˝سردار مهر و ماه˝ معاصرسازی یک اندیشه دینی

۲۷م آذر ،

در نشست خبری ˝سردار مهر و ماه˝ مطرح شد:

کارگردان نمایش ˝سردار مهر و ماه˝: این اثر با تأکید بر معاصرسازی یک اندیشه دینی سیاقی را تجربه می کند که کمتر در حال و هوای مضامین دینی سراغ داریم.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای نمایش “سردار مهر و ماه” امروز و باحضور حسین پارسایی کارگردان، نادر رجب پور طراح حرکات فرم، امیررضا کوهستانی نویسنده و کوروش سلیمانی یکی از بازیگران نمایش در تالار وحدت برگزار شد.

حسین پارسایی آغازگر این نشست بود و در ابتدا و با اشاره به اینکه “سردار مهر و ماه” در ادامه کار قبلی گروه یعنی “بانوی آب و آیینه” تولید شده است به خبرنگاران گفت: این اثر با تأکید بر معاصرسازی یک اندیشه دینی سیاقی را تجربه می کند که کمتر در حال و هوای مضامین دینی سراغ داریم.

وی در ادامه اظهار داشت: بی تردید وفتی سخن از معاصرسازی به میان می آید استفاده از نشانه‌ها و مؤلفه های تئاتر مبتنی بر مفهوم به میان می آید؛ “سردار مهر و ماه” از طراحی متن آغاز شد و طرح در اختیار نویسنده اثر قرار گرفت و بر اساس ایده اجرایی متن نهایی نگارش شد.

پارسایی با اشاره به لزوم ورود خط داستان مبتنی بر معاصر سازی مدرن گفت: متن نهایی فراتر از نگاه تحلیلی و جستجوگر بود و به ما کمک کرد از تکنولوژی مورد نظر در کار استفاده کنیم.

این کارگردان افزود: دو کاراکتر اصلی هر یک نگاه خود را به واقعه دارند و از زبان این دو است که روایت اصلی بیان می گردد؛ بخش دیگر نیز مربوط به طراحی حرکت است و آنچه در صحنه می بینیم فراتر از جاذبه های بصری و به شکل مفهومی است.

پارسایی در ادامه با اشاره به اینکه دیالوگ و حرکت منفک طراحی شده اما مکمل یکدیگرند بیان کرد: علاوه بر دیالوگ و حرکت موسیقی نیز نقاط تأکیدی کار را روشن می کند و بر اندیشه بلند اثر تأکید دارد. موسیقی در ۱۴ تِرَک ضمن فضاسازی به عنوان شخصیت عمل می کند.

وی گفت: زمانیکه از معاصرسازی سخن می‌گویین تلفیقی از یک اندیشه کهن و تکنولوژی به میان می‌آید و باید گفت در “سردار مهر و ماه” درسهای انسان‌ساز قطره‌ای از فرات تجریه و آنالیز شده است. در اینجا مفهوم مورد نزد ایرانیان قدسی جلوه کرده اما برای دیگران و حتی در ابعاد فرامرزی شکلی حماسی پیدا خواهد کرد.

پارسایی دربارهٔ همکاری با آتیلا پسیانی هم توضیح داد: در بخش مشاوره از آقای پسیانی خواستم تا با توجه به تجربیات ایشان در زمینه تئاتر مدرن از فکر ایشان در هارمونی عناصر استفاده کنیم.

تئاتر باید با تکیه بر داشته های فرهنگی به موضوعات دینی نزدیک شود

کوروش سلیمانی در ادامه این نشست از روزهای پرکار خود در عرصه تئاتر گفت: در ابتدا به سبب مشغله های بسیار و با توجه و تکیه به توان جسمی ام و علی رغم میل باطنی در قبول پیشنهاد همکاری با گروه “سردار مهر و ماه” تردید داشتم اما پس از مطالعه متن با کمال میل در کنار گروه قرار گرفتم.

وی ادامه داد: البته از آنجا که علاقه مندان به کارهای مذهبی بر روی موضوعات مربوط به این حوزه بسیار حساس می باشند پس باید با دقت نظر بیشتر این آثار تولید شود.

گفتنی است، نمایش “سردار مهر و ماه” از اول دی ماه و تا پایان ماه صفر ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.