گمانه زنی درباره ابعاد بسته پیشنهادی ایران به ۱+۵/تایید حق غنی‌سازی و حذف تحریم‌ها

عمادی ابراز داشت: کشورهای غربی تاکید دارند که مسئله غنی سازی ۲۰ درصد محور این مذاکرات باشد. از سوی دیگر ایران می‌خواهد که حق ایران برای غنی سازی توسط ۱+۵ به رسمیت شناخته شود و تحریم‌های شورای امنیت باید برداشته شود.

منابع خبری در آستانه مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران در مسکو خبر داده اند که به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم و حذف تحریم ها محور اول بسته پیشنهادی تهران است.

به گزارش فارس، حمیدرضا عمادی دبیر سیاسی شبکه پرس تی وی درباره بسته ۵ ماده ای جمهوری اسلامی ایران که به ۵+۱ پیشنهاد شده، گفت: به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی اولین ماده این بسته پیشنهادی است.

وی در این باره گفت که در ۱۰ روز گذشته جنگ دیپلماتیکی بین ایران و ۱+۵ درباره دستور کار نشست مسکو بوده، کشورهای غربی تاکید دارند که مسئله غنی سازی ۲۰ درصد محور این مذاکرات باشد.

عمادی ابراز داشت: از سوی دیگر ایران می‌خواهد که حق ایران برای غنی سازی توسط ۱+۵ به رسمیت شناخته شود و تحریم‌های شورای امنیت باید برداشته شود.

وی اظهار داشت: خانم اشتون اعلام آمادگی کرده تا درباره بسته ۵ ماده‌ای گفت‌وگو کنم.

دبیر سیاسی شبکه پرس تی وی در ادامه در مورد بسته ۵ ماده ای گفت: بنا بر اعلام تهران موارد مهم این بسته عبارتند از به رسمیت شناختن حق غنی سازی. مسائل منطقه ای باید در مسکو مورد بحث قرار گیرد که شامل مسئله سوریه، بحرین، عراق و افغانستان است و بخشی از این بسته خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد که ما می‌خواهیم همکاری هسته‌ای بین ایران و مجموعه ۱+۵ باید مطرح شود، نه فقط در حوزه غنی سازی بلکه باید حوزه‌های دانشگاهی و پزشکی نیز وجود داشته باشد.

مذاکرات بین ایران و ۱+۵ قرار است ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو برگزار شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.