˝نیم وجبی˝ اشتباهات کودکی‌مان را گوشزد می‌کند/ شگفت‌زدگی کودکان با اوریگامی

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

این روزها نمایش بی‌کلام ˝نیم وجبی˝ نوشته و کار امیر مشهدی عباس در تالار هنر به روی صحنه است.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، این روزها نمایش”نیم وجبی” نوشته و کار امیر مشهدی عباس در تالار هنر به روی صحنه است.

“نیم وجبی” نمایشی بی کلام ویژه مخاطب کودک و نوجوان بوده این نمایش اثری قصه محور نیست، بلکه موضوع و تصویر محور است که با وجود سادگی آن، نمایشنامه اش به نقل از کارگردان بیش از ۵ بار مورد بازنویسی قرار گرفته است. پیام نمایش یادآوری عشق و فداکاری پدرها و مادرها نسبت به فرزندان است.

در اجرای نمایش “نیم وجبی” از اوریگامی‌های مختلفی که، آذر مبارکی آنها را ساخته، استفاده شده است. این اوریگامی‌ها با رنگ ها و طرح های مختلف بخش های متنوع دکور نمایش را ساخته و پرداخته اند و از جذابیت های نمایش به شمار می آیند. کودکان با ملاحظ این اوریگامی ها از تنوع احجامی که تنها با کاغذ ساخته شده اند، شگفت زده می شوند و رنگ آمیزی شاد آنها بر توجه شان می افزاید.

کارگردان نمایش در گفتگویی دربارهٔ این اثر نمایشی گفت: نمایش “نیم وجبی”، در عین سادگی، سعی دارد اشتباهاتی را که بچه ها عموما انجام می دهند و به سادگی از کنارش می گذرند به تصویر بکشد. اینکه بچه ها برای انجام رفتار درست یا غلط باید دست به انتخاب بزنند، آموزش می دهد و این از دیگر موارد و نکاتی است که در این اثر گنجانده شده است. همچنین تلاش و تکاپوی پدر و مادر برای اینکه فرزندشان دچار سختی کمتری شوند، نیز از دیگر بخش هایی است که به کودک در این اثر نشان داده می گردد که این بخش از کار در اجراهایی که تاکنون داشته ایم، به خوبی روی کودکان تاثیر گذاشته، زیرا در چند روز قبل مسئول رزرو بلیت نمایش از تماس پدری خبر داد که کودکش از نماینده فروش بلیت خواسته بود به پدر و مادرش دربارهٔ شیطنت های “نیم وجبی” توضیح دهد که اتفاقاتی از این دست بیانگر نقش و اهمیت آموزش کودک برای مرتکب اشتباه نشدن است.

طراحی صحنه و دکور از نکات بسیار حساس و مورد توجه در نمایش کودکان است. بخش قابل توجهی از ارتباط بصری مخاطب خردسال با نمایش از طریق دکور نمایش صورت خواهد پذیرفت. امیر مشهدی عباس در طراحی صحنه نمایش به دقت عمل کرده است. سازه چوبی دکور نمایش، که توانایی ایجاد فضاهای مختلف (خانه؛ خیابان؛ پارک و…) را دارد در عین سادگی از کارآمدی لازم برخوردار است و مخاطب کودک و نوجوان نیز تغییرات آن را درک می کنند.

نمایش عروسکی –زنده “نیم وجبی” که این روز ها در تالار هنر روی صحنه است روز سه شنبه ۱۲ شهریور یک اجرای ویژه برای هنرمندان انجام می دهد. این اجرا در ساعت۱۷٫۳۰ پذیرای هنرمندان تاتر ، تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود.

در این نمایش بهناز مهدی خواه و حمیدرضا حسینعلی به ایفای نقش می پردازند و طراحی و ساخت عروسک های آن را بهناز مهدی خواه انجام داده است. “نیم وجبی” داستان بچه کوچکی است که یک روز با پدرش تنها می ماند و ماجراهای جذابی را برای پدرش ایجاد می کند. این نمایش شاد و موزیکال از تکنیک اوریگامی برای ساخت و ساز وسائل صحنه استفاده کرده که از ساخته های آذر مبارکی است.

آهنگسازی این نمایش را ابد آتشانی ، طراحی صحنه را امیر مشهدی عباس، طراحی لباس را آزاده فرهنگیان ، طراحی پوستر و بورشور را آتوسا جهانشاهی بر عهده داشته اند. اشعار این نمایشنامه از سروده های آزاده فرهنگیان است.
در گروه کارگردانی حمید رضا حسینعلی به عنوان مدیر اجرا، مرضیه عابد به عنوان منشی صحنه ، مهدی کریمی به عنوان دستیار صحنه و زهرا شایان فر به عنوان روابط عمومی حضور دارند.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.