آتش‌بس!

حوزه هنری و شهرداری با شورای صنفی اکران به توافق رسیدند

سینما و تلویزیون > سینمای‌ایران– گروه ادب و هنر:
اظهارات تند و بی‌سابقه رئیس شورای صنفی اکران درباره حواشی اکران عید فطر و تأکید او بر این نکته که فعلا او «قانون» است با سکوت مسئولان ارشاد همراه شد و واکنش‌های زیادی برانگیخت.

شورای صنفی قرار بود با تنبیه سینما آزادی که به گفته مسئولان این شورا سینمایی متخلف بود، وضعیت اکران را مدیریت کند. این ماجرا از جایی شروع شد که سینماهای حوزه و شهرداری تصمیم گرفتند دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» را که در نوبت اکران عید نوروز به سینماها آمده بودند از مجموعه سینماهای خود حذف کنند. این دو نهاد مغایرت این فیلم‌ها با اهداف و ارزش‌های خود را به‌عنوان دلیل این کار عنوان کرده بودند.

این دو فیلم اعتراض‌های زیادی را در میان بدنه مذهبی جامعه و حتی در میان ائمه‌جمعه چند شهر بزرگ برانگیخته بود. با این حال این اتفاق خود جرقه‌ای شد برای اختلافات و کشمکش‌های بعدی. حالا نوبت به اکران فیلم «شورشیرین» رسیده بود و این‌بار این شورای صنفی بود که به سینماهای حوزه حواله اکران این فیلم را تحویل نمی‌داد. شورای صنفی و مسئولان دولتی سینما می‌گفتند که حوزه باید لیست فیلم‌هایی که نمی‌خواهد آنها را در سینماهایش اکران کند بگوید و همزمان حواله اکران را به‌عنوان یک اهرم تنبیهی از سینماهای حوزه دریغ می‌کردند. سینما آزادی این فیلم را در موعد مقرر اکران کرد و شورای صنفی همچنان بر غیرقانونی بودن این اکران اصرار داشت.

ماجراهای شورشیرین کم‌کم به سطوح بالاتر کشیده شد و دستور وزیر ارشاد باعث شد تا شورای صنفی بالاخره حواله اکران شورشیرین را صادر کند. اما این پایان ماجرا نبود و شورای صنفی در نوبت اکران عید فطر دوباره مسئله حواله اکران را پیش کشیده و حواله اکران برای سینما آزادی صادر نکرد و سر گروهی را هم از این سینما گرفت ماجراهایی که گمان می‌شد با دستور وزیر حل شده است دوباره آغاز شد و این‌بار شورای صنفی آرایشی محکم‌تر و مصمم‌تر داشت. سینماهای حوزه و شهرداری هم در مقابل تصمیم گرفتند که سینما آزادی را در این معرکه تنها نگذارند. آنها هم اعلام کردند که فیلم‌های اکران عید فطر را بدون سینما‌ آزادی نمایش نمی‌دهند؛ سینماهایی که بعضی از آنها جزو مدرن‌ترین سینماهای تهران بودند.

فیلم‌های «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضدگلوله» و «بی‌خداحافظی» که قرار بود در اکران عید فطر روی پرده سینماها بروند با وضعیت عجیبی روبه‌رو بودند، از سوی دیگر حمله‌های رسانه‌ای دو طرف هر روز تندتر می‌شد و حتی یکی از اعضای شورای صنفی اکران در همان روزها گفت که حتی با بسته شدن همه پردیس‌های سینمایی هم اتفاق خاصی برای این فیلم‌ها نمی‌افتد و اتفاقا این مسئله باعث خواهد شد تا سینماهای دیگر کمی نفس بکشند. مسئولان شورای صنفی می‌گفتند که سینماهای حوزه فقط حق پخش فیلم‌های ارزشی را دارند و اگر می‌خواهند کلاه قرمزی را اکران کنند باید رسما اعلام کنند که این فیلم‌ ارزشی است؛ فیلمی که سینما استقلال از قبل قرارداد اکران آن را بسته بود و حالا شورای صنفی بود که حواله نمی‌داد. فیلمیران که پخش این سه فیلم بخش خصوصی را در اختیار داشت در موعد مقرر فیلم‌ها را اکران نکرد تا مگر دستی از غیب بیاید و کاری بکند. اما بالاخره با قول تلویحی جبران خسارت‌ها از طرف مسئولان سینمایی، فیلمیران حاضر شد تا با سینماهای محدودی که در اختیار داشت این سه فیلم را اکران کند.

فروش کلاه قرمزی و بچه ننه طبق پیش‌بینی‌ها خوب بود. تقریبا همه مطمئن بودند که فیلم طهماسب بالاخره گلیم خود را از آب بیرون می‌کشد اما این دو فیلم ضدگلوله و بی‌خداحافظی بودند که در این میان فروش پایینی داشتند. در این میان این رسانه‌ها کارشناسان و منتقدان بودند که از وزارت ارشاد انتظار دخالت و حل و فصل ماجرا را داشتند. بالاخره بعد از جلسه‌ای که چهارشنبه میان وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات برگزار شد ماجراها فیصله پیدا کرد و قرار شد که فیلم‌های اکران عید فطر در سینماهای حوزه و شهرداری هم اکران شوند تا ماجرا اینگونه به پایان برسد.

تعامل سازنده

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی در گفت‌‌وگو با ایسنا، گفت: من به‌عنوان نماینده پردیس آزادی و حوزه هنری در جلسه ویژه‌ شورای صنفی نمایش حضور یافتم و با تعامل خوبی که اعضای محترم این شورا داشتند، مشکل سینما آزادی و سایر سینماها و پردیس‌های شهرداری تهران و حوزه هنری برای اکران فیلم‌های عید فطر به‌طور کامل حل شد. وی ادامه داد: در پی این جلسه، اکران کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه، ضد‌گلوله و بی‌خداحافظی از بعدازظهر (پنجشنبه، دوم شهریورماه) در سینما آزادی آغاز شده است.

سینما استقلال هم فیلم کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه را روی پرده می‌برد. همچنین فیلم‌های اکران عید فطر در سایر سینماهای شهرداری و حوزه هنری مانند پردیس ملت، ‌راگا‌، رازی‌، تماشا، سینما بهمن و. . . اکران می‌شوند. سعیدی‌پور در ادامه این گفت‌‌وگو، با اظهار خرسندی از حل مشکلات اکران فیلم‌های عید فطر، تصریح کرد: باید برای حل مشکل اکران این سه فیلم از دکتر حسینی، حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی که در جلسه‌ای با یکدیگر مسیر حل این مشکل را هموار کردند، تشکر ویژه‌ای کنم. اگر چه پس از جلسه تعاملی شورای صنفی نمایش و نماینده حوزه هنری اعلام شد که سینما استقلال کلاه قرمزی و بچه ننه را با سانس‌های کامل نمایش می‌دهد اما با توجه به اکران کلاه قرمزی و بچه ننه در سرگروهی قدس، سینما استقلال ضد‌گلوله را به‌عنوان فیلم اصلی و کلاه قرمزی و بچه ننه را هم به‌صورت تک سانس اکران می‌کند. سینما استقلال که قبل از بالاگرفتن اختلافات اکران میان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش به‌عنوان سرگروه با کلاه قرمزی و بچه ننه قرار‌داد بسته بود، با حل‌شدن مشکلات، ضد‌گلوله را روی پرده برده و تنها یک سانس به کلاه‌قرمزی و بچه ننه اختصاص می‌دهد. اکنون سینما استقلال ضد‌گلوله که سرگروه آن سینما عصر جدید است را روی پرده برده و در سانس ۲۱(۹شب) کلاه‌قرمزی و بچه ننه به‌صورت تک‌سانس نمایش داده می‌شود.

گفت‌‌وگوها در جریان است

حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره جلسه ویژه چهارشنبه شب بیان کرد: سعه‌صدر و گشاده‌رویی طرفین ازجمله وزارت ارشاد، حوزه هنری، شهرداری و شورای صنفی نمایش باعث شد تا در جلسه این شورا، طرفین به تعامل خوبی برسند. وی توضیح داد: باید بگویم طی این جلسه مسئله‌مان با شهرداری به خوبی و خوشی و به‌صورت کامل حل شد و باید برای این تعامل از دو طرف به‌دلیل سیاست‌شان تشکر کنیم. اکنون ما هیچ مشکلی برای اکران فیلم‌ها در سینماهای شهرداری تهران نداریم.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.