˝باران غدیر˝ آبان ماه باریدن می‌گیرد

سومین همایش بین المللی ˝باران غدیر˝ از ششم آبان ماه به مدت چهار روز توسط حوزه هنری در تهران با حضور نویسندگان، هنرمندان و شاعران ملیت‌ها و ادیان مختلف برگزار می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین؛ سومین همایش بین المللی باران غدیر از ششم آبان ماه به مدت چهار روز توسط حوزه هنری در تهران با حضور نویسندگان، هنرمندان و شاعران ملیت‌ها و ادیان مختلف برگزار می‌شود.

در این دوره از همایش از پولس سلامه شاعر، ادیب و حقوقدان لبنانی و یکی از بزگ‌ترین شعرای کلاسیک معاصر به پاس سرودن “ملحمه غدیر” که جایگاه ویژه‌ای را در ادب عرب دارا است با حضور فرزندانش تقدیر خواهد شد.

ملحمه “عیدالغدیر” نخستین منظومه حماسی تاریخی عربی به شمار می‌رود که بولس سلامه، شاعر و ادیب مسیحی معاصر عرب، در این ملحمه شیفتگی و ارادت خود را به خاندان پیامبر”صلوات الله علیه و آله” ابراز داشته و به ترسیم زندگی ایشان از عصر جاهلی تا پایان حادثه کربلا می‌پردازد.

وی در سال ۱۹۰۲ در جنوب لبنان به دنیا آمد. تحصیلات خود را در مدرسه فرانسوی بیروت با دریافت لیسانس حقوق به پایان رساند و به کار قضاوت و وکالت اشتغال یافت و دراین حرفه تا بالا‌ترین مدارج پیش رفت. اشتیاق غیرعادی او به مطالعه از کودکی باعث شد تا معلومات بسیار گسترده و عمیقی در موضوعات مختلف ادبی و تاریخی پیدا کند و به نگارش و تألیف روی بیاورد.

ازاو ۱۶ کتاب شعر و نثربه یادگار مانده که مشهور‌ترین آن‌ها ملحمه عبدالغدیر است که جایگاه ویژه ای در ادب عربی به خود اختصاص داده و به دلیل رعایت بسیاری از خصایص فنی ملحمه در جهان ادب از مقبولیت نیز برخوردار شده است، به‌گونه‌ای که به سلامه، لقب شاعر ملحمی داده‌اند.

بولس سلامه در سال ۱۹۴۸، این حماسه را در ۴۷ قصیده و در مجموع ۳۴۱۵ بیت سروده است. تسمیه این ملحمه به عیدالغدیر از باب تسمیه کل به نامه جزء است، چرا که سیر داستان ترسیم زندگی اهل بیت علیهم‌السلام ازعصرجاهلی تا پایان حادثه کربلاست و بخشی از ملحمه به حادثه غدیر اختصاص یافته است.

نویسنده، نظم این اشعار را اجابت دعوت سید عبدالحسین شرف الدین می‌داند.

بنا به گفته شاعر، ‌ او پیش از سرودن ملحمه، به مطالعه منابع تاریخی پرداخته و برای پرهیز از پیشداوری، بیشتر آثار مورخان اهل سنت را مورد استناد قرار می‌دهد. تألیف این کتاب مجموعاً شش ماه به طول انجامیده که سه ماه آن صرف مطالعه در تاریخ اسلام و سه ماه دیگر صرف سرودن اشعار شده است.

همچنین وی در پانوشت‌های اشعار با نقل ازآثار مورخانی چون مسعودی، طبری، ابن اثیر، ابن حکمان و… توضیحاتی درج کرده است تا مطالب برای غیرمسلمانان و کسانی که با تاریخ اسلام آشنایی کافی ندارند، مفید واقع شود.

او پیشاپیش سوال یا اعتراض مقدر کسانی را که از ملحمه‌سرایی یک مسیحی برای تاریخ مسلمانان متعجبند پاسخ می‌گوید: “البته من مسیحی‌ام، اما تاریخ به همه جهانیان تعلق دارد. من مسیحی‌ام اما نه از روزنه‌ای تنگ بلکه از افقی‌ گسترده به جهان می‌نگرم.

اولین و دومین دوره همایش باران غدیر به ترتیب در تهران- اهواز و تهران- شیراز با حضور شاعران ملیت‌ها و ادیان مختلف برگزار شد و در سومین دوره در کنار شاعران، هنرمندان و نویسندگان نیز آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال کرده‌اند.
 


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.