˝نمایشگان˝ هنوز به بازار نرسیده است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مجموعه مقالات دکتر ناظرزاده کرمانی با عنوان˝ نمایشگان˝ با وجود رونمایی در بزرگداشت این استاد هنوز وارد بازار کتاب نشده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، کتاب “نمایشگان” در تاریخ ۲۹ تیر ماه امسال در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر همزمان با بزرگداشت استاد ناضر زاده کرمانی رونمایی شد. این کتاب که توسط نشر” دریابیگی” چاپ شده بود هنوز وارد بازار نشر کتاب نشده است و دانشجویان و دوستداران دکتر ناظر زاده کرمانی را در انتظار باقی گذاشته است.

” نمایشگان” شامل مقالات مختلف و سخنرانی‌های علمی ناظرزاده کرمانی است که در مکان‌ها و مناسبت‌های گوناگون مطرح شده است. این کتاب که در ۷۰۰ صفحه و در تیراژ ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است  شامل مجموعه مقالات علمی پژوهشی ناظر زاده کرمانی است که در یک مجلد  به کوشش جمعی از دانشجویان وی امیر حسین حریری – یوسف باپیری – جواد نمکی – فرناز صالحی – نسترن عشرتی جمع آوری و ویراستاری شده است.

از سوی دیگر کتاب”مروری بر مکتب اکسپرسیونیسم یا گزاره‌ گرایی در ادبیات نمایشی” نوشته دکتر ناظر زاده کرمانی که به تازگی از سوی انتشار یافتنات سروش به چاپ چهارم رسیده  است هم اکنون در پیشخوان کتاب فروشی‌ها موجود است و وارد بازار کتاب شده است.

در فرازهایی از این کتاب آمده است:

اکسپرسیونیسم یکی از رایج‌ترین شیوه‌های تئاتر معاصر جهان است که از سردمداران آن مانند رهبران دیگر مکاتب هنری تحت تأثیر شرایط اجتماعی و جو حاکم بر جامعه این شیوه را به عنوان شیوه‌ای نوین در ادبیات به وجود آوردند. در اواخر قرن ۱۹ رهبران مکتب سمبولیسم در تلاشی که در زمینه توسل به نماد برای بیان افکار و همچنین ایجاد قالب هنری نو برای آثار خود آغاز کردند بیان داشته که نمایش بهانه‌ای بیش برای رویا نیست. این منش تحت شرایط سیاسی اجتماعی بعد از جنگ جهانی اول در آلمان منجر به پیدایش نمایش اکسپرسیونیستی می‌گردد. جنبش اکسپرسیونیست در آلمان در واقع حاصل جریان های گوناگون اجتماعی و هنری بسیاری بود می‌توان اولین نشانه‌های اکسپرسیونیسم را در آتالااکسترتبرگ و نمایشنامه‌های مضحک و عجیب و غریب و بحث‌انگیز فرانک ودکنید که محتوای سرمایه داری و ضد جنگ افروزی داشتند پیدا کرد .

جنگ خانمان سوز جهانی اول و عواقب وحشتناک آن که شکست آلمان را سبب شد تأثیری بس ژرف در اندیشه هنرمندان ایجاد کرد. یأس ایجاد شده پس از جنگ ویرانی‌های به جای مانده از جنگ و کم ارزش شدن هویت انسانی و سوق جامعه به سوی ماشینیزم با سرعتی مافوق سرعت نور این اندیشه را در انسان ایجاد کرد که دیگر جامعه، جامعه انسانی و متعادلی نیست. ارزش انسان در مقایسه با پیشرفت ماشینیزم روز به روز برسرد شدن احساس در انسان می‌افزود. له شدن توده‌های انسانی در بین چرخ دنده‌های صنعتی و پدیدار شدن قشر سرمایه دار از عوامل مهم ظهور مکتب اکسپرسیونیسم بود.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.