گمانه‌ها دربارهٔ کابینه جدی‌تر شد

ایران > انتخابات– گروه سیاسی: با اینکه تنها ۵روز دیگر تا برگزاری مراسم تحلیف و اعلام رسمی کابینه پیشنهادی دولت حسن روحانی باقی مانده، با این حال رسانه‌ها در روزهای قبل بیکار ننشستند و آخرین گمانه‌های خودشان درخصوص کابینه را منتشر کردند؛ هرچند از همان نخستین روزهای پس از پیروزی روحانی تا‌کنون به تعداد اعضای کابینه لیست‌های مختلف و متفاوت از کابینه دولت یازدهم انتشار یافته اما اشتراکات بسیار لیست‌های انتشار یافته در چند روز قبل و نیز تأیید بخش‌هایی از آنها توسط خود گزینه‌های مطرح شده سبب شد تا احتمال صحت آخرین لیست‌ها بالاتر رود.

لیست‌ها از کابینه پیشنهادی طی چند روز قبل به هم نزدیک‌تر شده است؛ چنان که حضور بعضی چهره‌ها چون اکبر ترکان، نعمت‌زاده، نوبخت، نهاوندیان، ربیعی، واعظی، نجفی، ظریف، فروزنده و جنتی در اکثر لیست‌ها به چشم می‌خورد و تازه محمدعلی نجفی و علی جنتی نیز طی روزهای قبل در مصاحبه‌هایی حضور خود در کابینه روحانی در قامت وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد را قطعی شده عنوان کردند. محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی صنعت و تجارت و سلطانی‌فر وزیر احتمالی ورزش و جوانان نیز اگرچه حضور خود در کابینه یازدهم را رد نکرده‌اند، آن را گمانه‌زنی دانسته‌اند که قطعیتی ندارد. بعضی منسوبان به دفتر روحانی همچنین حضور بیژن نامدار زنگنه را به‌عنوان وزیر نفت در کابینه پیشنهادی روحانی قطعی شده می‌دانند.

دیروز یکی از نزدیکان محمد شریعتمداری هم که به همراه عبدالرضا رحمانی فضلی (رئیس فعلی دیوان محاسبات مجلس) به‌عنوان جدی‌ترین گزینه‌های تصدی وزارت کشور در دولت یازدهم مطرح می باشند، در گفت‌وگو با تسنیم ادعا کرد که حضور وی در دولت قطعی شده و به‌احتمال بسیار وزیر کشور خواهد شد. با این حال خبرگزاری مهر رحمانی فضلی را دارای بیشترین شانس برای این وزارتخانه حساس می‌داند. برای وزارت اطلاعات هم در اغلب لیست‌ها حجت‌الاسلام محسن قمی از محمود علوی، دیگر نامزد احتمالی این پست پیشی گرفته است.

علی طیب‌نیا و محمد طبیبیان هم به همراه محمدباقر نوبخت گزینه‌های وزارت اقتصاد و دارایی می باشند که البته این آخری احتمالا به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انتخاب خواهد شد تا شانس ۲نفر دیگر برای تصدی این وزارتخانه ضروری بیشتر شود. محمدرضا نعمت‌زاده هم به‌نظر می‌رسد به‌عنوان تنها نامزد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم مطرح باشد. محمود حجتی نیز همین شرایط را در وزارت جهادکشاورزی دارد. برای وزارت علوم و تحقیقات هم تا‌کنون نام رضا مکنون ۷۰ساله مطرح شده؛ هرچند خبرهایی هم از رایزنی‌های دقیقه نودی و البته ناکام با رضا اردکانیان و رضا فرجی دانا برای تصدی همین پست شنیده می‌شود.

نام محمدجواد ظریف هم که پیش‌تر ۵سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، اکنون به‌عنوان جدی‌ترین گزینه برای وزارت امور خارجه مطرح است. همچنین از عباس آخوندی که در دولت دوم هاشمی وزیر مسکن و شهرسازی بوده اکنون به‌عنوان جدی‌ترین گزینه برای وزارت راه، مسکن و شهرسازی نام برده می‌شود. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی نیز که یک چشم‌پزشک است، تنها گزینه جدی برای وزارت بهداشت به‌نظر می‌رسد. همچنین سیدابوالحسن فیروزآبادی گزینه نهایی برای وزارت ارتباطات و اطلاعات به‌نظر می‌رسد و علی ربیعی هم همچنان به‌عنوان تنها گزینه جدی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی مطرح است.

روحانی البته از دولت محمود احمدی‌نژاد هم سردار احمد وحیدی را در پست وزارت دفاع حفظ خواهد کرد. حمید چیت‌چیان هم احتمالا درصورت تأیید مجلس به وزارت نیرو خواهد رفت. به حسین فریدون، برادر حسن روحانی هم احتمالا ریاست دفتر رئیس‌جمهور و رئیس بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری خواهد رسید و اسحاق جهانگیری هم به‌احتمال بسیار بسیار معاون نخست دولت روحانی خواهد بود.

علی جنتی، فرزند آیت‌الله جنتی هم به وزارت فرهنگ و ارشاد خواهد رفت. همچنین اسامی حجت‌الاسلام امیری برای وزارت دادگستری، مجید قاسمی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی، محمدرضا صادق به‌عنوان سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، محمد نهاوندیان به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور، حسین دهقان به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید، حجت‌الاسلام شهیدی به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت، رضا صالحی‌امیری به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خانم داداندیش به‌عنوان رئیس مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری، محمود واعظی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و احتمالا رئیس دبیرخانه جنبش عدم‌تعهد، تیمور علی عسگری به‌عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمد فروزنده به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و اکبر ترکان نیز به‌عنوان مشاور ارشد و رئیس گروه مشاورین رئیس‌جمهور معرفی خواهند شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.