۵ ماده غذایی برای تنظیم آنتی اکسیدان بدن

اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، پوست شما جوانتر به نظر می رسد. حال اگر با نور خورشید هم سر و کار داشته باشید، باید علاوه بر رعایت رژیم و پرهیز از مواد غذایی ناسالم برای پوست، سعی کنید از پوست خود در برابر آفتاب نیز حفاظت کنید.

اغلب ما سعی می کنیم با استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی و لباس های آستین دار، از رسیدن اشعه خورشید به پوست جلوگیری کنیم. اما به هر حال نمی توان به طور کامل جلوی اشعه های خورشید را گرفت. برخی از مواد غذایی شامل موادی هستند که موجب ترمیم پوست شما خواهند شد. اما آیا می دانید قرار گرفتن در معرض نور خورشید، میزان آنتی اکسیدان موجود در خون شما را کاهش خواهند داد؟ به همین دلیل بهتر است تا سطح آنتی اکسیدان خون را همیشه بالا نگه دارید. مصرف موادغذایی حاوی آنتی آکسیدان، می تواند به سلامت پوست کمک کرده و از آن در برابر نور خورشید و سایر خطرات، محافظت نماید.

این ۵ ماده غذایی که در ادامه مطلب با آنها آشنا می شوید، کمک می کنند تا آنتی اکسیدان بدن شما به میزان لازم تامین گردد.

۱ گیلاس

وجود آنتی اکسیدانی با نام ملاتونین در گیلاس سبب می شود تا این میوه خوشمزه، از پوست در مقابل اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. همچنین این ماده به ترمیم پوستهایی که دچار آفتاب سوختگی شده اند نیز کمک می کند. به علاوه، وجود ویتامین ث در این میوه، باعث افزایش تولید کلاژن و جلوگیری از چین و چروک های پوست می شود.

۲ قارچ

قارچ که به عنوان ماده ای سرشار از پروتئین شناخته می شود، حاوی موادی همچون سلنیوم برای محافظت از پوست است. در میان مواد غذایی مصرفی، قارچ حاوی بیشترین میزان سلنیوم می باشد. وجود ماده ای همچون گلوتاتیون پراکسیداز بیشترین میزان آنتی اکسیدان بدن را تامین می کند. این ماده، از آسیب به سلول های پوستی که به واسطه اشعه خورشید پیش می آید پیشگیری می کند. همچنین، قارچ سرشار از ویتامین ب است که عاملی برای شادابی پوست و جوان ماندن آن به حساب می آید.

۳ چای سبز

شاید چای سبز داغ زیاد پر طرفدار نباشد، اما چای سبز سرد به همراه یخ، طرفداران بیشتری دارد. دانشمندان دریافته اند که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز که EGCG نام دارد، از التهاب پوست جلوگیری می کند. همچنین مصرف چای سبز از بروز چروک در پوست صورت پیشگیری خواهد کرد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ بر روی عده ای از زنان انجام شد نشان داد که مصرف چای سبز برای ۱۲ هفته می تواند در انسجام پوست و رطوبت آن تاثیر مثبت بگذارد.

مصرف چای سیاه هم برای پوست بسیار مفید است و وجود آنتی اکسیدانی همچون Quercetin باعث حفاظت از پوست شما خواهد شد.

۴ انار

محققان دانشگاه ویسکانسین دریافتند که مصرف انار می تواند به بهبود التهابات پوستی کمک کند. این خاصیت انار به وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در آن وابسته است. همچنین آنها متوجه شدند که وجود آنتی اکسیدان در انار موجب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی ناشی از برخورد اشعه فرابنفش با پوست می شود.

۵ ماهی چرب

همه می دانیم که امگا۳ آنتی اکسیدان نیست. اما اضافه کردن ماهی های چرب به رژیم غذایی در تابستان موجب می شود تا از آسیب های پوستی که به خاطر تابش اشعه خورشید به وجود می آیند در امان بمانیم. اسید های چرب موجود در ماهی آب های آزاد، از التهابات پوستی جلوگیری کرده و موجب درخشندگی و رطوبت بیشتر پوست می شوند. همچنین، وجود موادی همچون سلنیوم و پروتئین در ماهی، موجب ترمیم سلول های پوستی می گردد.

با مصرف این مواد غذایی، علاوه بر تامین نیاز سایر بخش های بدن به آنتی اکسیدان ها، امگا۳ و سایر مواد ذکر شده، محافظت بهتری از پوست خود به عمل آورید.
        
    

سالم زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.