گلسگی ۳ بخریم یا آیفون ۵

شما تاکنون چیزهای زیادی درباره گلکسی ۳ شنیده‌اید، اما اگر می‌خواهید چنین گوشی بخرید آیا باید منتظرآمدن آی‌فون ۵ هم باشید و بعدا تصمیم گیری کنید یا خیر؟
با توجه به سرعت سرسام آور دنیای اسمارت فون ها، در هر زمانی گوشی خوبی وجود دارد که شما بتوانید آن را بخرید اما گوشی جدیدی هم در حال آمدن است و شما می خواهید بهترین را انتخاب کنید و گوشی را بخرید که به مدت بیشتری برای شما کار کند. یک راه این است که اسمارت فونی را انتخاب کنید که سیستم عاملش را ترجیح می دهید. اما در این مورد ما نمی توانیم به جای شما تصمیم بگیریم ، پس کاری که می خواهیم انجام دهیم مقایسه یک سری از ویژگی های این دو گوشی با یکدیگر است که فکر می کنیم می تواند به تصمیم گیری شما کمک کند.

** طراحی
اگر دنبال مواد و متریال درجه یک باشید، اپل از سامسونگ جلو زده است. اگر هم به دنبال یک گوشی می گردید که قاب دو طرف آن از جنس شیشه باشد و نوعی احساس صنعتی را القا کند باز هم باید آی‌فون اپل را انتخاب کنید. قاب های سامسونگ همچنان از جنس پلاستیک است اما این بار سعی کرده قاب پلاستیکی اش براق تر و نرم تر از گلکسی‌های پیشین جلوه کند. گلکسی ۳ در حال حاضر پوششی به نام Gorilla Glass 2 دارد که انتظار می رود آی‌فون ۵ هم آن را داشته باشد. مسئله مهم دیگر سایز دو گوشی است. اینطور که از شایعات پیداست، آی‌فون ۵ به نسبت گلکسی ۳ صفحه نمایش بزرگتری دارد اما فقط کمی بلندتر است. به طور کلی در دست گرفتن گوشی های اپل آسان تر است . آی فون ۴ که در برابر گلکسی ۳ خیلی کوچک است. گلکسی ۳ گوشی نرم تری است و احساس راحتی بیشتری را القا می کند اما برای عده ای بیش از حد بزرگ است.

** صفحه نمایش
مشخص است که اپل همیشه در ساخت صفحه نمایش هایش به لحاظ کیفیت وسواس به خرج می دهد و حالا که صفحه نمایش رتینا در مک بوک پرو هم به کار رفته است به راحتی می توان حدس زد که صفحه نمایش آی فون بعدی هم به همین تکنولوژی مجهز خواهد شد. با انکه آی فون ۴s به نسبت گلکسی ها صفحه نمایش درخشان‌تر و واضح تری داشت اما صفحه نمایش سوپر HD AMOLED گلکسی ۳ به لحاظ کنتراست رنگ قوی تر است. برخی استدلال می کنند که فن آوری AMOLED در صفحه نمایش گلکسی ۳ بیش از حد اشباع شده و از برخی جهات این حرف درست به نظر می رسد. اما چشم انسان توانایی ثبت بیشتر از اینها را هم دارد.
به هرحال صفحه نمایش گلکسی ۳ به نسبت مدل های قبلی درخشان تر و شفاف تر است اما وارد شدن به جزئیات بی اهمیت ان تاثیری برآنچه کاربر تجربه خواهد کرد ندارد . و همانطور که پیش از این هم گفتیم صفحه نمایش ۴٫۸ اینچی گلکسی ۳ شاید فقط برای عده ای خیلی مناسب باشد اما به هر حال حتی اگر آی‌فون ۵ با صفحه نمایش ۴ اینچی عرضه شود باز هم گلکسی ۳ صفحه فراختری خواهد داشت.

** دوربین
ما با فرض اینکه آی فون ۵ هم با همین دوربین فعلی مدل ۴s عرضه شود ( که لنز ۸ مگا پیکسلی و تراشه A5 دارد)، با سه گوشی آی فون ۴ ، گلکسی ۳ و HTC One X عکس گرفتیم و متوجه شدیم که دوربین هر سه گوشی نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد. اگرچه اپل هرگز اجازه نمی دهد که گوشی های دیگر هم به استاندارد دوبین های او برسند و به خصوص اگر شایعات مربوط به دوبین آی فون جدید، درباره لنز قابل تعویض و دوربین جلویی کیفیت بالا حقیقت داشته باشد ، به نظر می رسد اپل باز هم میدان مبارزه ای برای سایر گوشی های ترتیب داده باشد.
به هر حال فعلا که گلکسی ۳ و آی فون به لحاظ مقدار مگاپیکسل، محدوده دینامیکی بالا و صفرکردن تاخیر شاتر باهم برابرند. اما اگر به دنبال یک سری ویژگی‌های حاضر آماده می گردید ، گلکسی ۳ گزینه های زیادی برای شما دارد. درست است که ما هنوز نمی دانیم آی فون ۵ چه سرویس هایی را ارئه خواهد کرد اما گلکسی ۳ قابلیت عکس برداری پانورامیک، شات پشت سر هم، دو حالت به اشتراک گذاری، و چند حالت عکس برداری جالب دیگر مانند cartoon و beauty را هم دارد.

** پردازنده
به گزارش خبرآنلاین سامسونگ و Qualcomm با همکاری هم یک پردازنده دو هسته ای Snapdragon S4 را در گلکسی ۳ تعبیه کرده اند که آن را به سریع ترین گوشی حال حاضر آمریکا تبدیل کرده است. اما اپل هم با عرضه هر گوشی، پردازنده پیشرفته تری به کار می برد. شایعات حاکی از آن است که اپل به زودی تراشه ۴S’ A5 که سریعتر از A5X است را عرضه خواهد کرد. ما انتظار داریم پردازنده گرافیکی ۴ هسته ای که در آی پد ۳ به کار رفته در آی فون ۵ هم به کار رود. با این حال نمی خواهیم شما را بیش از حد گرفتار مشخصات پردازنده بکنیم ( به هر حال قابلیت پشتیبانی از پردازنده ۴ هسته ای هنوز در هاله ای از ابهام است) . فقط بهتر است بگوییم که هر دو گوشی از این لحاظ تحسین برنگیزاند.
سرعت انتقال داده ها
هر دو گوشی قابلیت پشتیبانی از ۴G LTE را دارند. اما به خاطر داشته باشید که T-Mobile و Sprint هیچ کدام LTE را پشتیبانی نمی کنند.
قیمت
در آمریکا قرداد فروش گلکسی با قیمت ۱۹۹٫۹۹ دلار برای مدل ۱۶G و ۲۴۹٫۹۹ دلار برای مدل ۳۲G شروع شد. برای آی فون ۴ اس هم مدل ۱۶G با ۱۹۹٫۹۹ دلار، مدل ۳۲G با قیمت ۲۹۹٫۹۹ دلار و مدل ۶۴G با قیمت ۳۹۹٫۹۹ دلار عرضه شد و اگر شایعات به حقیقت بپیوندد آی فون ۵ ، ارزان تر از اینها نخواهد بود. در بهترین حالت اگر اپل روی همین قیمت ها باقی بماند مدل ۳۲G سامسونگ مقرون به صرفه تر است.

** نتیجه گیری
با همه این احوال تصمیم گیری برای خرید یک گوشی کاملا بستگی به نظرات و علایق شخصی شما دارد. اگر هر دو سیستم عامل برایتان یکسان است و عجله‌ای برای خرید گوشی ندارید تا پاییز یعنی زمان عرضه آی فون ۵ صبر کنید. اگر آی‌فون ۵ نتوانست شما را تحت تاثیر قرار دهد، گلکسی ۳ ثابت کرده که گوشی بسیار خوبی است با کلی زنگ جالب!
Cnet / ماندانا سجادی

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.