گفتگوی آریا با بازرس سراسری اتحادیه مرغداران گوشتی ایران: افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت ذرت در هر کیلو/ قیمت نهاده ها در ایران افزایش می یابد

خبرگزاری آریا- حجت از افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت ذرت در هر کیلو خبرداد و گفت: قیمت نهاده های دامی با ورود به ایران افزایش می یابد و با قیمتهای جهانی تفاوت داشته و فاصله می گیرد.
عظیم حجت بازرس سراسری اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا در رابطه با این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که قیمت مرغ باز هم کاهش یابد یا نه؟گفت:زمانی قیمت مرغ را ۵۲۰۰ تومان اعلام کرده بودند که قیمت ذرت ۴۷۰ یا ۴۸۰ تومان باشد ولی در حال حاضر قیمت ذرت در بندر ۶۸۰ تومان است و حدود ۲۰۰ تومان از قیمت تعیین شده بالاتر است.
وی افزود:به علت اینکه ذرت یکی ازنهاده های پرمصرف (۷۵ درصد)در مرغداری ها محسوب می شود زمانی که این نهاده کیلویی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته باشد به طبع این خودش را نشان خواهد داد و بر روی قیمت مرغ تاثیرگذار است.
حجت با اشاره به این مطلب که قیمت ذرت به علت خشکسالی حتی در کشورهای آمریکا و آرژانتین که یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصول هستند،بالارفته است،افزود:باید در تامین ذرت مرغداریها تعجیل و یا آنهایی که وارد کرده اند این نهاده را به موقع در اختیار مرغداران قرار دهند تا این عامل باعث اثر مثبت روی قیمت مرغ شود.
بازرس سراسری اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا واردات اخیر نهاده های دامی دردی از مرغداران دوا کرد یا نه؟اظهارداشت:با وارد شدن نهاده تولیدکننده با خیال راحت جوجه ریزی خود را انجام می دهد حالا اگر آن نهاده وارد شده با قیمت مناسب در اختیار قرار گیرد بدون شک محصول تولیدی نیز با قیمت مناسب عرضه خواهد شد ولی اگر با قیمت کاذب فروخته شود موجب بالا رفتن قیمت تمام شده و در نهایت افزایش قیمت محصول خواهد شد.
وی در ادامه افزود:در حال حاضر قیمتی که ذرت در بازار دارد واقعی نیست و با قیمت جهانی خیلی تفاوت دارد، متاسفانه قیمتها در ایران افزایش می یابد چرا که ظرف پروسه زمانی ۱۰ روز قیمت این محصول ۲۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافته است.
حجت خاطرنشان کرد:برای جلوگیری از نوسانات قیمتی در بازار باید قیمت نهاده ها و هزینه تولید همزمان کنترل گردد و زمانی که این اتفاق افتاد می توان محصولی با یک قیمت متعادل و مناسب به بازار عرضه کرد که می توان گفت هنوز به این مرحله نرسیدیم.
وی اشاره کرد: در طی ۲۰ روز اخیر قیمت سویا مساعد شده و چیزی حدود ۴۵ روز طول می کشد تا جوجه ها به مرغ تبدیل شوند و بازار را اشباع کنند.
بازرس سراسری اتحادیه مرغداران گوشتی ایران با اشاره به این مطلب که از ۵۰ هزار تن کنجاله سویا حدود ۴۵ هزار تن آن تحویل داده شده است،تصریح کرد:مصرف ذرت نسبت به سویا دو برابر بوده و اگر سویا ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشته باشد در ذرت ۲۰۰ تومان افزایش قیمت اتفاق می افتد یعنی در حال حاضر با این افزایش قیمت ۴۰۰ تومان قیمت ذرت بالا رفته است.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.