• حماس: اظهارات عباس بیانگر شکست معاهده اسلو است / {خ} • فتح: سخنرانی عباس تاریخی بود

سخنرانی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. دولت حماس اظهارات محمود عباس را نشان دهنده “شکست معاهده اسلو” و جنبش فتح سخنرانی عباس را “تاریخی” توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، طاهر النونو، سخنگوی دولت حماس اظهار کرد: سخنرانی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل عاطفی بود و اظهارات جدیدی را در بر نداشت.

وی با تاکید بر این که سخنرانی عباس نشان دهنده شکست معاهده اسلو با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۳ است، افزود: ما تکرار می‌کنیم که بهتر بود عباس از شکست مذاکرات و روند سازش سخن بگوید.

النونو تصریح کرد: سخنرانی عباس دارای تناقض‌های بسیاری بود چرا که از شکست روند صلح و شکست اسلو سخن گفت و سپس خواهان از سرگیری مذاکرات شد. این گونه اظهارات دارای منطق صحیحی نیست.

محمود عباس امیدوار است که مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای مبنی بر آن که فلسطین به عنوان یک کشور غیر عضو در سازمان ملل در این دوره پذیرفته شود، صادر کند.

عباس به شدت از روند شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی انتقاد کرد و آن را “بحران و تبعیض نژادی” برشمرد.

طاهر النونو تصریح کرد: ما از اصرار عباس برای مذاکرات بیهوده و سازش شکست خورده تعجب می‌کنیم.

در همین راستا سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس اظهار کرد: درخواست عباس از جامعه بین‌الملل برای حمایت از عضویت فلسطین در سازمان ملل اقدامی یک جانبه بوده و فلسطینی‌ها بر سر آن توافق نکرده‌اند.

ابوزهری در ادامه افزود: سوال‌های بسیاری در خصوص این اقدام که مربوط به سرنوشت مردم فلسطین است، مطرح است و درخواست برای عضویت فلسطین در سازمان ملل فایده سیاسی‌ای در بر ندارد.

این در حالی است که فایز ابوعیطه، سخنگوی جنبش فتح از سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد.

سخنگوی جنبش فتح اظهار کرد: سخنرانی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاریخی بود و عباس این لحظه تاریخی را برای فرستادن پیام مردم فلسطین به جهان غنیمت شمرد.

ابوعیطه در ادامه افزود: عباس سخنرانی خود را با بیان نقض حقوق اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی برجسته کرد چرا که نیروهای اسرائیلی طی هفته‌های گذشته اقدامات خشونت‌آمیز خود را علیه آن‌ها افزایش داده‌اند.

وی به این مساله اشاره کرد که محمود عباس مسئولیت‌های جهان در مقابل مردم فلسطین را یاد آورد شد و نسبت به تداوم سکونت جهان در مقابل جنایت‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین هشدار داد.

ابوعیطه در ادامه افزود: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به تمام جهان می‌گوید که “نکبت” تکرار نخواهد شد و مهاجرت جدیدی رخ نخواهد داد و مردم ما در سرزمین‌شان می‌مانند تا در مقابل نیروهای اسرائیلی مقاومت کنند.

وی تاکید کرد: بر این باوریم که پیام عباس، پیام مردم فلسطین است و تاکید می‌کنیم که مردم فلسطین از اشغالگران خشمگین هستند و از هر کس که در مقابل اشغالگری‌ سکوت اختیار کند، خشمگین می‌شوند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.