گفتگوی آریا با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: چرا خودرو گران شده است؟

خبرگزاری آریا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان این که بخش عمده ای از کمک مالی دولت به خودروسازان به قطعه سازان اختصاص خواهد یافت گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور مشتریان به شدت  در حال تغییر الگوی مصرف هستند.
  ایرج ندیمی در گفتگو با آریا در رابطه با افزایش قیمت خودروهای داخلی اظهار داشت : افزایش قیمت در بازار خودروهای  داخلی طی  روزهای اخیر  با توجه به تغییر الگوی مصرف مشتریان چندان منطقی به نظر نمی رسد.
ندیمی گفت:  در شرایطی که سطح درآمدها افزایشی نداشته است ، هزینه های زندگی با افزایش صددرصدی روبرو بوده و در این وضعیت مردم در حال تغییر الگوی مصرف خود هستند .
وی افزود : در این راستا  به نظر می رسد مردم به دلایل مختلف از خرید خودرو صرف نظر کنند و یا به دنبال خرید خودرو ارزان قیمت باشند.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که تعیین  قیمت ها در این شرایط باید تابعی از عوامل بازار و کیفیت باشد اظهار داشت: اگر بهترین محصول تولید شود ولی خریدار نداشته باشد ویا به سرعت  به فروش نرود کمترین ضرری که به تولید کننده وارد می شود خواب سرمایه است .
وی افزود: منطقی است با توجه به این که هم اکنون مشکل اصلی خودروسازان داخلی تامین  منابع مالی است تولید کنندگان جهت فروش محصولات خود و جلوگیری از خواب سرمایه در تعیین  قیمت ها به تغییر  الگوی مصرف و توانایی مالی خریداران  توجه داشته باشند و تا حد ممکن  با تامین  هزینه های تولید از محل های دیگر از افزایش قیمت جلوگیری کنند.
ندیمی با تاکید بر این که افزایش قیمت در بازار خودرو عملا در میان مدت و بلند مدت موجب زیان  اقتصادی تولید کنندگان خواهد شد  در رابطه با موضع گیری مجلس نسبت به کمک هزار میلیاردی دولت به دو خودروساز داخلی گفت:  عدم بهره وری ، افزایش هزینه های تولید،  موانع موجود در واردات کالاهای مورد نیاز ، نوسانات نرخ ارز و تامین منابع ریالی و … از مشکلاتی است که گریبانگیر بخش تولید در کشور شده است .
وی افزود:مجلس با کمک مالی به خودروسازان موافق است چراکه  اگر به خودروسازان کمک نشود دیگر بخش های تولیدی که مرتبط با این صنعت هستند می خوابد وکشور با رشد جمعیت بیکار روبرو خواهد شد. .
نماینده مردم لاهیجان در مجلس اظهارداشت:  در حال حاضر میزان و نحوه کمک مالی دولت به خودروسازان در مجلس مورد بحث است و به طور  قطع نزدیک به ۶۰ درصد  هر رقمی که به عنوان کمک مالی  تعیین شود به قطعه سازان اختصاص خواهد یافت.
به گزارش آریا طی یک ماه گذشته قیمت خودروهای داخلی روند افزایشی داشته است.
۲۰۶ تیپ۲  بیست و یک میلیون و هفتصد هزار تومان
 ۲۰۶تیپ ۶ سی و سه میلیون تومان
 ۲۰۶ اس دی ، بیست و پنج میلیون تومان
و در گروه خودرو سازی سایپا ، تندر۹۰،  ۲۳ میلیون تومان،
پراید ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  در بازار به فروش می رسد.

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.