گزارش عملکرد مدیرعامل بورس تهران در مجمع عادی سالانه

خبرگزای آریا- مدیرعامل شرکت بورس دیروز در مجمع این شرکت برنامه های سال ۹۱ و عملکرد سال ۹۰ را تشریح کرد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،   حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار ضمن تشکر از تمامی سهامداران برای حضور در مجمع افزود: شرکت بورس در تاریخ پانزدهم آذرماه ۸۵ بر اساس مجوز سازمان بورس تاسیس و از دی ماه ۸۵  به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را به عنوان مجری بازار سرمایه آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه بورس تهران بازوی اجرایی بازار سرمایه است گفت: تشکیل، سازمان دهی بورس، پذیرش اوراق بهادار در بورس، وضع ضوابط اجرایی برای اعضاء، و از سویی دیگر تعیین وظایف اعضا، نظارت بر حسن انجام معاملات، تهیه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازار سرمایه، نظارت بر ناشران اوراق بهادار و تهیه قوانین موجود بازار سرمایه را بر عهده دارد.

خلاصه وضعیت  سهامداری و منابع انسانی بورس
وی در خصوص ترکیب سهامداران بورس گفت: در پایان سال، سهامداران شرکت به ترتیب نهادهای مالی حدود ۳۹/۲ درصد ، کارگزاران ۳۴ درصد و سایراشخاص۲۶/۸ درصد  از سهام شرکت را به خود اختصاص می دهند.
قالیباف اصل افزود: براساس ماده ۵۴ قانون بازار سرمایه، هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی  نمی تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بیش از ۲/۵ درصد از سهام شرکت را در مالکیت خود داشته باشد.
وی پس از معرفی اعضای هیات مدیره ، منابع انسانی را سرمایه بورس دانست و گفت: در حال حاضر ترکیب نیروی انسانی بورس ۲۵۶ نفر است که حدود ۱۴۱ نفر پرسنل در تهران و ۱۰۵ نفر در  تالارهای منطقه ای خود دارد، در ضمن تعداد ۸۸ شرکت کارگزاری در ۳۷ تالار منطقه ای در حال فعالیت هستند.

پذیرش های انجام شده در سال ۹۰
مدیرعامل بورس تهران با اشاره پذیرش ۸ شرکت جدید در سال ۹۰ اظهار داشت: تلاش ما در بورس پذیرش شرکت های جدید بوده است و بر این اساس در سال گذشته ۸ شرکت را در بورس پذیرش کردیم که از این تعداد یک شرکت اصل ۴۴ و مابقی غیر اصل چهل و چهاری هستند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، شرکت های جدید پذیرفته شده در بورس مبلغ ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزودند و به این ترتیب مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد تومان از معاملات مربوط به این ۸ شرکت بوده است.

 پذیرش و درج اوراق آتی
قالیباف اصل ادامه داد: در سال ۹۰ با پذیرش اوراق آتی سهام چهار شرکت بورسی مپنا، ایران خودرو، گل گهر و کالسیمین در هیات پذیرش موافقت شد، همچنین یک فقره پذیرش اوراق مشارکت پروژه های شهرداری شیراز مورد موافقت قرار گرفت.
برگزاری همایش­ ها  در راستای فرهنگ سازی و آموزش
مدیرعامل بورس تهران به فرهنگ سازی و آموزش در بورس اشاره و تاکید کرد: ارتقای دانش مالی در کشور از جمله رسالت های بورس تهران است، ما در این خصوص دو همایش با هدف تامین مالی از طریق بازار سرمایه برگزار کردیم.
همایش اول، فرصت های تامین مالی برای ناشران بورسی بود و از شرکت ها دعوت شد تا در این همایش حضور یابند و با فرصت های تامین مالی از طریق بازار سرمایه آشنا شوند.
این همایش در طول فعالیت بورس تهران بی نظیر است و توانست ۷۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی برای بازار سرمایه به همراه آورد که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۳۷۰۰  میلیارد تومان بوده، حدود ۲ برابر رشد را نشان می دهد، و تامین مالی در بورس از طریق اوراق بهادار، صکوک و اوراق مشارکت انجام می شود.
وی به همایش دوم اشاره کرد و افزود: برگزاری همایش ملی پذیرش بنگاههای اقتصادی در بورس اوراق بهادار یکسال برای بورس زمان برد. در این همایش حدود ۱۵۰۰ شرکت واجد شرایط حضور در بورس شناسایی و دعوت شدند و نتیجه این همایش ها را در سال گذشته شاهد بودیم.

برگزار ی دوره های آموزشی
 مدیرعامل بورس تهران گفت:  در تالار حافظ سه هزار و  ۷۳۴ نفر ساعت و در تالار مناطق ۱۷۱ هزار و ۲۹۱ نفر ساعت دوره های فرهنگ سازی برگزار شد. ۶۵۰ نفر ساعت به کارگزاران و ۷۲۰۰ نفر ساعت به ناشران و شرکت های بورسی، آموزش ارایه شده است. همچنین ۲۵ عنوان کتاب و بروشور به چاپ رسیده و ۱۵ مورد پایان نامه حمایت شده است.

عملکرد در حوزه بین المللی
در حوزه روابط بین الملل ۳۰ سرمایه گذار خارجی از بورس تهران بازدید کردند. بورس تهران در نشست سالانه بورس های «OIC» انجمن بورس های اسلامی شرکت داشته و سال۹۰ ریاست کمیته کاری« FEAS» فدارسیون بورس های اروپایی- آسیایی مانند سال ۸۹ را بر عهده داشته و در پنجاه و یکمین مجمع عمومی فدراسیون جهانی بورس ها مشارکت داشته است.

تدوین مقررات
مدیرعامل بورس تهران به تدوین مقررات و پیشنهاد آنها به سازمان بورس اشاره کرد و افزود: دستورالعمل قرارداد اختیار معامله به سازمان پیشنهاد و به تصویب رسید و هم اکنون در مراحل نهایی تکمیل نرم افزار قرار دارد و اجرای روش حراج تک قیمتی برای بازگشایی نماد تدوین شد.
همچنین بورس تهران، اصلاح دستورالعمل پذیرش در مورد سرمایه شرکت ها در دست بررسی دارد. تکمیل دستوالعمل اجرایی محاسبه شاخص راهبری شرکتی و طراحی سازوکار قرض دهی در بازار سرمایه و مقررات آن تدوین و به سازمان ارسال شده است، همچنین راهکار جایگزین فروش استقراضی در کمیته فقهی تصویب و مقررات آن تدوین شده است.

اهم اقدامات سال ۹۰  بورس تهران
 وی در مورد پروژه احداث ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار توضیح داد: سال گذشته مجوز لازم برای خریداری زمین دریافت شد و ساختمانی که در ابتدا قرار بود در ۶ طبقه ساخته شود، برای ساخت ۱۷ طبقه پروانه اخذ شد. در حال حاضر مجری طرح انتخاب شده و سند مالکیت برای بورس صادر شده و بورس تهران به دنبال کارهای اجرایی است.
وی گفت: بورس تهران مجوز حضور در بازار پایه فرابورس را کسب کرده و پس از درج نماد بورس تهران در فرابورس، امکان معاملات آن فراهم شده است. همچنین افزایش سرمایه شرکت از ۲۵ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان رسید و این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به صورت جایزه بین سهامداران توزیع شد.

خلاصه عملکرد مالی
مدیر عامل بورس تهران اظهار داشت: بورس افزایش سرمایه از مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به ۴۵۰ میلیارد تومان را در دست بررسی دارد. همچنین شرکت بورس ۱۴۷ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال سود برای سال مالی ۹۱ پیش بینی کرد که سود خالص  برای هر سهم ۴۹۱ ریال است.
وی در ادامه اهداف و برنامه های  آتی شرکت  را به صورت ذیل اعلام کرد:  
۱-   ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت های مولد اقتصادی
۲-   بکارگیری مقررات و رویه های موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران
۳-   تعمیق و گسترش بازار با بهره گیری از فناوری و فرآیندهای به روز و کارآمد
۴-   توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه گذاری و سهامداری در کشور
۵-   توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فن آوری اطلاعات
۶-   خلق ارزش برای ذی نفعان و رعایت اصول پاسخگویی و شفافیت در همکاری و تعامل با آن ها
۷-   توسعه مستمر دارایی های فکری و سرمایه انسانی شرکت

برنامه های سال ۹۱

مدیرعامل بورس تهران در ادامه برنامه های سال ۹۱ را  تشریح کرد و گفت: توسعه و تقویت بازار ابزار مشتقه، راه اندازی بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت، توسعه نظام تامین مالی از طریق شناسایی و جذب ناشران جدید، توسعه فرهنگ سهامداری، افزایش حجم معاملات و بهبود نقدینگی، افزایش سلامت و شفافیت بازار با ارتقای سازو کارهای نظارت بر بازار، توسعه همکاری بین المللی با هدف استفاده از دانش و تجربه جهانی، پروژه بهبود فضای استقرار فیزیکی از طریق اخذ مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی ساختمان جدید، افزایش سرمایه از مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال به ۴۵۰ میلیارد برای تامین منابع مالی مورد نیاز مهم ترین برنامه های امسال شرکت هستند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.