آثار نمایشی در صورت نیاز سنجی درست، مخاطبان را به تالارها می کشانند

داریوش مودبیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در تئاتر امروز جهان مورد ارزیابی قرار می گیرد مبحث روانشاسی مخاطب و رصد نیازها و دغدغه های ذهنی تماشاگران تئاتر است.

مترجم مجموعه نمایشنامه های ‘طنز آوران جهان نمایش’ افزود: در همین راستا نویسندگان و کارگردانان نیز سعی می کنند دست به تولید آثاری بزنند که با ذائقه عموم مخاطبان خود بیشترین قرابت را داشته باشد.

وی ادامه داد: مخاطب به اثری که به ذهنیت، نیازها و دغدغه های او توجه کرده باشد علاقه نشان می دهد و تمام تلاش خود را به کار می بندد تا به تماشای آن اثر نمایشی بنشیند تا بتواند بخشی از نیازهای ذهنی و تمایلات روحی و روانی خود را با دیدن یک اثر هنری پاسخی شایسته دهد.

کارگردان نمایش ‘دو آدم خجالتی’ استفاده از افراد خبره و کارشناس برای رسیدن به نتیجه صحیح نیازسنجی مخاطبان را از ضرورت های تولید یک اثر نمایش دانست و تصریح کرد مخاطب امروز، تشنه هنر است اما حاضر نیست برای رفع عطش خود سلیقه اش را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: اما همان مخاطب اگر تئاتری منطبق با خواست و نیازهای او تولید شده باشد، برای رفع این عطش بیشترین حمایت را از آن هنر به عمل خواهد آورد.

این مدرس دانشگاه با بیان آنکه نکته مهم بعدی توجه به مساله تبلیغات است حاطرنشان کرد: جهان امروز ما با تبلیغات به جلو پیش می رود و اگر کالایی، به خصوص یک کالای فرهنگی از صف بمباران تبلیغاتی کالاهای فراوان عقب بماند در حقیقت متضرر شده است.

مودبیان عدم رسیدن به درآمدزایی را مهمترین مساله عقب ماندن فعالیت های هنری از دیگر شاخه های صنعتی و تجاری دانست و گفت: این در حالی است که مقوله هنر به میزان کارهای تجاری و صنعتی می تواند برای هر کشوری درآمدزایی داشته باشد به شرطی که مساله نیازسنجی مخاطب و توجه به تبلیغات آثار هنری بیش از گذشته مدنظر مسوولان و متولیان امر فرهنگ و هنر قرار گیرد.

فراهنگ**۹۲۶۶ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۳۸۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.