˝اشک‌ها و لبخندها˝ تئاتر موزیکال است نه اپرا/حضور بردیا کیارس در اجرا مشخص نیست

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

نشست خبری نمایش موزیکال ˝اشک‌ها و لبخندها˝ با حضور عوامل این نمایش صبح امروز؛ یکشنبه ۳۱ شهریور ساعت ۱۱ در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ممتاز نیوز، نشست خبری آنسامبل اپرای تهران نمایش موزیکال “اشک‌ها و لبخندها” با حضور هادی قضات سرپرست و کارگردان گروه و سید علی میرمحمدی مدیر برگزاری گروه یکشنبه ۳۱ شهریور ساعت ۱۱ در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرمحمدی با ابراز خوشحالی از تقارن اجرای نمایش موزیکال “اشک‌ها و لبخندها” با آغاز هفته دفاع مقدس گفت: تم این نمایش موزیکال عشق به میهن، خانواده، موسیقی و قدرت ایجاز آن است که با مقوله دفاع هم خوانی دارد.

قضات نیز دربارهٔ پروژه “اشک‌ها و لبخندها” بیان کرد: این پروژه دومین اثر گروه انسامبل اپرای تهران بعد از “جان اسکیکی” است که همزمان تمرینات این دو اثر با هم از مهر ۹۱ آغاز شد.

“اشک‌ها و لبخندها” تئاتر موزیکال است

قضات ادامه داد: این اثر اپرا نیست بلکه تئاتر موزیکال است که ژانر آن با اپرای “جان اسکیکی” تفاوت دارد، در “اشک‌ها و لبخندها” بین قطعات آوازی دیالوگ‌هایی وجود دارد و از سیستم مغناطیسی برای تقویت صدای خواننده‌ها استفاده می‌شود زیرا آهنگسازی اثر به گونه‌ای است که خواننده نمی‌تواند از حجم صدای بالایی استفاده کند. انتخاب بازیگران برای من سخت بود زیرا ۷ کودک در اجرا حضور دارند که صدا، تکنیک بازی و فیزیک در انتخاب آنها بسیار تاثیرگذار بود.

وی عنوان کرد: بردیا کیارس با وجود مشغله بسیار آنسامبل زهی خوبی را در اختیار ما قرار داد که همراه پیانو گروه بازیگران صحنه را همراهی می‌کند از آنجا که نوازنده‌ها مشغول کنسرت‌های مختلف می باشند از نوازنده کمتر با تکنیک بالا بهره گرفتند و اگر تکنیک گروه در حد بالا باشد حضور ایشان روی صحنه لازم نیست، امیدوارم در پروژه‌های بعدی از ارکستر بزرگتر استفاده کنیم.

صحنه “اشک‌ها و لبخندها” نت به نت چیده شده است

قضات بیان کرد: بین هنرمندان موسیقی و نمایش فاصله افتاده و بازیگران کم از موسیقی می‌دانند و موسیقی‌دانان کم از بازیگری و این یکی از مشکلاتی بود که من در انتخاب کست خود با آن روبرو بودم. در آغاز قصد داشتم از بازیگران استفاده کنم اما به سبب پیشرفت کندی که وجود داشت استراتژی خود را عوض کردم و از خوانندگانی استفاده کردم که با مشاوره بازی‌های خود را تقویت کنند.

وی با اشاره به همگامی موزیک و میزان صحنه گفت: در نمایش موزیکال پیشرفت میزان صحنه با موزیک مهمترین عامل است شاید این اتفاق در ایران کمتر رخ دهد که کارگردان چینش صحنه را نت به نت انجام دهد اما در این نمایش این اتفاق افتاد و دو ساعت نمایش به این طریق پیش می‌رود.

قضات عنوان کرد: هدف از از این اجرا شناخت بیشتر تماشاگر با این اثر بود اشخاص بسیاری فیلم اشک‌ها و لبخندها” را دیده‌اند و من سعی کردم از لحاظ کارگردانی کاری متفاوت با فیلم این اثر ارائه دهم علاقه مند بودم اثری آوانگارد به نمایش گذاشته شود تا تماشاگر با تئاتر موزیکا آشنا شود فکر می‌کنم این فیلم مثال خوبی برای نشان دادن عشق به خانواده، میهن و موسیقی است.

قطعاتی را انتخاب کردم که قابلیت اجرا داشته باشند

کارگردان اپرای “جان اسکیکی” گفت: کیفیت اثر عامل مهمی برای من است و در این اجرا از قطعاتی استفاده کردم که قابلیت اجرا داشته باشند از ترجمه فارسی فیلم استفاده کردیم و تا حدی که امکان داشت از اشعار بهره بردیم و بعضی از قطعات ترجمه نشده را از نو ترجمه کردیم.

میرمحمدی دربارهٔ اجراهای طولانی مدت این اثر گفت: محدودیت مالی و زمانی در اجراهای گروه بسیار تاثیرگذار است پروژه‌های گروه به شدت هزینه بر می باشند و نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت در این زمینه است.

وی ادامه داد: مذاکرات پایانی برای ورود “اشک‌ها و لبخندها” به شبکه نمایش خانگی در حال انجام است.

میرمحمدی عنوان کرد: سعی ما بر این است در هر پروژه‌ای یک اسپانسر داشته باشیم، شرکت‌ها موظف می باشند فضای فرهنگی و هنری را حمایت کنند هنر نباید ویترین تبلیغات شود.

مدیر برگزاری پروژه‌های ” آنسامبل اپرای تهران” دربارهٔ اجراهای بین‌الملل گروه گفت: یک اپرای ایرانی را در ایتالیا اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.