گفتمان، عاملی برای پایان یافتن اختلافات جهان اسلام

اردیبهشت ۱۴۰۳

نشست خبری مجمع جهانی تغریب مذاهب با حضور آیت‌الله اراکی و مفتی اعظم سلطنت عمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران نشست خبری مجمع جهانی تقریب مذاهب صبح امروز با حضور “آیت‌الله محسن اراکی” دبیر کل این مجمع و شیخ احمد بن‌حمد‌الخلیلی مفتی اعظم سلطلنت عمان برگزار و طی آن آیت‌الله اراکی گفت: در سفری که با هیات عمانی به قم داشتیم دیداری از حوزه علمیه قم و مراجع تقلید از جمله آیت‌الله جوادی آملی به عمل آمد و همچنین دیداری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله بوشهری انجام شد که گفتگوهای سازنده‌ای در مسایل مختلف از جمله وحدت جهان اسلام، به عمل آمد.

وی تصریح کرد: دیداری هم با حضور هیات عمانی از دانشگاه ادیان اسلامی انجام شد و امروز هم در مجمع‌التقریب با حضور آیت‌الله تسخیری میزبان دعوت‌شدگان از کشور عمان بودیم و طرح‌هایی برای همکاری و ایجاد وحدت در جهان اسلام ارایه شد که امیدواریم این پیشنهادات هر چه سریعتر اجرایی شود.

در ادامه این نشست خبری،  مفتی اعظم سلطنت عمان گفت: مسئله‌ای که همگان دربارهٔ آن دلمشغولی دارند وحدت میان مسلمانان بوده چرا که امت اسلامی در مقطع حساسی به سر می‌برد. بنابراین امت اسلامی نیاز مبرمی به وحدت، همبستگی و اتحاد دارد چرا که این امت در معرض اختلاف و از هم‌گسیختگی قرار دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که امت اسلامی باید در صدر دیگر امت‌ها باشد، دچار گرفتاری و فتنه‌هایی شده و این امر سبب شده که امت اسلامی از مسئولیت‌های خود شانه خالی کنند و یا از انجام وظایفش دور شود.

شیخ احمد بن حمد الخلیلی اظهار داشت: گفتگوهایی با علمای بزرگ قم صورت گرفته ودر این دیدارها بر روی این نکته تاکید داشتیم که امت اسلامی گرفتاری‌ها را پشت سر گذاشته و راه خداپسندانه‌ای در پیش بگیرد. البته ما نیاز مبرمی داریم که این خواسته ها را تبدیل به عمل کنیم و در زندگی خود از آن استفاده کنیم.

مفتی اعظم سلطنت عمان بیان داشت: ما نیاز به طرحی برای پیاده کردن نظریه‌هایی که مطرح شده داریم و باید کمیته‌ای برای این منظور تشکیل شود و آن را به آن منصه ظهور بگذاریم و شکی نیست تمامی این مسائل راه‌حل اجرایی از طریق برگزاری سمینارها و نشست‌های خبری دارد.

وی ادامه داد: جهان اسلام نیاز مبرمی به گفت و شنود با دیگران و خویشان دارد البته نیاز بسیاری به گفتمان با مخالفان هم دارد. چرا که کسانی که آتش‌افروز می باشند را می‌توانیم با گفتمان متقاعد کنیم که آن‌چیزی را انجام می‌دهند حتی به نفع خودشان هم نیست.

علامه الخلیلی تصریح کرد: مسلمانان نباید اجازه بدهند مشکلاتشان به دست دیگران بیافتد چرا که باید مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

مفتی اعظم سلطنت عمان اظهار داشت: برای رفع اختلافات فقهی باید به مراجع رجوع شود و در اختلافات سیاسی که میان دولت‌ها و ملتها رخ می‌دهد باید به منابع مذهبی رجوع شود. البته روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها باید مهربانانه باشد و از رفتار خشونت‌آمیز جلوگیری شود.

علامه الخلیلی در پایان خاطرنشان کرد: نباید به مسائل تفرقه‌اکنانه دامن زده شود و باید درگیری‌های را مهار کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.