گلایه‌های میرکریمی از نحوه تحریم اسکار

معاون هنری حوزه هنری در برنامه «هفت» از گلایه و نارضایتی رضا میرکریمی از نحوه تحریم اسکار خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از خبرآنلاین، بخشی از برنامه «هفت» جمعه ۱۴ مهر به چگونگی تحریم اسکار ۸۵ اختصاص داشت.

محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری، روی خط برنامه «هفت» آمد تا در خصوص چگونگی تحریم اسکار توضیح دهد. وی در این باره گفت: «ضمن تشکر از هیات انتخاب معرفی فیلم برای اسکار، اعلام کردیم که حوزه هنری مایل نیست فیلم «یه حبه قند» را برای این رقابت سینمایی بفرستد و به همین خاطر ما نماینده‌ای در اسکار ۸۵ نداریم.»

اما از طرفی دیگر علیرضا سجادپور معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی نیز روی خط برنامه «هفت» حاضر شد و عنوان کرد: «بعد از انجام این اتفاق عجیب و غیر عقلانی و غیر انسانی و تولید فیلم بی‌ارزش و بی‌کیفیت در خصوص شخصیت نازنین پیامبر اکرم(ص) که موجب تاسف در سراسر جهان شد، طبیعی بود که باید رفتار مناسبی علیه این کار صورت می‌گرفت و همه مسئولان فرهنگی نیز به نوعی انزجار خود را از ساخت این فیلم نشان دادند.»

وی ادامه داد: «چون سال گذشته ایران برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در اسکار شده بود و پر سروصدا‌ترین و جنجالیترین جایزه سال را گرفت و با توجه به مهم بودن حضور ایران در اسکار امسال با در نظر گرفتن جایزه سال گذشته‌اش، تصمیم گرفتیم اسکار را تحریم کنیم. طبیعی است که به نماینده ایران در این رقابت سینمایی جور دیگری نگاه می‌شود.»

سجادپور در ادامه افزود: «برخی از افراد که تلویحا با این رفتار مخالف هستند می گویند اگر قرار بود اسکار تحریم شود چرا هیات انتخاب برای معرفی فیلم به اسکار تشکیل شد؟ اگر هیات انتخابی تشکیل نمی‌شد و فیلمی هم به عنوان نماینده انتخاب نمی‌شد آیا همین افراد نمی‌گفتند که چون ایران دستش خالی بوده هیات انتخاب را برای معرفی فیلم به اسکار تشکیل نداده؟»

معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی همچنین اظهار داشت: «از‌‌ همان ابتدا هم زمزمه تحریم اسکار وجود داشت و به همین خاطر هیات انتخاب ۱۲ فیلم را برای اسکار انتخاب کردند. این نشان می‌دهد که سینمای ایران حداقل پنج فیلم مناسب برای ارائه اسکار داشت که امسال می‌توانست به عنوان نماینده ایران حضور داشته باشد. در ‌‌نهایت یک فیلم انتخاب شد و بحث تحریم مطرح شد و آقای شمقدری پیشنهاد دادند و وزیر هم حمایت کردند.»

در ادامه حمزه‌زاده با اشاره نحوه تصمیم گیری حوزه هنری در خصوص تحریم اسکار و رضایت رضا میرکریمی کارگردان «یه حبه قند» از این تصمیم گیری، گفت: «ما دقیقا در مرحله‌ای از تحریم مطلع شدیم که فیلم انتخاب شده بود. همزمان به این موضوع رسیدیم. پیش از آن آقای شمقدری پیشنهاد داد و ما هم با این کار موافقت کردیم. با آقای میرکریمی جلسه‌ای داشتیم و به طبع از نحوه تحریم گلایه داشتند و می‌خواستند که پیش از عنوان شدن هر چیز با ایشان صحبت می‌شد و این انتقاد به ما برمی گشت. ما هم پذیرفتیم. البته آقای می‌رکریمی عنوان کردند که به اسکار رفتن فیلم «یه حبه قند» برایشان ارزشی ندارد. اما بالاخره تجربه تحریم جشنواره‌های خارجی را کمتر داریم و یک سری ناهماهنگی وجود دارد که امیداورم در آینده این ناهماهنگی‌ها نیز از بین برود.»

سجادپور نیز در پاسخ به سوال گبرلو مبنی بر مشورت کردن با تهیه کننده و کارگردان و پرسیدن نظر آن‌ها در خصوص این تصمیم گیری توضیح داد: «: مرجع معرفی فیلم به اسکار بنیاد سینمایی فارابی است. جمع بندی انجام شد و چون نامه آقای شمقدری به عنوان موضع رسمی اعلام شد و چون کارگردان و تهیه کننده در جریان قرار گرفتند به همین دلیل موضوع مورد توافق قرار گرفت. اینکه تحریم فیلم به صورت رسمی تا امروز اعلام شده یا نه واقعیت این است که تحریم قطعی است ولی فرم مربوط به اینکه ما امسال فیلم ارسال می‌کنیم فرستاده شد. خبر تحریم سینمای ایران در سایت‌های خارجی در صدر قرار گرفت. بعضی از کشورهای مسلمان هم گفتند درباره این تحریم فکر می‌کنیم. اگر ما سال گذشته فیلم نمی‌بردیم تحریم انقدر مهم نبود. با توجه به همه این اتفاقات تحریم فیلم از سوی کارگردان و تهیه کننده و بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی قطعی است و آکادمی اسکار هم در قبال این تحریم واکنش نشان داده است.»


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.