آخرین اخبار از پیگیری‌های وضعیت ایرانیان ربوده شده در لیبی و سوریه به روایت حسن قشقاوی

حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه در گفت وگو با خبرآنلاین، در خصوص آخرین وضعیت ایرانیان ربوده شده در لیبی، اظهار داشت: ما در سفر اخیر خود به لیبی ملاقات های خوبی با قائم مقام وزیر کشور، معاون وزیر امور خارجه و رئیس کمیته امنیت این کشور داشتیم و موضوع را با آنها در میان گذاشتیم.

به گفته قشقاوی، جمعیت هلال احمر تشکیلاتی است که از زمان حضور  قذافی که هنوز انقلاب لیبی به نتیجه نرسیده بود، در بنغازی فعال بود و خدماتی از قبیل ایجاد چادر صحرایی، فعال سازی دستگاه دیالیز و ۴۰ تن کمک های دارویی به این کشور ارسال کرد. حتی درزمان انقلاب لیبی، «۱۷۰ نفر از جوانان انقلابی این کشور در بیمارستان های تهران بستری و معالجه شدند»، که همه این موارد به اطلاع مقامات این کشور رسید.

معاون کنسولی وزارت خارجه با بیان اینکه مقامات لیبیایی همه این موضوعات را پذیرفته و اعلام کردند که «مهمان نوازی» جزو اصول عربی و اسلامی است، افزود: آنها قول دادند کمیته ای را در این زمینه تشکیل دهند تا انشاء الله «هر چه زودتر اسباب آزادی» این عزیران فراهم شود.

بنابر گزارش منتشر شده در وب سایت هلال احمر ایران، هیات اعزامی به لیبی به دعوت هلال احمر این کشور و به منظور بررسی راه های همکاری میان دو کشور در زمینه امداد رسانی به این کشور سفر کرده بود. 

عکس مشترک هیات هلال احمر ایران و لیبی

 حسین اکبری، سفیر ایران در لیبی ۲۶ مرداد در گفت وگویی ابراز اطمینان کرد که «امدادگران ربوده شده در سلامت کامل» به سر می برند و تلاش ها برای آزادی این افراد ادامه دارد.

هیات هفت نفره ایرانی در طی این سفر بازدیدی از دفتر هلال احمر شهر بنغازی داشت و تنها ساعاتی پس از این دیدار و در حالی که به سوی هتل محل اقامتشان در حرکت بودند، توسط گروهی ناشناس ربوده شده اند.

در حالی که مقام های دولت لیبی هفته گذشته از آزادی قریب الوقوع این افراد خبر داده بودند، با گذشت بیش از دو هفته، هنوز از مشخصات ربایندگان و هدف اصلی آنها از این عملیات گزارشی منتشر نشده است.

قشقاوی در پاسخ به پرسش دیگر خبرآنلاین درباره اینکه آیا در گفت وگو با مقامات لیبیایی درباره سرنوشت امام موسی صدر بحثی صورت نگرفته؟، گفت: بحث اصلی ما درباره موضوع آزادی ایرانیان ربوده شده در لیبی بود.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه همچنین از ادامه تلاش ها برای آزادی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه هم خبر داد و اظهار داشت: بنده چون پیگیرسفر لیبی بودم از تحولات تازه، آگاهی ندارم؛ اما مطلع هستم که معاون عربی با کمک سفیر ما در سوریه درحال تلاش برای آزادی این عزیزان هستند.

وی درباره برخی اخبار درباره شهادت سه تن از این زائران هم، تصریح کرد: «هیچ خبر تائید شده ای درباره شهادت این افراد نداریم و این موارد بیشتر شایعات است».

وی گفت: بخش عمده ای از اخباری که درباره سوریه مطرح است، توسط برخی از کانال های تلویزیونی عربی منتشر شده است که اهداف خاصی را دنبال می کنند.

 /۲۹۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.