۸۰ درصد تجیهزات غیردوار صنعت نفت ساخت داخل است

وزیر نفت گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد تجهیزات غیردوار صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود و تنها در برخی اقلام مانند نوع ویژه‌ای از لوله‌های بدون درز، جای کار وجود دارد که فکر می‌کنم ساخت این کالا نیز ظرف دو سال آینده عملیاتی شود.

به گزارش ممتازنیوز، بیژن زنگنه شامگاه شنبه (۱۱ بهمن) در آستانه دهه فجر ۹۹ در برنامه «تیتر امشب» حاضر شد و در تبیین دستاوردهای صنعت نفت کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب بدنه کاری صنعت نفت در بخش بهره‌برداری (بالادست) به خوبی آموزش دیده بودند اما در بهترین حالت در جایگاه اپراتور نقش‌آفرینی می‌کردند و همه طراحی‌های مهندسی و مدیریت نفت از لندن انجام می‌شد؛ البته ایرانی‌ها از مدت‌ها پیش پالایشگاه آبادان را خود اداره می‌کردند اما در بخش بالادست، هسته مدیریت و طراحی امور در لندن بود.

وی ذخایر هیدروکربور مایع قابل برداشت کشور را در سال ۵۷ حدود ۸۸ میلیارد بشکه عنوان کرد و گفت: اکنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال و تولید، صادرات و مصرف ۳۵ میلیارد بشکه هیدروکربور مایع طی این سال‌ها، به‌واسطه اکتشاف‌های انجام شده همچنان حدود ۱۵۹ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت هیدروکربور مایع در اختیار داریم.

وزیر نفت درباره افزایش ذخایر گاز کشور نیز گفت: ذخایر گاز قابل استحصال کشور از حدود ۹ تریلیون متر مکعب (پیش از انقلاب) به بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب افزایش یافته است و کشور امروز به تولیدات عظیمی در حوزه پتروشیمی دست یافته است.   

زنگنه افزود: صنعت گاز نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کرد، آن زمان تنها یک پالایشگاه کوچک گاز در بیدبلند داشتیم و یک خط لوله که از بیدبلند تا آستارا ادامه داشت و جمعیت اندکی از گاز بهره‌مند بودند؛ صنعت گاز پس از پیروزی انقلاب به‌ویژه با توسعه پارس جنوبی جهش کرد. تولید محصولات پتروشیمی کشور نیز بسیار اندک بود و به ۲ میلیون تن هم نمی‌رسید در حالی‌که با اقدام‌های انجام شده قرار است ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا پایان سال آینده به ۱۰۰ میلیون تن برسد.

نه‌تنها با پیش از انقلاب، که با ۱۵ سال پیش هم قابل‌مقایسه نیستیم

وی با بیان اینکه صنعت نفت کشور از نظر توانایی‌های فناورانه هم رشدی قابل توجه داشته است، توضیح داد: امروز در بخش سخت‌افزاری صنعت نفت و در زمینه ساخت تجهیزات عملکرد خوبی داریم و شاید جایی در منطقه از این حیث به توانمندی ایران نباشد.

وزیر نفت با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه نفت در هفته گذشته به خوبی نشان داد چه ظرفیت عظیمی در صنعت نفت کشور شکل گرفته است، افزود: اکنون توانایی ساخت بیش از ۸۰ درصد تجهیزات غیردوار صنعت نفت را در داخل کشور داریم و تنها در بعضی از اقلام مانند نوعی ویژه‌ از لوله‌های بدون درز جای کار وجود دارد که فکر می‌کنم ساخت این کالا نیز ظرف دو سال آینده عملیاتی شود.

زنگنه ساخت ورق‌های مقاوم به سرویس ترش را از موفقیت‌های بزرگ اخیر سازندگان ایرانی عنوان کرد و گفت: صنعت فولادسازی در ساخت بسیاری از تجهیزات به صنعت نفت کمک کرده است.

وی با اشاره به فعالیت دو شرکت بزرگ مپنا و OTC در ساخت توربین، ادامه داد: شماری از کمپرسورهای فرآیندی هم باید ساخته شود، اما در مجموع در این بخش هم پیشرفت‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۷۶ حتی توان یک متر لوله‌گذاری دریایی نداشتیم، گفت: اکنون می‌توانیم روزانه یک کیلومتر در خلیج فارس لوله‌گذاری انجام دهیم و شرکت‌های ایرانی برای کار در دریا رقابت می‌کنند.

زنگنه تاکید کرد: صنعت نفت امروز نه تنها با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، که حتی با ۱۵ سال پیش هم قابل مقایسه نیست. 

ادامه دارد…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.