ˈپل خلیج فارسˈ راه پیوستن به اقتصاد جهانی است

۱۲م اسفند ،

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا به قشم،ˈ اسفندیار حیدری پورˈ در بازدید خبرنگاران رسانه ها از پروژه پل خلیج فارس، گفت: این پل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل و نقل شمال – جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

به گفته ی حیدری پور، با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می گردد، به طوریکه بخش عمده ی کالاهایی که از طریق کریدور شمال – جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس، هزینه های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به سبب ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کمتر خواهد شد.

حیدری پور افزود: این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

وی ادامه داد: پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می گردد و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم تاکید کرد که احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار پروژه شبکه جامع ارتباطی است که سبب اشتغال گسترده و جذب سرمایه برای توسعه بندر کاوه خواهد شد.

حیدری پور افزود: بندر کاوه در قشم در زمینه سوخت رسانی به کشتی های عبوری می تواند یکی از جاذبه های سرمایه گذاری باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم همچنین از ساخت نیروگاه گازی سه هزار مگاواتی خبر داد و گفت: این نیروگاه در دست ساخت است و ظرفیت صادراتی نیز دارد.

به گفته ی حیدری پور، پل خلیج فارس، تکمیل کننده بندرگاه کاوه و سایر اسکله ها بین اسکله کاوه تا پل خلیج فارس است و با احداث این پل، تحول بزرگی در ارتباط زمینی میان قشم و سرزمین اصلی ایجاد شده و در روند توسعه اقتصادی جزیره قشم، نقش بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: همزمان با ساخت پل خلیج فارس، جاده، ریل و سایر بخش هایی که در طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس دیده شده است، ساخته می گردد و طی یک پروژه سه ساله به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بندر کاوه از هر نظر آمادگی دارد کشتی های با تناژ بالا وبا ۱۰۰ هزار تن را پوشش دهد، افزود: پل خلیج فارس راهی ایمن برای صادرات کالا از بنادر منطقه آزاد قشم فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه ازاد قشم با اشاره به اینکه بندر کاوه حدود ۲ هزار هکتار پس کرانه دارد، افزود: این بندر، تقریبا در حال آماده شدن است و در امر ترانزیت کالا یک مزیت بسیار بزرگ برای کشور محسوب می گردد.

به گفته ی حیدری پور، خط ریلی روی پل، جزیره قشم را به طور کامل به شبکه ریلی کشور متصل می کند و ترانزیت کالا از کریدور شمال به جنوب کشور با شرایط بسیار خاصی انجام شود.

وی ادامه داد: بر این اساس این پل می تواند به عنوان بارانداز بسیاری از کشورهای تازه استقلال یافته عمل کند و کالا بدون اینکه وارد گمرک شود و با مشکلات قانونی مواجه شود، به راحتی ترانزیت و از مرز کشور خارج شود.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم یاداور شد: این پل در حوزه گردشگری نیز تاثیر فراوانی دارد و دسترسی به قشم را آسان می کند، به طوریکه می توان تاسیسات زیربنایی را از کنار این پل به جزیره و از جزیره به سرزمین اصلی رساند.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم گفت: همزمان با ساخت پل خلیج فارس، جاده، ریل و سایر بخش هایی که در طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس دیده شده است، ساخته می گردد و طی یک پروژه سه ساله به اتمام خواهد رسید.

گفتنی است؛ پل خلیج فارس حد فاصل بندرعباس تا قشم را به طول حدود سه کیلومتر دربر می گیرد. حجم قطعات این پل در بعضی نقاط به ۲۰ هزار تن می رسد که در خشکی ساخته شده و با تکنولوژی پیشرفته به دریا حمل و به عنوان پایه های پل در بستر دریا نصب خواهد شد.

این پل، بخشی از طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس است که به طول حدود سه کیلومتر بندرلافت در جزیره قشم را به بندر پهل در مجاورت شهر بندرعباس در سرزمین اصلی متصل کند.

با احداث این پل که دارای مسیر رفت و برگشت خط آهن نیز خواهد بود، این امکان فراهم می گردد تا محموله های تخلیه شده در قشم، به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی شده و در اسرع وقت، محصولات صادراتی را به ترمینال دریایی صادرات، برساند.

همچنین؛ گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد، بازرگانی، تجارت، ترانزیت، صنعت و جذب مسافر، امکان بالقوه ای برای جذب گردشگر و رونق و توسعه صنعت گردشگری در منطقه آزاد قشم فراهم خواهد کرد.

اقتصام (۳)۱۰۷۰**۱۵۶۱/۶۶۸

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.