˝حریق خزان˝ با ارکستر ۴۵نفره اجرا می‌شود/ قربانی: نمی‌خواهیم کنسرت‌مان مثل ˝شو˝ باشد

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

نشست خبری کنسرت ˝حریق خزان˝ با حضور عوامل این برنامه و با تاکید بر اجرای استاندارد آن، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ممتاز به نقل از هنرآنلاین، نشست خبری کنسرت حریق خزان با حضور علیرضا قربانی؛ خواننده مهیار علیزاده آهنگساز و حمید اسفندیاری تهیه کننده و مدیر شرکت فرهنگی هنری آوای باربد در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

در آغاز این نشست مهیار علیزاده سبب برگزاری این کنسرت را استقبال خوب مردم از آلبوم “حریق خزان” اعلام کرد و گفت: اگر صدای علیرضا قربانی و حمایت حمید اسفندیاری نبود این استقبال شکل نمی گرفت و ا ین اجرا در ایران برگزار نمی شد.
این آهنگساز در ادامه با اشاره به برگزاری این کنسرت در اتریش و استقبال خوبی که ایرانی ها و خارجی ها از آن کردند، گفت: با توجه به این استقبال تصمیم گرفتیم کنسرت “حریق خزان” را در تهران و با ابعاد گسترده تری برگزار کنیم. نظر هر دو موافق بود و با توجه به اینکه من در خارج از ایران زندگی می کنم، این زمان، بهترین زمان ممکن برای برگزاری این اجرا بود.

حضور ارکستر ۴۵نفره

این آهنگساز در ادامه صحبت های خود، دربارهٔ نحوه چیدمان ارکستر “حریق خزان” گفت: این ارکستر ۴۵ نفره ، همراه با گروه کر و قطعاتی که در آلبوم “حریق خزان” شنیده شده روی صحنه می رود. در این کنسرت قطعاتی از آلبوم “حریق خزان” اجرا می گردد ، به اضافه چند قطعه که به تازگی ساخته شده است. اشعار قطعات انتخاب شده برای این کنسرت از سروده های شعرایی همچون فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج، احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث است.

وی افزود: تمام تلاش و انرژی خود را می گذارم که استاندارد و حد اجرایی این کنسرت، منطبق بر استانداردهای روز باشد. علیرضاقربانی و آقای اسفندیاری تمام تلاش خود را می کنند و از هیچ کمکی دریغ نمی کنند. امیدوارم اجرای خوبی داشته باشیم.

در ادامه این نشست، وی درخصوص ارکستر و همکاری با گروه اشتیاق گفت: گروه اشتیاق به سرپرستی علیرضا قربانی با تعداد نوازنده های کمی که دارد، در این ارکستر با ما همکاری می کنند. ولی از آنجایی که تعداد نوازنده های گروه اشتیاق کم بودند، گروه کر و همین طور تعدادی نوازنده به گروه اضافه کردیم که همگی از اشخاص نامی کشور در حرفه خود می باشند.

کنسرتی بدون چشم داشت مالی

در ادامه این نشست حمید اسفندیاری ؛ مدیر شرکت فرهنگی –هنری آوای باربد گفت: خوشبختانه برای شرکت فرهنگی-هنری آوای باربد، مسایل اقتصادی در درجه اول اولویت نبوده و همواره با هدف فرهنگی گام برداشته است. در کنسرت “حریق خزان ” نیز قصدمان این بوده که با بهترین استانداردهای روز روی صحنه برویم و به اینکه از این اجرا چقدر درآمد خواهیم داشت و از فروش بلیت چه در آمدی کسب می کنیم فکر نکرده ایم. اگر صرفا دغدغه مالی داشتیم تاکنون آلبومهای بسیاری منتشر می کردیم چرا که مردم نسبت به آلبومهای علیرضا قربانی استقبال خوبی نشان داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما هزینه های بسیاری را متحمل شده ایم و می توانستیم برج میلاد را برای این اجرا انتخاب کنیم اما تالار وحدت استاندارد است و با این موسیقی مطابقت دارد. به همین سبب در این تالار به اجرای “حریق خزان” اقدام کردیم. چرا که به اعتقاد من یکی از دلایل پویایی آثار موسیقایی؛ اجرای زنده و کنسرت آنهاست. اینکه کنسرتی بازگشت مالی داشته باشد یا نه، مهم نیست، مهم این است که از حواشی به دور باشیم.

خودداری از جنبه های نمایشی

در بخش دیگری از این نشست علیرضا قربانی خواننده کنسرت “حریق خزان” ابراز کرد: وقتی آلبومی مورد اقبال واقع می گردد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مردم تقاضا دارند آن را به صورت زنده و در یک کنسرت بشنوند. کما اینکه اجرای کنسرت “حریق خزان” در اتریش و استقبالی که از آن شد برای من غیر قابل تصور بود. آلبوم “حریق خزان” تازه انتشار یافته بود و برای من بسیار جالب بود که مردم آن را شنیده بودند و با من زمزمه می کردند. وظیفه یک موزیسین است که سلیقه سازی کند و کمی جلوتر از بقیه قدم بردارد و جدا از مسایل معیشتی دیگر مردم باشد. من این را وظیفه خودم می دانم که به استانداردهای لازم برسم.

وی اضافه کرد: تعداد قابل توجهی کنسرت برگزار شده اما اغلب آنها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. من کنسرتهای بسیاری برگزار کرده ام اما دوست داشتم این کنسرت در تالار وحدت برگزار شود چون امکانات این سالن را در حد و اندازه آن دیدم؛ از نور گرفته تا صدا و سالن و دیگر امکانات و شانی که برای میهمانان دارد. به همین سبب اصرار داشتیم “حریق خزان” در تالار وحدت برگزار شود. چون با نوع موسیقی که در آنجا برگزار می گردد مطابقت دارد. نمی خواستم موسیقی ام جنبه نمایش و شو داشته باشد که متاسفانه این روزها پر رنگ شده است. تالار وحدت جدیت خاصی برای اجرای موسیقی جدی دارد.

قربانی در ادامه با بیان اینکه قطعات اجرایی در آلبوم “حریق خزان” برای اجرای زنده قطعات سختی می باشند، گفت: قطعات تازه که برای اجرای زنده ساخته شده اند، چه در ضبط و چه برای اجرا، قطعات سختی می باشند و ما سعی کرده ایم با رعایت تمامی المانهای لازم از عهده آنها برآییم و تلاش کنیم سطح آن را بالا ببریم و ارتقا دهیم.

وی دربارهٔ تغییراتی که در این قطعات انجام شده است گفت: بخشی که مربوط به ما می گردد، چیدمان است، اینکه رهبر ارکستر قرار است چه کسی باشد، نوازنده ها چه کسانی می باشند و کارها اگر سخت است ، پرهیز از اجرا نشود به سبب این سختی. و یکی از کارها این است که خود را به استانداردها نزدیک کنیم و این مرتبط با خود کار است.

قربانی تصریح کرد: نوترین و خاص ترین کاری که طی این چندسال در فرم ارکسترال انجام شده، آلبوم “حریق خزان ” است که به ذوق و سلیقه مهیار علیزاده بر می گردد. هیچ کس در ایران سابقه کار ارکسترال به اندازه من را ندارد. علاقه قلبی من به کار ارکسترال سبب این شکل کار کردن است. خوشحالم بسیاری از دوستانی که در حال حاضر در ارکسترهای بزرگ رهبری می کنند، کارشان را از رهبری برای ارکستر من آغاز کرده اند و خوشحالم این موضوع استمرار داشته و همه به آن علاقه نشان داده اند.

وی ادامه داد: از سال قبل تاکنون تعداد کنسرتهایی که به صورت ارکسترال برگزار شده چند برابر شده است و این نشان از اقبال عمومی است. من سالهاست اصرار می ورزم که کارهای ایرانی، شان خود را نشان بدهند و امروز نتیجه آن را دیده ام. اگر چه نمی خواهم خود را طلایه دار این موضوع بدانم.

براساس این گزارش، کنسرت “حریق خزان” در تهران روزهای ۳-۴-۵-۶-۷-۸ مهرماه در تالار وحدت به خوانندگی علیرضا قربانی، آهنگسازی مهیار علیزاده و رهبری سهراب کاشف برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند بلیت این کنسرت را از طریق پایگاه اینترنتی اینترنتی iranconcert.com تهیه کنند.

این پیشتر در اتریش اجرا شده است و به زودی در کشورهای آلمان، هلند، سوئد و سوییس اجرا خواهد شد.
پایان پیام/۴۳


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.