آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو

جام جم آنلاین: در حالی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از تداوم ممنوعیت افزایش قیمت خودرو خبر می‌دهد، اواخر هفته گذشته قیمت بسیاری از خودروها هم در کارخانه و هم در بازار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ما، شنبه هفته گذشته ـ بیست و پنجم مرداد ـ سید جواد تقوی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسما اعلام کرد تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی به بعد موکول شده و هیچ خودروسازی نمی‌تواند از قیمت موجود در بازار برای قیمت‌گذاری محصولات خود استفاده کند.

به گفته این مقام مسوول، باوجود ارائه درخواست خودروسازان بزرگ برای افزایش قیمت برخی محصولاتشان، کمیته خودروی سازمان حمایت که مسئول تصمیم‌گیری برای رقم این افزایش است، به جمع‌بندی نرسیده و قرار است در آینده در این خصوص تصمیم‌گیری شود، لذا قیمت‌های فعلی خودرو به حال خود باقی می‌ماند.

با این حال چند روز پس از انتشار این اظهارنظرها و بلافاصله پس از عید فطر، قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در بازار افزایش یافت.

این در حالی بود که در راس مدیریت دومین خودروساز بزرگ کشور ـ سایپا ـ تغییراتی انجام شد و مدیرعامل این شرکت به شرکت مس کرمان نقل‌مکان کرد.

آخرین تغییرات

بررسی آخرین قیمت‌های موجود در بازار خودرو در پنجشنبه هفته گذشته نشان می‌دهد هم قیمت کارخانه برخی خودروها و هم قیمت سطح بازار آنها افزایش یافته است.

دلیل این افزایش نیز چندان روشن نیست، اما آن‌گونه که فعالان بازار خودرو می‌گویند کمبود عرضه و واردات خودرو، کمبود تولید به دلیل گرانی مواد اولیه، نوسانات قیمت ارز و سرانجام رشد تقاضا به علت افزایش مسافرت‌ها از اصلی‌ترین عوامل رشد قیمت‌هاست.

براساس قیمت‌گیری‌های انجام شده، قیمت پژو ۴۰۵ در بازار به ۱۸ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ معمولی تیپ دو (سفیدرنگ)‌ روز چهارشنبه هفته گذشته تا ۲۲ میلیون تومان نیز بالا رفته، اما پنجشنبه قدری کاهش یافته و اکنون حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قابل خریداری است.

در گروه محصولات ایران‌خودرو، قیمت ال۹۰ مدل -۲ Eکه فول‌آپشن آن محسوب می‌شود، به ۲۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۶ که دارای دنده اتومات است، نیز ۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است. با این حال قیمت پژوپارس ایران‌خودرو تغییر چندانی نداشته و فول آن بین ۱۸ تا ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رکوردهای ماکسیما و مگان

اما در گروه خودروسازی سایپا نیز قیمت پرتیراژترین خودروی کشور ـ پراید ـ نیز افزایش یافته، به طوری‌که قیمت کارخانه‌ مدل ۱۱۱ آن (هاچ‌بک) با عبور از ده میلیون تومان به ده میلیون و ۱۴۲ هزار تومان رسید.

قیمت کارخانه مدل ۱۳۲ (صندوق‌دار) آن نیز به مرز ۱۰ ‌میلیون تومان رسید به طوری‌که فروش فوری سی روزه آن ۹ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان (بجز سایر هزینه‌های متفرقه) قیمت دارد. اما قیمت کارخانه‌ای و فروش فوری مدل SX همین خودرو از ده میلیون تومان گذشته و به ۱۰ میلیون و ۴۱ هزار تومان رسیده است. سایپا در پورتال خود برای پراید مدل ۱۴۱ و تیبا فروش فوری اعلام نکرده است.

این گزارش می‌افزاید: در همین حال قیمت بازار انواع پراید از ۱۱ میلیون تومان گذشته به طوری‌که پراید هاچ‌بک مدل ۱۱۱ به ۱۱ میلیون تومان و پراید صندوق‌دار مدل ۱۳۲ به ۱۱میلیون و ۲۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، اما ماجرای قیمت‌ها در خودروهای لوکس جالب‌تر است.

به طوری‌که قیمت دو خودروی ماکسیما و مگان که تولید شرکت پارس خودرو (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا) است، رکورد زده است.

پنجشنبه گذشته قیمت ماکسیما دنده‌ای به ۵۸٫۸ میلیون تومان و ماکسیما اتوماتیک به ۶۲میلیون تومان رسید.

قیمت مگان ۱۶۰۰ دنده‌ای نیز به حدود ۴۰ میلیون تومان و قیمت مگان ۲۰۰۰ اتومات به ۴۶٫۵ تا ۴۷٫۵ میلیون تومان افزایش یافت.

چینی‌ها هم گران شد!

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت انواع خودروهای چینی و بویژه مدل‌های مختلف ام‌وی‌ام نیز رو به افزایش گذاشته است.

پنجشنبه گذشته هر خودروی ام‌وی‌ام‌ هاچ‌بک (طرح ماتیز) به ۱۲ میلیون تومان رسید. گروه مدیران خودرو که این خودروی چینی را تولید می‌کند، ثبت‌نام مدل X33 (شاسی بلند) آن را به ۳۳ میلیون تومان افزایش داده و در بازار نیز این خودرو بین ۴۸ تا ۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

کاهش گارانتی و رشد قیمت وارداتی‌ها

در گروه خودروهای وارداتی نیز از اواخر هفته گذشته قیمت برندهای کره‌ای هیوندای و کیا (بیشتر مدل (اسپورتیج) افزایش چشمگیری یافته است. به عنوان مثال قیمت هیوندای-۵۵ IX (شاسی بلند) از ۱۰۹ میلیون تومان به ۱۳۱ میلیون تومان رسیده است.

قیمت هر خودرو هیوندا ی-۳۳ IX نیز از ۸۳ میلیون تومان به ۱۰۵ میلیون تومان افزایش یافته است. متوسط قیمت انواع مدل‌های کیا اسپورتیج نیز از ۸۰ به یکصد میلیون تومان رسید. با این حال اکنون موضوع خودروهای کره‌ای فقط رشد قیمت آن نیست بلکه نمایندگی داخلی این خودروها به بهانه تحریم ایران، مدت و کیلومتر گارانتی خودروهای مدل ۲۰۱۲ خود را کاهش داده است.

فعالان بازار خودرو می‌گویند مدت گارانتی این خودروها از پنج سال به دو سال و کیلومتر گارانتی آنان از ۱۵۰ هزار کیلومتر به ۶۰ هزار کیلومتر کاهش یافته است.

تغییر محتوای آگهی‌ها

فعالان بازار خودرو در این میان به نکته جالبی اشاره می‌کنند و آن تغییر محتوای آگهی‌های مربوط به خودرو در جراید است.

به گفته آنان و برخلاف قبل، محتوای بیشتر این آگهی‌ها را درخواست برای خرید خودرو، نه فروش آن تشکیل‌ می‌دهد. یعنی با وجود رشد قیمت‌ها، تقاضا برای خرید خودرو آنقدر بالاست که برخی خودروها کمیاب نیز شده‌ است.

به عنوان مثال خودروهای بسیار گرانقیمت از بی‌ام و X6 گرفته تا پورشه کاین در ردیف خودروهای کمیاب این روزها قرار گرفته‌ است که آگهی‌های متعدد درخواست خرید برای آن درج می‌شود.

۴۲ درصد خانوارهای ایرانی خودرو دارند

نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۴۲ درصد از خانوارهای ایرانی دارای خودروی سبک هستند.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران اعلام کرده که در سال ۱۳۸۵ معادل ۳۳٫۰۶ درصد از خانوارهای ایرانی دارای خودروی سبک بودند که این رقم در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۴۲٫۱ درصد شده است.

همچنین در سال ۱۳۸۵ معادل ۲۴٫۷ درصد از خانوارهای ایرانی دارای موتورسیکلت بودند که این رقم در سال قبل به ۲۲٫۸ درصد کاهش یافت.

ضمن این‌ که تعداد خانوارهای ایرانی دارای رایانه از ۲۲٫۳۱ درصد در سال ۱۳۸۵به ۳۳٫۴ درصد در سال ۱۳۹۰ رسید.

به این ترتیب در حال حاضر حدود هشت میلیون و ۹۱۹ هزار و ۱۵۷ خانوار ایرانی دارای خودروی سبک هستند.

براساس نتایج سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۱ میلیون و ۱۸۵هزار خانوار در کشور محاسبه شده بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.