۶ دهه با شورولت کروت + تصاویر و ویدیو

باور کردن اینکه شورولت کوروت توانسته ۶ دهه پا به پای اسپرتهای مطرح ایتالیایی و آلمانی بیاید، شاید سخت باشد. اما این خودروی آمریکایی سخت جانتر و جسورتر از آن بود که جا بزند و عرصه را به رقیبان ریز و درشت خود واگذار کند.

Chevrolet Celebrates 60 Years Of Corvettes

اولین مدلهای کوروت در سال ۱۹۵۳ آفتابی شدند. موتورهای V8 کوروت از همان ابتدا تبدیل به یک مشخصه بارز این مدلها شدند. نسل اول تا سال ۱۹۶۲ تولید شد. اما در طول همین دوره چندین بار ارتقا، فیس لیفت و تغییر یافت. این نسل عموما بصورت کانورتیبل تولید شد.

Chevrolet corvette 1953

نسل دوم با نام استینگ ری (Sting Ray) و با آن چراغهای مخفی شونده، از سال ۶۳ تا سال ۶۷ تولید شد. این مدلها توسط لری شینودا طراحی شده بودند و البته از روی یک مدل کانسپت کوروت الهام گرفته بودند. این طرح با توجه به اصول آئرودینامیک، الهام بخش تمام نسلهای آینده کوروت شد.

۱۹۶۷ Chevrolet Corvette

نسل سوم از سال ۶۸ تا سال ۸۲ یکی از ماندگارترین نسلهای کوروت بود. این خودرو در ابتدا با سقف T-top قابل جدا شدن معرفی گردید. از این نسل در کشور ما نیز تعدادی موجود می باشند.

۱۹۶۹ chevrolet corvette convertible

سال ۸۴ تا سال ۹۶ نسل چهارم کوروت به میدان آمد. استفاده از شاسی آلومینیومی، کالیپرهای ترمز و تعلیق همگی از آلومینیوم برای صرفه جویی در وزن از ویژگیهای این نسل از کوروت بودند. داشبورد با نمایشگرهای دیجیتال نیز از تازه های این مدل بود. در سال ۹۳ برای یادبود ۴۰ سالگی یک مدل ویژه از ZR-1 تولید شد. زمانیکه در سال ۹۶ این نسل بازنشسته می شد، موتورهای LT4 هشت سیلندر آن ۳۳۰ اسب بخار نیرو و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کردند که با مقیاسهای امروزی خنده آور است.

۱۹۹۶ chevrolet corvette

از سال ۹۷ تولید کوروت C5 آغاز شد و تا سال ۲۰۰۴ ادامه یافت. در این سالها رقبای ژاپنی مثل نیسان ۳۰۰ZX و مزدا RX7 و هوندا NSX و تویوتا سوپرا هم رقابت را سخت کرده بودند. با این وجود کوروت که حالا کاملا آلومینیومی شده بود، می توانست به سرعت ۲۹۱ کیلومتر دست یابد. قدرت موتور V8 در طول سالهای تولید C5 از ۳۵۰ اسب بخار به ۴۰۵ اسب بخار افزایش یافت که باعث تولید سریعترین کوروت های تاریخ تا آن زمان می شد.

۲۰۰۳ Chevrolet corvette

نسل ششم کوروت که تا کنون تولید می شود، از سال ۲۰۰۵ و با تغییرات وسیع در طراحی از جمله تغییر شکل چراغهای جلو به نوع ثابت، تغییر در ابعاد اتاق و استفاده از موتور ۶ لیتری جدید به خط تولید شورولت راه یافت. اندازه کلی خودرو نسبت به نسل چهارم کاهش یافت اما فاصله بین دو محور زیاد شد. موتور ۴۰۰ اسبی lمدلهای اولیه می توانست در ۴٫۲ ثانیه خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. توجه بیشتر روی پارامترهای مصرف سوخت و استفاده از کامپیوتر در این مدلها بیشتر به چشم می آمد.

Chevrolet Corvette 2012

برای یادبود ۶۰ سالگی هم نمونه های ویژه ای از کوروت در راه است. نسل آینده کوروت یعنی C7 هم در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد.

منبع: pedal.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.