گفتگوی آریا با یک زمین شناس؛ بررسی احتمال وقوع یک زلزله دیگر در آذربایجان شرقی

 خبرگزاری آریا- رئیس دانشگاه محیط زیست در خصوص وقوع زلزله ای دیگر در منطقه آذربایجان شرقی گفت: وقوع زلزله ای با قدرت ریشتر بالا در آذربایجان شرقی ضعیف است چرا که زمین انرژی انباشته در خود را آزاد کرده است.

دکتر احمد طالبی رئیس دانشگاه محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آریا در خصوص دلایل وقوع زمین لرزه با قدرت ۶ و ۲ دهم ریشتر در آذربایجان شرقی، اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ایران در نوار مرکزی زلزله قرار دارد و در ادامه کوه زایی در رشته کوه های زاگرس و البرز اتفاق می افتد، وقوع زمین لرزه در منطقه آذربایجان شرقی امر غیر طبیعی نیست.

این زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه محیط زیست در ادامه به بررسی دلایل وقوع زمین لرزه در منطقه آذربایجان شرقی به وجود صفحه های تکتونیکی اشاره کرد و افزود: وقوع زمین لرزهای متعدد در منطقه خاورمیانه وجود صفحات، تکتونیکی فعال است که در روند کوه زایی، صفحاتی نظیر عربستان و اروپا آسیا در بخش هایی از پوسته زمین در حال زخیم شدن هستند.

دکترطالبی گفت: هر ساله رشته کوه های زاگرس، بر اثر همین فشارهای صفحه  تکتونیکی عربستان که به طرف شمال خود وارد می کند، در حال قد کشیدن هستند.

رئیس دانشگاه محیط زیست وقوع زمین لرزه با میزان شدت بالا را در منطقه آذربایجان شرقی بی سابقه دانست و عنوان کرد: با وجود اینکه وقوع زمین لرزه هایی با شدت بالا در ایران هر چند سال یکبار رخ می دهد و موضوع جدیدی نیست اما در منطقه آذربایجان شرقی زمین لرزه ای با این میزان قدرت لرزش، سابقه نداشته است.

وی وقوع زلزله ای با همین میزان شدت را در آذربایجان شرقی ضعیف دانست و خاطر نشان کرد: چرا که ۲ زمین لرزه با فاصله حدودا ۱۲ دقیقه، در مناطق زلزله زده باعث شده است تا زمین انرژی انباشته در خود را آزاد کند و به طور طبیعی تا چند سال آینده وقوع زلزله ای دیگر در این منطق با شدت ریشتر بالا، ضعیف است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.