گفتگوی آریا با دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛دلیل واردات بی رویه لوازم خانگی چینی چیست؟

پنجشنبه ۱۲ مرداد – ۰۴:۴۱:۱۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

اخبار اقتصادی آریا در هفته ای که گذشت

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- انصاری بزرگترین مشکل صنایع لوازم خانگی را واردات بی رویه لوازم ریز و درشت چینی به کشور دانست و گفت:این عمل باعث متضرر شدن خیلی از تولیدکنندگان داخلی شده است.
حبیب الله انصاری دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا، درباره این سوال که وضعیت تولید صنایع لوازم خانگی با گذشت چند ماه از سال جاری چگونه است؟گفت: تولید لوازم خانگی در کشور با توجه به تحریم ها و محدودیت های به وجود آمده در انتقال پول و چند نرخی شدن ارز و عدم دریافت ارز دولتی آن واحدهایی که برای تامین مواد اولیه و یا قطعه گشایش ارزی کرده بودند با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.
وی افزود:این موضوع روی قیمت کالاها اثرگذار بوده و باعث بالارفتن قیمت تمام شده محصولات می شود چرا که در بازار دو عامل قیمت و کیفیت تاثیرگذار بوده و چون این عوامل روی قیمت تمام شده اثرگذاشته و باعث کاهش نقدینگی واحدها می شود.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهارداشت:انجمن در این زمینه صحبت هایی انجام داده تا حداقل آن قطعاتی که باید در چرخه تولید لوازم خانگی قرار بگیرد از ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی استفاده کند تا بدین شکل تا حدودی از قیمت تمام شده کاسته شده و نقدینگی واحدها بهبود یابد.
انصاری با بیان این مطلب که قیمت محصولات ایرانی با توجه به وضعیت بازار کالاهای لوازم خانگی خارجی، تبلیغات گسترده لوازم خانگی خارجی،ارزانتر است،گفت:افزایش قیمت توسط سازمان حمایت صورت گرفته است و هر افزایش قیمتی در بازار به هیچ وجه مورد قبول نیست.
وی ادامه داد: تولید کنندگان لوازم خانگی بیشتر به دنبال فروش کالاهای تولید شده، تامین نقدینگی واحد خود هستندو اگر واحد تولیدی درخواست افزایش قیمت داشته باشدانجمن این درخواست را به سازمان حمایت منعکس می کند.
انصاری افزود:در صورت تایید سازمان حمایت افزایش قیمتها صورت می گیرد و هیچ واحد تولیدی اختیار افزایش قیمت را نداشته و اگر فروشندگان لوازم خانگی مبادرت به افزایش قیمت کالاها کنند باید اتحادیه فروشندگان به این موضوع رسیدگی کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا واحد تعطیل شده ای در سال جاری وجود داشته است یا نه؟گفت:تاکنون گزارشی مبنی بر تعطیلی واحد تولیدی نداشته ایم ولی کاهش تولید زیاد بوده و به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید، چرخه تولید لوازم خانگی دچار اختلالاتی شده است.
انصاری افزود:بیشتر مواد اولیه از داخل تولید می شود و صنایع مس ، فولاد و پتروشیمی نیز افزایش قیمت داده اند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه موتور یخچال از کشورهای دیگر وارد می شود،اظهارداشت:این صنعت ارزبری آنچنانی ندارد و باید برای تهیه مواد اولیه ضروری تولید ارز مرجع به آن تعلق گیرد.
وی در ادامه با اشاره به مشکل قاچاق کالاهای بی کیفیت نیز تصریح کرد:ورود کالاهای بی کیفیت از مبادی غیر رسمی باعث ایجاد مشکلات عدیده ای شده که به علت نپرداختن عوارض و حقوق دولت محصولات و کالاها با قیمت ارزانتری در بازار به فروش می رسند.
انصاری همچنین درباره ورود لوازم چینی به صورت قانونی به داخل بازار نیز اظهارداشت:؟ باید بررسی کرد که کالاهای وارداتی چینی با چه مجوزی وارد کشور می شوند در صورتی که همان کالا در داخل کشور تولید می شود.
وی ادامه داد:یکی از معضلات این است که چرا باید لوازم ریز و درشت آشپزخانه از چین وارد شود در حالی که این کار باعث کاهش تولید و ظرفیت تولید می شود و مسئله اشتغال کم شده و بیکاری افزایش می یابد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۱۱۵۱۰۱۶۳۲۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.