آتش‌بس در سوریه عملا کنار گذاشته شده است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

با وجود اینکه مخالفان مسلح و ارتش سوریه اعلام نموده بودند که طرح آتش بس اخضر الابراهیمی را پذیرفته‌اند، در سومین روز آتش بس ۱۳۱ تن قربانی درگیری‌های خونین میان دو طرف شدند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شبکه حقوق بشر سوریه که یک نهاد غیردولتی ناظر بر حقوق بشر این کشور محسوب می‌شود، اعلام نمود که ۱۳۱ تن در درگیری‌های خونین روز یکشنبه سوریه کشته شدند که بیشتر آنها در استان ریف دمشق، حمص، حلب و ادلب و در درگیری‌ها میان مخالفان مسلح و ارتش سوریه جان خود را از دست دادند.

در همین حال مخالفان مدعی شدند که هواپیماهای ارتش سوریه مواضع آنها را در شهر بوکمال بمباران نموده و در این حملات تعدادی از مخالفان کشته شدند.

منابع ترکیه‌ای نیز اعلام نمودند که نزدیک iبه ۷۰ سرباز ارتش سوریه خود را iبه مرزبانان ترکیه‌ای تسلیم نمودند و این اقدام پس از آن انجام شده که یک یگان از نیروهای دولتی سوریه توسط مخالفان محاصره شده بود و آنها نیز با ورود iبه خاک ترکیه خود را iبه نیروهای مرزبانی ترکیه تسلیم نمودند.

منابع محلی هم‌چنین از درگیری‌های شدید در شمال غربی سوریه خبر دادند و مخالفان اعلام نمودند که توانسته‌اند مناطقی را از کنترل ارتش خارج نمایند و زمینه را برای اعلام شمال غرب سوریه iبه عنوان منطقه‌ای خالی از نیروهای دولتی ترکیه فراهم نمایند.

در همین حال ارتش سوریه نیز در پاسخ iبه حملات مخالفان مسلح مواضع آنها را در مناطق مختلف از جمله محله‌هایی در دمشق گلوله باران نمود و با یورش iبه مناطق تحت کنترل شورشیان تعدادی از آنها را دستگیر نمود.

بنا iبه نقل از شاهدان محلی بعضی از مناطق دمشق صحنه درگیری‌های شدید میان ارتش و شبه نظامیان مخالف دولت بود و نیروهای دولتی سوریه با استفاده از تانک و خمپاره انداز مواضع مخالفان در اطراف دمشق را گلوله باران نمودند.

منابع سوری همچنین اعلام نمودند که یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر السبینه در استان ریف دشمق منفجر شد که سبب iبه وجود آمدن خرابی‌های بسیاری در محل انفجار شد.

درگیری‌ها در شهر حلب بزرگترین شهر سوریه نیز با وجود اعلام آتش بس هچنان ادامه داشت و دو طرف مواضع یکدیگر را گلوله باران نمودند.

در این شهر نیروهای دولتی و مخالفان اعلام نمودند که توانسته‌اند مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهند اما پیشروی چشمگیری از سوی هیچ یک از گروه‌های درگیر ملاحظه نشد و تنها ارتش سوریه و مخالفان با تبادل آتش سعی در حفظ مواضع پیشی خود نمودند.

منابع نظامی ارتش سوریه نیز اعلام نمودند که یکی از رهبران القاعده در سوریه را که “ابو البراء شیحلاوی” نام داشت از پای درآوردند و توانسته‌اند حمله‌ای را که گروه مسلح وابسته iبه این شخص تدارک دیده بود دفع نمایند.

این درگیری‌ها در سوریه در حالی ادامه دارد که پیشتر مخالفان سوری و ارتش این کشور متعهد شده بودند طرح اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب مبنی بر آتش بس در روزهای عید قربان را پذیرفته‌اند و روز جمعه تا دوشنبه دست iبه عملیات نظامی نخواهند زد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.