آثار مخرب واردات خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی بر اقتصاد ملی

۱۱م آذر ،

واردات خودرو حتی با تعرفه ۱۰۰ درصدی همیشه مورد اعتراض جدی خودروسازان و به‌طور کلی زنجیره خودروسازی کشور بوده، این در حالی است که اگر از خودروسازان در مورد واردات پرسش شود این پاسخ را به صراحت خواهید شنید که «واردات به نفع صنعت خودرو کشور است و با توجه به توانمندی خودروسازان نمی‌تواند آسیبی به خودروهای داخلی وارد کند.» هر چند این پاسخ ظاهری آراسته دارد، اما در باطن مخالفت‌های جدی با آن می‌شود.
صحت این موضوع را می‌توان از هیاهوی بعضی نمایندگان بر سر تعرفه واردات خودرو و حضور بعضی خودروسازان در پشت درهای مجلس حین تصویب میزان تعرفه واردات تا سال ۸۹ به درستی دریافت. در هر شکل با اینکه خودروهای وارداتی سهمی ناچیز در بازار خودروی کشور دارد با این حال خودروسازان این میزان واردات را نیز برنمی‌تابند و به‌صورت غیر علنی همیشه با کاهش تعرفه مخالفت می‌کنند. حال در شرایطی قرار داریم که دولت ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را رسما متوقف کرده و تنها اجازه واردات خودروهای با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی‌سی را به وارد‌کنندگان داده این به‌این معناست که واردات ناچیز خودرو به کشور باز هم نصف شده یا به قول بعضی وارد‌کنندگان کلا کنسل شده است. با این حال انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو از این موضوع هم ابراز نگرانی کرده و طی بیانیه‌ای به زوایای اثرات مخرب آزاد‌سازی واردات خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی بر اقتصاد ملی پرداخته است.
در بخشی از این بیانیه آمده است : در حالی که قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی تحت شدیدترین فشارها در حال تولید می باشند، در تصمیمی سوال برانگیز واردات خودروهای با حجم موتور تا ۲۵۰۰ سی‌سی تحت عنوان خودروهای کم مصرف مجددا آزاد شد!
این وضعیت در حالی است که هم اکنون خودروسازان و قطعه‌سازان با مشکلات بسیاری از جمله رشد نرخ ارز، کمبود نقدینگی، عدم پرداخت تسهیلات بانکی و رشد قیمت مواد اولیه درگیر می باشند و انتظار دارند در این شرایط سیاست گذاری‌ها در راستای حمایت از تولید ملی و صنعتگران ایرانی باشد.
در ادامه این بیانیه تاکید شده که سازندگان و مجموعه سازان عضو انجمن قطعه‌سازان ایران انتظار دارند تصمیم گیری‌های اقتصادی در راستای تقویت تولید ملی و حمایت از کارگران و صنعتگران ایرانی باشد، اما متاسفانه تصمیم اخیر در آزادسازی واردات خودروهای تا حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به هیچ وجه در راستای این اهداف نیست.

پایان خبر/

تاریخ ارسال :چهارشنبه ۸ آذر ماه
ساعت ارسال: ۱۱:۴۵


مجله ماشین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.