یک قطعه لاکپشت سبز در آبهای پارک ملی دریایی نایبند رهاسازی شد

دیده بان حقوق حیوانات: با همکاری همیار محیط زیست یک قطعه لاکپشت سبز در آبهای پارک ملی دریایی نایبند رهاسازی شد

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان بوشهر،مهندس موذنی مسول پارک ملی دریایی نای بند افزود : طی تماس تلفنی با دفتر پارک ملی دریایی نایبند مبنی بر نجات یک قطعه لاکپشت مامورین این واحد به محل اعزام و لاکپشت مورد نظر را پس از تحویل،شناسایی، بیومتری و رهاسازی شد.
از لاکپشت های دریایی ۸ گونه در جهان شناسایی شده که در آبهای ایران ۵ گونه از آنها گزارش گردیده است و در آبهای پارک ملی دریایی نای بند دو گونه لاکپشت نوک عقابی و سبز از خانواده لاکپشت های وجود دارند.
لاکپشت رهاسازی شده از نوع لاکپشت سبز بوده که در حین مد وارد آبگیر کوچکی شده و پس از جزر بدلیل عمق کم ورودی آبگیر قادر به بازگشت به دریا نبوده و درون نیزار حاشیه جنگل به دام افتاده بود که توسط همیار محیط زیست نجات یافت.
لاکپشت سبز با نام علمی(Chelonia mydas japonica (EN)) دارای جمعیت قابل توجهی درآبهای ساحلی منطقه نایبند است و هر چند که سواحل ماسه ای خلیج نای بند و سواحل جنوبی پارک جهت تخم گذاری این لاکپشت مناسب می باشد اما تاکنون گزارشی مبنی بر تخم گذاری این لاکپشت در این سواحل ثبت نگردیده است. لاکپشت سبز در فهرست سرخ حیوانات در معرض تهدید اتحادیه جهانی حفاظت منابع طبیعی(IUCN) قرار دارد و با عنوان در خطر انقراض Endangerd(EN) معرفی شده است. وجود موجواتی با چنین حساسیت زیست محیطی باعث شده است تا لزوم حفاظت از زیستگاهای دریایی و ساحلی نای بند از اهمیت ویژه ای برخوردار شود و ارتقاء سطح منطقه به پارک ملی به وجود زیستگاه هایی برمی گردد که چنین موجوداتی را در خود حفظ نموده است. بنابراین اتخاذ برنامه های حفاظتی در سطح ملی و اجرای دقیق و سختگیرانه آن در منطقه نای بند لازم و ضروری است.

_____________________________

خبر فوری: کشف و ضبط یک گونه در خطر انقراض در شهرک اکباتان تهران!/ فیلم و عکس

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.