۳ نکته ی کاربردی در استفاده از چند مانیتور برای یک کامپیوتر و نحوه‌ ی اتصال دو مانیتور به یک لپ تاپ

شاید شما تا به حال از دو مانیتور برای یک سیستم استفاده نکرده باشید و در اولین برخورد دچار مشکل شده باشید. شاید قبلاً به نظر ساده می‌آمد و فکر می‌کردید تنها کاری که باید کرد اتصال مانیتور جدید از طریق پورت مناسب است. اما حالا که وارد عمل شده‌اید و در ابتدای کار کمی مشکل به نظر می‌رسد، نگران نباشید! چند نکته‌ی ساده وجود دارد که باید بدانیم و تنظیمات را به درستی انجام دهیم. کار مشکلی نیست.

از جمله مشکلاتی که اغلب پیش می‌آید این است که یک کاربر می‌خواهد دو مانیتور خارجی را به لپ‌تاپ خود متصل کند و یا کاربری می‌خواهد از هر دو پورت HDMI و VGA کارت گرافیک خود بهره‌مند شود اما بعد از انجام صحیح اتصالات، متوجه می‌شود که تنها یکی از مانیتورها درست کار می‌کند.

تنظیمات کارت گرافیک خود را چک کنید

اولین قدم در رفع مشکلات مذکور این است که مشخص کنید آیا کارت گرافیک شما توانایی نمایش تصاویر در چند مانیتور را دارد یا نه. کار ساده‌ای است، مانیتور خارجی را متصل کنید و به Control Panel مراجعه نمائید. به بخش Display بروید و روی گزینه‌ی Change Display Setting کلیک کنید تا تنظیمات نمایشگر را تغییر دهید.

در این بخش ممکن است چند نمایش‌گر دیده شود، برخی فعال و برخی نافعال هستند. روی گزینه‌ی Advanced Setting کلیک کنید و تب Monitor را در تنظیمات کارت گرافیک انتخاب نمائید. حالا بررسی کنید که آیا کارت گرافیک شما تمام مانیتورها را لیست کرده یا نه.

اگر هر دو مانیتور در لیست نمایش داده نشود، کارت گرافیک شما اجازه‌ی استفاده از چند مانیتور را نخواهد داد و معمولاً این مهم‌ترین مشکلی است که پیش می‌آید. البته راه‌حل‌هایی هم در این حالت وجود دارد و باید بیشتر تلاش و جست و جو کنید.

اگر کارت گرافیک شما از درایور Intel Graphic Media Accelerator استفاده کند، انجام مراحل بالا ساده‌تر می‌شود. شما تب Intel Graphics را در بخش بالای صفحه‌ی Advanced Settings می‌بینید، اگر روی آن کلیک کنید می‌توانید نرم‌افزار مربوط به نمایشگرها را اجرا کنید و تنظیمات را سریعاً انجام دهید.

پورت‌های موجود را بررسی کنید

قبل از شروع کار تمام پورت‌های دستاپ یا لپ‌تاپ خود را بررسی کنید. عجله نکنید! معمولاً وقتی یک وسیله دارای پورت VGA و یک پورت دیگر مثل HDMI باشد، می‌تواند تصویر را به صورت هم‌زمان به هر دو پورت ارسال کند و در واقع می‌توانید از حالت نمایش گسترده (Extended Display حالتی است که تصویر یک مانیتور ادامه‌ی تصویر مانیتور دیگر است و در واقع فضای دستاپ بزرگ شده است) بهره‌مند شوید.

ممکن است کامپیوتر شما پورتی شبیه به شکل زیر داشته باشد، این پورت دیجیتال در بیشتر مانیتورهای امروزی وجود دارد و در واقع جای VGA را گرفته است:

 لپ‌تاپ بنده و نویسنده‌ی مقاله نیز دارای دو پورت VGA و HDMI در نزدیکی هم است. البته مدلی که نویسنده دارد، (یک مدل از VAIO محصول سونی) کمی عجیب طراحی شده، در واقع دو پورت در فاصله‌ی کمی قرار دارند به طوری‌که اتصال هم‌زمان دو کابل ممکن نیست و نویسنده مجبور شده کابل VGA خود را کمی کوچک کند!

از Sony چنین طراحی عجیبی بعید است …!!!

روند انجام تنظیمات را بدانیم

پورت‌ها را درست انتخاب کرده‌اید و کارت گرافیک شما از نمایش چند مانیتوره پشتیبانی می‌کند. نوبت به انجام تنظیمات می‌رسد. باید درک درستی از حالات نمایش مختلف داشته باشید و تنظیمات را به درستی انجام دهید.

زمانی که لپ‌تاپ یا دستاپ شما روشن است، پورت‌ها را متصل کنید. اگر خوش‌شانس باشید یکی از مانیتورهای جانبی روشن می‌شود و تصویری درست مثل تصویر کامپیوتر یا لپ‌تاپ نشان می‌دهد، به شکل زیر توجه کنید:

صفحه نمایش لپ‌تاپ در اینجا روشن مانده و تصویر بعد از مکث کوتاهی در مانیتور جانبی نمایش داده شده است. در مورد لپ‌تاپ یک نکته‌ی جالب وجود دارد که اکثر کاربران نمی‌دانند. همه فکر می‌کنند که در کنار صفحه نمایش اصلی لپ‌تاپ، تنها می‌توان یک مانیتور خارجی را استفاده کرد. اما اینطور نیست! برای استفاده از دو مانیتور خارجی یک روند خاص وجود دارد که باید بدانیم.

برای استفاده از دو مانیتور خارجی ابتدا لپ‌تاپ خود را خاموش کنید. مجدداً آن را روشن کنید و سریعاً درب آن را ببندید تا صفحه نمایش خاموش شود. البته در مورد VAIO تنها کار لازم ریبوت کردن سیستم است ولی مدل‌های دیگری از HP و … هستند که باید آن را خاموش و مجدداً روشن کرد و سریعاً درب را بست. به هر حال خاموش کردن نمایشگر لپ‌تاپ راه حل اصلی است. در تصویر زیر می‌بینید که مانیتوری که با کابل VGA متصل شده در ابتدای بوت روشن است.

نگران مانیتور خاموش نباشید، بعد از بوت شدن سیستم عامل به تنظیمات Display مراجعه کنید، این‌بار ممکن است دو مانیتور خارجی را در لیست ببینید و حالت دیگر این است که مانتیور لپ‌تاپ هم در لیست باشد، در این‌صورت لپ‌تاپ شما می‌تواند تصویر را روی هر سه مانیتور نمایش دهد. اولین مانیتور خارجی را به صورت Clone تنظیم کنید و دیگری را به عنوان Extended انتخاب کنید. به دو تصویر زیر توجه کنید:

 

روی Apply کلیک کنید، حالا دو مانیتور خارجی صفحه‌ی دستاپ شما را تشکیل می‌دهند. کار کمی طولانی بود و مشکلات مختلف وجود داشت ولی در عین حال اگر به نکات فوق توجه کنید مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

منبع: Makeuseof

مطالب مرتبط

  • بررسی انواع اتصالات کامپیوتر به نمایش‌گرها، مزایا و معایب هر یک و مشکلات و راه حل‌های معمول متداول
  • Apple و اولین مانیتوری که از طریق پورت Thunderbolt به کامپیوتر متصل میشود
  • تبلت یا لپ تاپ : کدام یک بهتر است؟
  • IFA: مدل های ATIV Smart PC و ATIV Smart PC Pro دو کامپیوتر هوشمند جالب محصول سامسونگ
  • سامسونگ اولین چیپ‌های مبتنی بر Cortex A15 و نسل دوم پردازنده‌های گرافیکی ARM، را برای رکورد شکنی تولید می کند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.