گندم هم دچار درد مرغ می‌شود؟

جام جم آنلاین: درحالی مرکز پژوهش‌های مجلس، تعیین نرخ خرید تضمینی گندم را به دلیل در نظر نگرفتن “افزایش نرخ تورم سالیانه و همچنین افزایش هزینه های ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها” غیرقانونی اعلام می‌کند اما دولت همچنان گندم را کیلویی ۴۲۰ تومان از کشاورزان می‌خرد.

با تصویب دولت، چندی پیش نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم با احتساب ۲۵ تومان پاداش از ۳۹۵ به ۴۲۰ تومان افزایش یافت درحالی که بر اساس برآورد کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی، هزینه تمام شده محصول گندم بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان برآورد شده است.

بنابراین افزایش ناچیز نرخ خرید تضمینی گندم نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه حتی موجب شده است که کشاورزان گندم تولیدی خود را با نرخ بالاتر به دلالها  بفروشند تا آنها هم که از خلاء بوجود آمده در بازار نهاده ها سوء استفاده کرده اند گندم را که قوت لایموت مردم از آن تهیه می شود را یا مستقیما به دامداران و مرغداران و یا بصورت غیرمستقیم به کارخانجات تولید خوراک دام عرضه کنند.

جالب اینجاست که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم به صورت رسمی اعلام می کند که “قانون خرید محصولات کشاورزی با قیمت تضمینی که از سال ۱۳۶۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در چند مرحله نیز اصلاح شد، ناظر بر این واقعیت است که علاوه بر تامین خرید و ذخیره محصولات اساسی به نفع مصرف کننده، ضمانت لازم برای حفظ منافع تولید کننده آن در نظر گرفته نشده است.”

وعده دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم

محمدتقی توکلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مهر، درخصوص اقدامات این کمیسیون در ساماندهی به وضعیت گندم کشور اظهارداشت: درجلسه مشترک مجلس با وزرای جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شد که دولت تجدید نظری در رابطه با نرخ خرید تضمینی گندم انجام دهد تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند و از طرفی هم مجبور نباشیم اقدام به واردات گندم از کشورهای دیگر کنیم.

وی اضافه کرد: در این جلسه به دولتیان گفته شد به جای اینکه برای واردات گندم هزینه زیادی کنند، آن هزینه ها را به نرخ خرید تضمینی گندم اضافه کنند تا کشاورزان مجبور نشوند برای گرفتن مبلغ بیشتری گندم تولیدیشان را برای استفاده درخوراک دام و طیور به دلالها بفروشند.

لاریجانی: گندم خودمان را بهتر بخرید مجبور به واردات نشویم

نماینده مردم الیگودرز (استان لرستان) در مجلس یادآورشد: دراین جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس از دولتیان خواست که نرخ خرید تضمینی گندم را پررنگ تر ببینند تا دولت مجبور نشود گندم با کیفیت پائین را از کشورهای دیگر وارد کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه براساس آخرین اطلاعات تاکنون بیش از ۱۰ میلیون تن گندم در داخل کشور تولید شده است، گفت: با این وجود میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان بسیار پائین است.

گندم‌هایی که خوراک دام و طیور می‌شوند

در این رابطه عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مهر درخصوص وضعیت تولید گندم در کشور اظهارداشت: متاسفانه به دلیل عدم سیاست گذاری مناسب در بخش تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، هم‌اکنون کشاورزان گندم خود را که از آن قوت لایموت مردم تهیه می شود، با قیمت بالاتر به واسطه ها می فروشند.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر هم واسطه ها به دلیل افزایش قیمت نهاده های دام و طیور از فرصت به وجود آمده استفاده می کنند و این گندم را یا به صورت مستقیم به مرغداران و دامداران می فروشند و یا آن را در اختیار صنایع تولید خوراک دام و طیور می گذارند.

نماینده مردم آمل در مجلس با ابراز تاسف از تبدیل گندم به خوراک دام و طیور بیان داشت: این شرایط درحالی است که مسئولان مربوطه به جای حمایت ازتولید داخلی گندم در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقدام به واردات این محصول استراتژیک از کشورهای مثل پاکستان می کنند.

رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس افزود: دولت باید افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیکی مثل گندم را افزایش دهد.

کشاورزان گندم را با نرخ خرید تضمینی به دولت نمی‌دهند

درهمین حال، حسن محمدی نماینده کشاورزان استان کردستان در خانه کشاورز ایران در گفتگو با مهر درخصوص وضعیت تولید گندم در منطقه غرب کشور اظهارداشت: متاسفانه درحال حاضر با توجه به آغاز فصل برداشت گندم بهاره کشاورزان به دلیل نرخ خرید تضمینی کمی که دولت به ازای هرکیلوگرم گندم ۴۲۰ تومان درنظرگرفته است، از تحویل گندم به دولت خودداری می کنند.

وی دربیان علت این موضوع گفت: کشاورزان به دلیل اینکه واسطه ها و دلالها به ازای تحویل هرکیلوگرم گندم درحدود ۴۷۰ تومان می پردازند، گندم تولیدی خود را به آنها تحویل می دهند.
نماینده کشاورزان استان کردستان در خانه کشاورز ایران خاطرنشان کرد: صنایع مرتبط با خوراک دام وطیور با توجه به قیمت بالای علوفه خشبی به فکر خرید گندم افتاده اند و با استفاده از دلالها و واسطه ها مبلغ بیشتری نسبت به نرخ خرید تضمینی دولت به کشاورزان پرداخت می کنند و همه گندم‌های تولیدی را جهت استفاده در خوراک دام و طیور خریداری می کنند.
 
این فعال بخش کشاورزی در خصوص قیمت علوفه خشبی گفت: درحال حاضرقیمت هرکیلوگرم یونجه ۵۵۰ تومان، هرکیلوگرم کاه ۳۵۰ تومان، هرکیلوگرم ذرت ۶۰۰ تومان و هرکیلوگرم کنجاله سویا بیش از ۲۰۰۰ تومان شده است.
 
گندم ایران به عراق قاچاق می‌شود

وی اضافه کرد: همچنین براساس اطلاعاتی که اخیرا به دست ما رسیده است، بخش عظیم دیگر گندم تولیدی از طریق نوار مرزی “باشماق” و “خسروی” به کشور عراق قاچاق می شود.

محمدی با تاکید بر لزوم اقدام عاجل دولت در این زمینه، به مسئولان مربوطه هشدار داد: اگر دولت با اقدامات کارشناسانه و به هنگام خود به این موضوع ورود نکند، بیش از یک میلیون تن گندم تولیدی استانهای کردستان، همدان، زنجان و آذربایجان غربی به خوراک دام و طیور تبدیل خواهد شد.

به گفته وی، دولت باید برای جلوگیری از این معضل نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم را بیشتر از قیمت علوفه خشبی که ۶۰۰ تومان است، تعیین کند تا بدینوسیله کشاورزان گندم تولیدی خود را به دلالها نفروشند.

این فعال بخش کشاورزی تاکید کرد: انتظار داریم در شرایط فعلی که دولت هیچ ابزاری برای تشویق کشاورزان به تحویل گندم خود با نرخ خرید تضمینی در اختیار ندارد، برای کوتاه کردن دست سوداگران گندم سریعا نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش دهد.

وی افزود: درغیر این صورت، دولت مجبور می شود گندم سیاهک دار را از کشورهای هند و پاکستان و حتی آمریکا با پرداخت مبالغ هنگفت وارد کشور کند.

توافق جدید ایران – پاکستان برای تهاتر گندم با پتروشیمی

از سویی دیگر، خبر رسید که ایران و پاکستان برای تهاتر یک میلیون تن گندم و معادل قیمتی آن کود اوره پتروشیمی به توافق رسیده‌اند و پیش بینی می‌شود این دو محموله بین تجار و بازرگانان دو کشور با نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شود.

گندم پاکستان دارای ۰٫۳ درصد کارنال بونت (یک نوع بیماری قارچی) بوده و وجود تا یک درصد از این آلودگی قارچی در گندم مشکلی ایجاد نمی کند.این در حالی است که ایران پیشتر گفته بود: گندمی را خریداری خواهد کرد که درصد کارنال بونت آن صفر باشد!

واکنش مجلس به تهاتر گندم با کود اوره

در واکنش به این اقدام عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مهر، درخصوص توافق ایران و پاکستان برای تهاتر یک میلیون تن گندم و معادل قیمتی آن کود اوره پتروشیمی اظهارداشت: این موضوع را در اسرع وقت در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار می دهیم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از این اقدام برخی از مسئولان مجتمع‌های پتروشیمی ایران، این سئوال را مطرح کرد: چرا درحالی که کشاورزان ما به شدت به انواع کود شیمیایی به ویژه کود اوره نیازمند هستند، باید این کود را به پاکستانیها بدهیم؟

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه علت اصلی این اقدام را در عدم تخصیص یارانه به بخش پتروشیمی کشور دانست و از مسئولان مجتمع‌های پتروشیمی ایران خواست در سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابتدا کود اوره کشاورزان داخلی را تامین و بعد کود اوره مازاد بر مصرف را تهاتر کنند.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.