۵ میلیون کودک و نوجوان کشور مبتلا به آسم هستند

به گزارش ایمنا دکتر معین در نشست خبری روز جهانی آسم که در سالن شورای مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: حدود ۱۴/۱۳ درصد کودکان و جوانان کشور نشانه‌های بالینی آسم مانند سرفه، خس‌خس و تنگی نفس را از خود بروز می‌دهند و در ۱/۵ تا ۵/۷ درصد از موارد تشخیص آسم قطعی شده است.
وی با بیان این که شیوع روزافزون بیماری آسم و آلرژی‌های گوناگون طی سه دهه گذشته هزینه‌های بهداشتی، درمانی و اقتصادی عظیمی را به جوامع و کشورها تحمیل کرده است، افزود: گسترش شهر نشینی همراه با دود و ترافیک، آپارتمان نشینی و قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و یا اعتیاد به سیگار و مواد مخدر، مصرف غذاهای آماده و عدم تحرک و پویایی از جمله عوامل و زمینه‌های افزایش شیوع و شدت آسم و آلرژی است.
دکتر معین تصریح کرد: آموزش بیماران و خانواده‌ها در‌باره ویژگی‌های آسم و عوامل حساسیت‌زا و محرک محیطی، ارتقای آگاهی و فرهنگ سلامت در جامعه نقش تعیین کننده‌ای در پیشگیری و کنترل آسم و آلرژی خواهد داشت.
رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی، تدوین کتاب راهنمای ملی‌ آسم را از اقدامات این مرکز جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری برشمرد و گفت: در این کتاب آخرین استانداردهای تشخیص، پیشگیری و درمان متناسب با آخرین تحقیقات علمی جهان تدوین شده و در اختیار سایر متخصصان کودکان و پزشکان خانوده قرار گرفته است.
وی در خصوص درمان این بیماری اظهار داشت: آموزش به خانواده‌ها، آگاهی بیمار از بیماری خود و ارتباط با پزشک معالج و همکاری خوب و دقیق بین پزشک و خانواده بیمار، سه محور اصلی در جهت درمان بهتر بیماران مبتلا به آسم است.
/۱۰۴

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.