آتش‌سوزی جنگل‌های نورستان افغانستان وارد سیزدهمین روز شد

در سیزدهمین روز آتش‌سوزی‌، طالبان از چین برای نجات جنگل‌های نورستان درخواست کمک کرد.

آتش‌سوزی جنگل‌های نورستان افغانستان وارد سیزدهمین روز شد

به گزارش ممتاز نیوز، طالبان برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های ولایت شرقی نورستان که از ۱۲ روز پیش آغاز شده، از چین استمداد طلبید.

بر اساس اعلامیه منتشر شده از سوی سفارت چین در کابل، شیرمحمد عباس استانکزی، سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان، این درخواست کمک  را روز پنجشنبه و در دیدار با دینگ یی‌نان، کاردار سفارت چین در افغانستان، مطرح کرده است. هر چند که کاردار سفارت چین نیز عنوان کرده که کشورش در حد توانش به افغانستان کمک خواهد کرد ولی مطابق گزارش‌های رسانه‌های محلی آتش‌سوزی در جنگل‌های ولسوالی نورگرام واقع در ولایت نورستان در سیزدهمین روز متوالی همچنان ادامه دارد. 

نورستان یکی از فقیرترین ولایات افغانستان است. این ولایت به خاطر دارا بودن جنگل‌های انبوه کاج آن شهرت دارد و طی سال‌های اخیر نیز برداشت و صادرات دانه‌های کاج به چین اصلی‌ترین منبع درآمدی ساکنان این ولایت بوده است.

پیشتر مقام‌های طالبان به رسانه‌ها گفته‌ بودند که آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های ولایت‌های نورستان و‌ کنر با کمک مردم محلی تحت کنترل آنان قرار گرفته است ولی رسانه‌های محلی به تازگی و به نقل از ملا جانان سایق، رییس مرکز عملیاتی عاجل وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، خبر دادند که آتش‌نشانان اعزامی به مناطق کوهستانی نورگرام به دلیل نداشتن تجهیزات پیشرفته در اطفای حریق موفق نبوده‌اند. 

این آتش‌سوزی‌ که علت رخداد آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده، بر اساس برآورد برخی مقام‌های محلی تا کنون ۱۸۵ جریب (۳۷ هکتار) از جنگل‌های شرقی افغانستان را طعمه حریق کرده؛ حریقی از نظر شدت و وسعت وقوع، در دهه‌های اخیر بی‌سابقه به شمار می‌رود. 

رسانه‌های محلی از قول ساکنان منطقه روایت کرده‌اند که که بحث سوختن جنگل‌های نورستان یک‌ مساله زیست محیطی است و انتظار می‌رود که سازمان‌های جهانی و کشورهای همسایه نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.