آتش در کاخهای عبدالله و سلمان؛ قطیف کابوس این روزهای آل سعود

هزارن نفر از اهالی مناطق القطیف، الاحساء، ظهران، العسیر و نجران در اعتراض به دستگیری شیخ نمر النمر دست به تظاهرات زدند.

در جریان این تظاهرات بیش از ۲۰ نفر از اهالی منطقه الشرقیه به دلیل درگیری با ماموران امنیتی عربستان شهید و زخمی شدند.

همزمان با اوج گیری تظاهرات در منطقه الشرقیه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) برای رایزنی با مقامات سعودی وارد ریاض شد.

با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از چاه های نفتی عربستان در منطقه الشرقیه واقع است، گسترش دامنه درگیری ها ممکن است به قطع صادرات نفت عربستان به آمریکا و دیگر متحدان غربی اش منجر شود.

از سوی دیگر بیش از ۴۰ درصد ازکارگران شرکت آمریکایی آرامکو در الظهران را شیعیان تشکیل می دهند و به طور طبیعی این کارگران تحت تاثیر شرایط منطقه الشرقیه ممکن است دست از کار بکشند.

نگرانی شدید آمریکا و متحدان غربی اش از بحرانی تر شدن وضعیت منطقه نفت خیز الشرقیه به گسترش رایزنی میان دستگاه های امنیتی عربستان وآمریکا منجرشده، زیرا این منطقه به لحاظ انرژی به شدت مورد توجه آمریکا وغرب قر ار دارد.

برایند گزارش رسانه های عربی نشان می دهد که خیزش مردم عربستان از محدوده منطقه الشرقیه تجاوز کرده و به مدینه ، ینبع ، نجران والعسیر نیز کشیده شده است.

هر چند نیروهای امنیتی و نظامی عربستان برای سرکوب تظاهرات مردمی در شرق و جنوب عربستان به حالت آماده باش در آمده اند، اما مردم برای مقابله با رژیم آل سعود مصمم هستند.

متاسفانه رسانه های عربی و غربی طی روزهای اخیرتحرکات مردم الشرقیه عربستان را سانسور کرده اند واین امرنشان می دهد که غرب نسبت به انقلابهای مردم منطقه نگاه دو گانه ای دارد.

عربستان که در طول ۱۶ ماه گذشته که ازرهگذر ارسال سلاح های پیشرفته و کمک مالی به تروریستها در سوریه نقش کاملا تخریبی دراین کشور ایفا می کند، اینک گرفتار خشم مردم خود شده است.

دستگیری شیخ نمر النمرهر چند اوج وحشیگری رژیم آل سعود را می رساند، اما با توجه به تصمیم مردم شرق عربستان برای احقاق حقوق خود قطعا تظاهرات طی روزهای آینده از محدوه شرق به سایر نقاط عربستان سرایت خواهد کرد.

شیعیان عربستان که ۱۵ درصد از جمعیت ۲۵ میلونی عربستان را تشکیل می دهند سالها از تبعیض  وستم حکام آل سعود رنج می برند، زیرا این مجموعه بزرگ از ورود به دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح محروم هستند.

رژیم آل سعود حتی از ورود جوانان شیعه به دانشگاه های سعودی جلوگیری می کند واین تبعیض سرانجام به یک خیزش فراگیر مردمی منجر خواهد شد.

لذا سر کوب وحشیانه تظاهرات مردم القطیف والاحساء عواقب خطرناکی برای رژیم سرکوبگر عربستان به دنبال خواهد داشت و سرانجام این آتش به کاخ حکام آل سعود سرایت خواهد کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.