˝در شوره زار˝ با سپانلو و ناظرزاده کرمانی آغاز شد

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

محمدعلی سپانلو و فرهاد ناظرزاده کرمانی زنگ افتتاح نمایش ˝در شوره زار˝ حسین کیانی را نواختند

به گزارش هنرآنلاین/ آیین افتتاح نمایش “در شوره زار” به کارگردانی و نویسندگی حسین کیانی  چهارشنبه شب ۱۳ آذرماه با حضور گروهی از هنرمندان در فضای لابی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد و زنگ افتتاح این نمایش از سوی محمد علی سپانلو و فرهاد ناظرزاده کرمانی نواخته شد. در این مراسم هنرمندانی چون هوشنگ توکلی، حسن فتحی، رضا فیاضی، اسماعیل خلج، جمشید گرگین، بهروز بقایی، مسعود فروتن، آهو خردمند، حسن باستانی، قاسم زارع، صفا آقاجانی، نیما دهقان، رحمان سیفی‌آزاد، فرهاد شریفی، مه‌لقا باقری، نیکی مظفری و… حضور داشتند.

مسعود فروتن در ابتدای این مراسم که از ساعت ۱۹ آغاز شد، با بیان مقدماتی دربارهٔ نمایش از فرهاد ناظرزاده کرمانی که این آیین با تولد وی نیز مصادف شده بود دعوت به سخنرانی کرد. ناظرزاده با ابراز خرسندی از دیدار محمدعلی سپانلو دربارهٔ جایگاه این شاعر بزرگ گفت: من همیشه کتاب‌های سپانلو را می‌خواندم، اما دیدارشان از نزدیک برایم لطف دیگری دارد. اگرچه حضور تفکر او برای ما اهمیت بسیاری دارد، اما حضور فیزیکی‌شان هم سبب می‌شود تا بتوانیم شاهد آثار بیشتری در حوزه ادبیات از سپانلو باشیم.

وی با بیان این که حسین کیانی یکی از شاگردان موفق او بوده است و اکنون به جایگاه مناسبی رسیده، افزود: من همیشه کارهای حسین کیانی را دنبال می‌کنم و دلم می‌خواهد که بدانم به چه مرحله‌ای از کار حرفه‌ای خود رسیده است. به نظر من او در مرحله‌ای بیشتر کمدی می‌نوشت. کمدی‌هایی که در عین حال که تماشاگر را می‌خنداند، اما او را به فکر هم وامی‌داشت. اما گمان می‌کنم همان طور که از اسم “در شوره زار” بر می‌آید ما بیشتر با یک رنج‌نامه رو به رو باشیم که حال شاید رگه‌هایی از طنز هم در آن باشد. امیدوارم کیانی همیشه در کارهایش موفق باشد. چرا که نگاه هنرمندانه‌ای به کارش دارد و به تئاتر جدی نگاه می‌کند و می‌خواهم این اثر هم نردبانی شود برای رسیدن او به مرحله‌های بالاتر در حوزه نمایش و شب خوبی را هم برای ما رقم بزند. چراکه زندگی جز همین شب‌ها و لحظه‌های خوب نیست.

در ادامه مجری آیین افتتاح از حسین کیانی سرپرست گروه تئاتر “چریکه” و کارگردان و نویسنده “در شوره‌زار” خواست تا دقایقی دربارهٔ اثر خود صحبت کند.

کیانی گفت: طبیعی است که شب اول اجرای هر نمایش ممکن است با نواقصی رو به رو باشد. اما ما سعی می‌کنیم که اجرای خوبی داشته باشیم.

او ادامه داد: من همیشه خودم را شاگرد استاد ناظرزاده می‌دانم و از حضور ایشان و آقای سپانلو در این جمع بسیار خوشحالم. بزرگترین درسی که من از استاد ناظرزاده گرفتم فروتنی است. او بدون این که بخواهند معلم دیگران می‌شود. معلمی هم بالاترین درجه‌ای است که این اشخاص به آن نائل می‌شوند. همچنین خوشحالم از این که نمایشم در سالنی که به نام استاد سمندریان است اجرا می‌شود و امیدوارم بتوانیم بیش از ۶۰ درصد توقع‌تان را برآورده کنیم.

محمد علی سپانلو نیز پیش از به صدا در آوردن زنگ افتتاح نمایش جملاتی را دربارهٔ کتاب بیان داشت و آن را بهترین هدیه‌ای دانست که می‌توان به دیگران اهدا کرد. وی همچنین بیان داشت: من مدتی است فهمیده‌ام که بعضی‌ها بی‌دلیل از سرسنگی تعریف نمی‌کنند. چرا که از نزدیک در جریان بعضی اقدامات او قرار گرفته‌ام. از دوستانم در این جمع هم تشکر می‌کنم. بعضی از رفیقان مثل برگه‌های دفتر خاطرات می باشند. اگرچه کهنه می‌شوند اما این کهنگی با ارزش‌تر می‌شود. اجازه می‌خواهم که ناقوس را به صدا در آورم.

نکته جالب توجه این آیین به صدا در آمدن زنگ افتتاح از سوی دو هنرمند برجسته یعنی محمد علی سپانلو و فرهاد ناظرزاده کرمانی بود که برای اولین بار به وقوع پیوست.

مجید سرسنگی نیز دیگر سخنران این آیین بود که در ابتدا به نمایش مستند محمدعلی سپانلو در چند وقت اخیر در خانه هنرمندان اشاره کرد و تولد ناظرزاده کرمانی را تبریک گفت و دربارهٔ او افزود: شاید استاد تمایل نداشته باشند که ما مدام تکرار کنیم یکسال به سن شان اضافه شده است. اما از سن و سال من و امثال من که شاید جزو کم سن‌ترین دانشجویان ناظرزاده بوده‌ایم بر می‌آید که چقدر تجربه و سابقه دارند. اتفاق خوبی که در تماشاخانه ایرانشهر می‌افتد این است که ما خودمان به کارگردانان و نویسندگان خوش ذوق و هنرمند پیشنهاد می‌دهیم که کارهایشان را در اینجا اجرا کنند. حسین کیانی هم کارگردان باسلیقه و برجسته‌ای است که خوشحالم از این که افتخار دادند اثرشان در این تماشاخانه به روی صحنه برود. امیدوارم باز هم بتوانیم شاهد اجرای آثار او در ایرانشهر باشیم.

او همچنین گفت: باعث افتخار من است مدیریت تماشاخانه‌ای را برعهده دارم که بزرگترین سرمایه اصلی آن حمایت تماشاگرانی خوب و فرهیخته از نمایش‌های آن است.

پس از پایان نمایش نیز هنرمندان، خبرنگاران و اشخاص حاضر در مراسم به تماشای اولین اجرای “در شوره زار” نشستند و سالن استاد سمندریان با استقبال بی‌نظیری از سوی تماشاگران مواجه شد.

“در شوره زار” کاری از گروه تئاتر چریکه است که داستان گروهی از اشخاص را روایت می‌کند که در منطقه‌ای بودن امکانات رها شده‌اند و حالا به دنبال چاره اندیشی برای رهایی از نابودی و مرگ می باشند. مجید صالحی، رویا میرعلمی، علی سلیمانی، سینا رازانی، فهیمه امن‌زاده، احمد ساعتچیان، وحید رهبانی و فریده سپاه‌منصور گروه بازیگران این نمایش ۹۰ دقیقه‌ای را تشکیل می‌دهند.

این نمایش هر شب به جز شنبه‌ها از ساعت ۲۰ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است و علاقه‌مندان برای رزرو بلیت و بهره‌مندی از تخفیف ۲۵ درصدی روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ آذر برای عموم و روزهای یکشنبه تا چهارشنبه هفته اول اجرای نمایش برای دانشجویان می‌توانند با شماره ۰۹۳۵۳۳۸۵۶۵۷ تماس گرفته یا از طریق پایگاه اینترنتی تماشاخانه ایرانشهر به نشانی www.tamashakhaneh.ir/ticket اقدام به خرید بلیت این اثر نمایشی کنند.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.