۱۲ هزار نیرو نظامی در خاورمیانه چه می کنند؟

گزارش ها حاکی از آن است که حدود ۱۲ هزار نیرو از بیش از ۱۹ کشور جهان در حال به پایان رساندن مانور نظامی مشترک در خاورمیانه هستند. اما به عقیده بسیاری از ناظران این مانور آموزشی نظامی سرآغاز رویدادی بسیار بزرگتر است.

ایالات متحده، عربستان سعودی و اردن تنها نمونه هایی از کشور هایی هستند که به همراه اتحادیه اروپا در این مانور نظامی یک ماهه با نام شیر مشتاق که هفته آینده به پایان می رسد، شرکت داشتند.

هرچند بخش قابل توجهی از این مانور آموزشی به صورت محرمانه انجام شده اما بر کسی پوشیده نیست که این کشور ها در یک ماه گذشته در زمینه تمرین های جنگی و آموزش فراگیر همکاری داشته اند. برخی منابع خبری آگاه از روند این مانور اعلام کرده اند که بیش از ۳ هزار نیرو به همراه نیرو های آمریکایی عملیات ورود به خشکی و حمله به ایران را تمرین کرده اند و به این ترتیب آمریکا و متحدانش برای جنگی که احتمال آن در مورد ایران زیاد است، آماده تر شده اند.

منابع جاسوسی که با آژانس خبری دبکا در اسرائیل گفت و گو داشتند، گزارش می دهد که نیروی های آمریکایی و دیگر نیرو های متحد اخیرا ورود به ساحل اردن و حمله نظامی ناگهانی از سنگر ها و پست های فرمانی را تمرین کرده اند. بنا بر ادعای ناظران این مانور نظامی آنچه در انتظار دشمنان آمریکاست را به تصویر می کشد و به منزله جنگ با ایران است.

هرچند برخی نیز انجام این مانور را به تمرین نظامی برای حمله به سوریه توصیف می کنند، ژنرال آونی ادوان فرمانده عملیاتی و آموزشی نیرو های مسلح اردن اعلام کرده که این مانور به هیچ کشوری در دنیای واقعی ارتباط ندارد. خبرگزاری سی ان ان به نقل از وی گزارش داد تنشی بین سوریه و اردن وجود ندارد و اهداف روشن است.

با این حال دبکا اعلام کرده است که جیمز متیس، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا که از مانور های نظامی اطلاع دقیق دارد در صورت حمله رسمی به ایران یا سوریه فرماندهی نیرو ها را بر عهده خواهد داشت. از سوی دیگر گفته می شود که وی اخیرا به دنبال مجوز ارسال سومین ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه از کاخ سفید بوده تا حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه را افزایش دهد.

در حال حاضر ایالات متحده دو ناو هواپیمابر بزرگ در خلیج فارس دارد و گزارش سی ان ان نیز حاکی از آن است که نیروی هوایی آمریکا نیز ۶ جت جنگی اف ۲۲ را به امارات متحده عربی ارسال کرده است.

گفتنی است که مانور نظامی جاری با حضور آمریکا بخش های دریایی، نیروی هوایی، عملیات در زمین، دریا و هوا را شامل می شود و نیرو های عملیات ویژه آمریکا نیز به طور مشترک با نیرو های ویژه اردن برای عملیات ضد تروریسمی همکاری می کنند تا هر دو گروه در یک سطح قرار داشته باشند.

برخی بر این عقیده اند که این مانور در دریای سرخ برگزار می شود تا اسرائیل بتواند بر آن نظارت داشته باشد. این در حالی است که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل اخیرا اعلام کرده که همه گزینه ها شامل اقدام نظامی علیه ایران همچنان روی میز است و تل آویو در صورت لزوم بدون کمک نیرو های آمریکایی وارد عمل خواهد شد.
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.