۴۰ دقیقه در «آخرین نقطه از خاک ایران»

«سفر به آخرین نقطه از خاک ایران (جزیره بوموسی) که تا همین چند وقت پیش عنوان “جزیره بسته” برای گردشگران را به خود اختصاص داده بود، جاذبه‌های خاص خود را دارد؛ به‌ویژه آنکه ورود به این جزیره نه‌ تنها برای گردشگران که برای فامیل و آشنایان ساکنان جزیره نیاز به هماهنگی با مسئولان استان هرمزگان، آن هم از چند روز پیش از سفر دارد.»
«این گزارش حاصل تنها ۴۰ دقیقه حضور در جزیره بوموسی، در آخرین نقطه از خاک ایران در آب‌های خلیج‌فارس است. ۱۱۵۰ کیلومتر از تهران تا آخرین نقطه از خاک ایران در میان آب‌های خلیج‌فارس طی شد تا ۴۰ دقیقه اجازه گشتن در جزیره بوموسی و انجام گفت‌وگو با برخی ساکنان جزیره صادر شود.
پرواز به بوموسی که نام آن در نقشه‌ها و اسناد تاریخی، بوموو (بوم + اوو یعنی آب)، گپ سبزو (جای سبز) و بوم سوز یا بوموسو (مکان سبز) بود و بیش از ۱۰۰ سال پیش یکی از ساکنان این جزیره ایرانی، «بوموسی» را به جای نام قدیم آن، یعنی «بوموسو» رایج کرد، از بندرعباس مرکز استان هرمزگان میسر شد.
یک فروند هواپیمای فوکر ۵۰ ساخت هلند که ظرفیت ۴۸ مسافر بدون احتساب خدمه را دارد، در طول هفته با داشتن یک پرواز در روز، مسافران، کارکنان نهادهای دولتی و بستگان و آشنایان ساکنان این جزیره استراتژیک را به‌صورت رایگان و با بودجه فرمانداری هرمزگان، آنطور که برخی مسافران جزیره در فرودگاه بندرعباس می‌گویند، جابه‌جا می‌کند، ولی دو روز پیش از انجام سفر، درخواست برای رفتن به بوموسی باید به اطلاع فرمانداری هرمزگان یا نمایندگان فرمانداری و استانداری در جزیره برسد تا این دو نهاد با انجام استعلام اجازه سفر به بوموسی را صادر کنند.
تنها پس از انجام این هماهنگی است که مسافران قادر به سفر به جزیره بوموسی برای انجام کارهای اداری یا دیدوبازدید از اقوام و بستگان هستند. پرواز ساعت ۹ با چند مسافر که تمام صندلی‌های هواپیما را پر نمی‌کنند، به مقصد بوموسی انجام می‌شود.
هماهنگی‌ها برای پرواز گروه دوم مسافران که با هدف آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری این جزیره به این نقطه پایانی از خاک ایران در آب‌های خلیج‌فارس سفر می‌کنند هنوز انجام نشده است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به همراه دو استاد دانشگاه در حوزه گردشگری، رئیس اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان، حدود ۴۰ عکاس و خبرنگار از پنج روزنامه و چند خبرگزاری داخلی میهمانان دعوت شده برای سفر به جزیره بوموسی هستند، ولی اجازه پرواز داده نمی‌شود.
شناسایی ظرفیت‌های گردشگری
جزیره بوموسی پس از سفر هیات دولت به استان هرمزگان و سخنان احمدی‌نژاد در خاک این جزیره که با واکنش تند حاکمان امارات همراه بود، بلافاصله منطقه نمونه گردشگری کشور اعلام شد و سفر خبرنگاران و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز به این جزیره با رویکرد شناسایی ظرفیت‌های گردشگری آن صورت گرفت.
نماینده استانداری هرمزگان در فرودگاه بندرعباس نامه درخواست برای انجام سفر خبرنگاران و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به همراه همراهانش را به فرمانداری فرستاده است. دو ساعت بعد خبرنگاران و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اجازه پرواز به جزیره ایرانی بوموسی را از فرمانداری دریافت می‌کنند. فوکر ۵۰ هلندی از هواپیمایی کیش برای پرواز ساعت ۱۱ صبح آماده شده است. گفته می‌شود برخلاف پرواز رایگان صبح، هواپیمای دوم به ناچار چارتر شده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به همراه رئیس اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان و دو همراه دیگرش در ردیف نخست پرواز به بوموسی نشسته‌اند. پرواز به بوموسی نزدیک به نیم ساعت طول می‌کشد. دریانورد رئیس اداره میراث فرهنگی استان، جزایر ایرانی را از پنجره هواپیما به مسافران نشان می‌دهد؛ تنب کوچک و بزرگ در سمت راست، پرواز بر فراز جزیره قشم، تماشای جزایر فارور و بنی فارور و ردیف کشتی‌های تجاری بزرگ و نفتکش‌ها در آب‌های نزدیک به جزیره‌های ایرانی خلیج‌فارس آن‌چنان لذت بخش است که با توضیح رئیس اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان درخصوص جذابیت‌های جزایر ایرانی این‌بار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز خود را به پنجره هواپیما نزدیک کرده است تا توضیحات را چاشنی نظارت از بالا قرار دهد.
هواپیما تنها امکان دسترسی به بوموسی است. آنطور که یکی از مسافران عادی این جزیره می‌گوید، پیش‌تر یک شناور با ظرفیت ۲۵۰ نفر انتقال مسافران به جزیره را برعهده داشت که طرح استفاده از شناور مسافرتی به مقصد جزیره بوموسی از بندرعباس یک‌ماه بیشتر انجام نشد. جزیره استراتژیک بوموسی پیش‌تر به روی گردشگران باز نبوده و اکنون می‌توان گفت که برای نخستین بار در چند دهه گذشته این جزیره دارای ظرفیت گردشگری شناخته شده و تلاش برای گردشگرپذیر کردن آن در حال انجام است. یکی از جوانان بوموسی در فرودگاه بندرعباس می‌گوید: چند هفته پیش یک گروه ۱۰ نفری به جزیره سفر کردند که می‌گفتند گردشگر هستند.

دریانورد رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان همچنان از پنجره هواپیما در مورد جزایر ایرانی و گونه‌های زیستی و جاذبه‌های طبیعی آنها سخن می‌گوید. دریانورد می‌گوید: ۱۷ جزیره در خلیج‌فارس وجود دارد که ۱۴ جزیره آن تنها در استان هرمزگان واقع شده است. کیش، قشم، هندورابی، لارک، دبی، تنب کوچک، تنب بزرگ، لاوان، فارور و بنی فارور نیز در استان هرمزگان قرار دارند.
راه اندازی کشتی تفریحی
رئیس اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان با اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی این استان به‌ویژه جزایر واقع شده در آن ادامه می‌دهد: به‌زودی نخستین کشتی تفریحی و مسافربری به آب‌های خلیج‌فارس انداخته می‌شود تا تورهای گردشگری را بین بندرعباس، کیش و بوموسی جابه‌جا کند.
مهدی دریانورد گفت: در حال حاضر لنج‌های قدیمی، مسیر بندرعباس تا کیش و بوموسی را در مدت ۱۱ ساعت طی می‌کنند، اما این کشتی تفریحی که از نوع کاتامارا (مسافربری)‌ است و امکان حمل خودروها را نیز دارد، این مسیر را حدود پنج ساعته طی می‌کند. آنطور که دریانورد می‌گوید، ۱۲ استان تاکنون برای مشارکت در تورهای ترکیبی بوموسی اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته وی، کمیته ویژه‌ای برای برگزاری تورهای گردشگری به بوموسی تشکیل شده که در نخستین فرصت ممکن اجرایی می‌شود. توضیحات دریانورد پایان یافته است که مهماندار از مسافران می‌خواهد کمربندها را برای فرود بر باند فرودگاه کوچک بوموسی ببندند. چرخ‌های هواپیما بازمی شود و فوکر ۵۰ هلندی فرود می‌آید.
البته جنگنده‌های نظامی در بخشی از باند فرودگاه قرار گرفته‌اند و حضور نیروهای نظامی کشور به‌منظور پاسداری و حراست از تمامیت ارضی هنگام پیاده شدن از هواپیما محسوس است. آنطور که رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان می‌گوید، این سریع‌ترین پرواز به جزیره بوموسی بود.
مینی بوس‌های کوچک گردشگری که رانندگان آن نیز از فرمانداری معین شده‌اند، وظیفه حمل مسافران جدید جزیره را بر عهده دارند. کوه حلوا که به گفته علی اکبر دهقان نماد جزیره بوموسی است، از هر نقطه جزیره ۲۵ کیلومتر مربعی، تماشایی است. راننده خودرو می‌گوید: ۲۲ سال است در جزیره بوموسی زندگی می‌کند. فرزند کوچکش نیز پنج سال و نیم دارد و متولد این جزیره است. بوموسی آخرین نقطه از خاک ایران در آب‌های خلیج‌فارس چنان آرام است که گردشگران به محض ورود متوجه آرامش جزیره می‌شوند.

بوموسی دو بخش جداگانه دارد؛ ساکنان ایرانی جزیره و عرب‌های اماراتی که براساس یک توافق سیاسی قادر به زندگی در جزیره هستند، در دو سوی جزیره زندگی می‌کنند. معیشت ساکنان جزیره که براساس آمار یک موسسه خارجی ۲۱۳۱ نفر تخمین زده شده‌اند، وابسته به دریا و دولت ایران است؛ برخی کارمند دولت هستند و برخی دیگر صیاد و از راه صید امرار معاش می‌کنند. ساحل جزیره مملو از صدف و سنگ‌های مرجانی است. پرچم ایران در آخرین نقطه از خاک کشور در اهتزاز است. بازدید از این جزیره نشان می‌دهد که بوموسی می‌تواند به نقطه‌ای گردشگرپذیر تبدیل شود و این کار نیازمند زمان و زیرساخت است. رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان به همشهری می‌گوید: در دو هفته آینده کلنگ تبدیل جزیره به منطقه نمونه گردشگری به زمین می‌خورد و کشتی توریستی نیز به آب انداخته می‌شود. محمد شرفی نقاش ساختمان که ۲۵ سال است به همراه خانواده‌اش در جزیره بوموسی زندگی می‌کند، این جزیره را محل مناسبی برای گردشگران می‌داند.
شرفی می‌گوید: بوموسی خاک ایران است و ایرانی باید بتواند در سرزمین خود سفر کند. فوکر ۵۰ آماده پرواز است. ۴۰ دقیقه پایان یافته است و خودروها براساس آنچه به آنها ابلاغ شده است مسافران را به باند فرودگاه منتقل می‌کنند. اینجا جزیره بوموسی در آخرین نقطه از خاک ایران در ۵۰ کیلومتری خاک امارات است؛ جایی که قرار است تا چند هفته دیگر زیرساخت‌هایش برای گردشگران کلنگ زنی شود و یک کشتی مسافرتی گردشگران را به “جزیره بسته” منتقل کند.»
۴۵۴۵

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.