آخرین اخبار درباره اولویت ارز برای واردات / معاون وزیر صنعت: دولت برنامه ای برای حمایت از واردات کالاهای لوکس ندارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ارز به اولویت هشتم توسط مرکز مبادلات ارزی تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین حمید صافدل در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد با بیان اینکه اولویت‌های ۱۰ گانه کالایی برای دریافت ارز به ۳ دسته‌ تقسیم می شود افزود: براساس این دسته بندی که به تازگی بررسی و کمی متفاوت تر از گذشته شده است، دسته اول یعنی اولویت اول و دوم ارز با نرخ مرجع، دسته دوم یعنی اولویت ۳ تا ۸ ارز با نرخ مبادله‌ای و دسته سوم که اولویت ۹ و ۱۰ است ارز با نرخ آزاد می‌گیرند.
وی ادامه داد: اولویت اول کالایی شامل کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید غذا، اولویت دوم شامل دارو و تجهیزات پزشکی ضروری است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اولویت ۳ کالایی نیز شامل مواد اولیه بخش کشاورزی و مواد اولیه پایه صنعتی، اولویت ۴ شامل قطعات منفصله خودرویی و مواد شیمیایی ، اولویت ۵ و ۶ شامل اجزا و قطعات و تجهیزات صنعتی ، اولویت ۷ شامل اجزا و قطعات و ماشین آلات خطوط تولیدی، اولویت ۸ شامل ماشین آلات سواری کم مصرف و ماشین آلات راهسازی و حمل و نقل عمومی می شود.
وی همچنین به اولویت ۹ و ۱۰ اشاره کرد و گفت: اولویت ۹ شامل ماشین آلات سواری پرمصرف، لوازم خانگی ضروری، موبایل و رایانه و اجزا آن و اولویت ده شامل کالاهای غیرضروری مثل لوازم خانگی غیرضرور، اسباب بازی، وسایل تزئینی و لوکس است.
صافدل در ادامه با بیان اینکه در ۲۰ روز حیات مرکز مبادلات ارزی بیش از ۳ هزار ثبت سفارش در این مرکز انجام شده است، افزود: براساس توافقات انجام شده، صادرکنندگان تا ۱۰ روز آینده ارز خود را با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی عرضه خواهند کرد.
معرفی ۴۶ تا ۴۹ صادرکننده نمونه
وی در ادامه با اشاره به برگزاری روز ملی صادرات در ۲۹ مهرماه گفت: امسال صادرکنندگانی که بیش از ۵ بار صادرکننده نمونه شناخته شده باشند بر اساس آیین نامه جدید، صادرکننده ممتاز به شمار می آیند.
وی گفت: امسال ۳ صادرکننده ممتاز داریم، ضمن اینکه ۴۶ تا ۴۹ صادرکننده نمونه نیز معرفی خواهند شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنانش به مذاکره برای راه اندازی سیستم ترجیحات تعرفه ای میان ایران و سایر کشورها دنیا اشاره کرد و گفت: بزودی موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه پس از سال ها گفت و گو در این حوزه امضا خواهد شد که به تسهیل صادرات به ترکیه و واردات از این کشور کمک می کند.
وی از مذاکرات ترجیحات تعرفه‌ای با ترکیه در خصوص صادرات کالای کشاورزی و واردات کالاهای صنعتی خبر داد و گفت: در هفته جاری موافقتنامه تجارت چندجابنه اکوتا مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در دوره ۸ ساله ۸۰ درصد تعرفه کالاها به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. ۱۹ درصد کالای هر کشوری در لیستی تحت عنوان لیست منفی قرار گیرد که از شرایط فعلی برخوردار شود و یک درصد هم از اجرای این موافقتنامه استثنا باشد.
صافدل همچنین گفت: تجارت ترجیحی با کشورهای گروه دی هشت مورد بررسی قرار گرفته و به زودی اجرایی می‌شود.
وی همچنین میزان صادرات غیر نفتی را در نیمه نخست امسال ۲۱ میلیارد دلار و به وزن ۳۷ میلیون تن اعلام کرد و گفت: به استثنای کالاهایی که پایه نفتی ندارند بقیه کالاها رشد ۲۹ درصدی داشته‌اند و روند صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در شهریورماه کمی بهبود یافته است.
کالاهای لوکس به هیچ عنوان ارز مرجع نمی گیرند
صافدل با تاکید بر اینکه کالاهای لوکس به هیچ عنوان ارز مرجع یا ارز مبادلاتی نمی گیرند، گفت: دولت برنامه ای برای حمایت از واردات کالاهای لوکس ندارد.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد عدم تبعیت بانک ها از اختصاص ارز به واردکنندگان تایید شده در اتاق مبادلات ارزی نیز گفت: نمایندگان بانک های عامل در این مرکز مستقرند و اگر مشتری ریال ارز اتاق مبادله را تامین کند ،حتما در مدت زمانی کوتاهی می تواند ارز دریافت کند.
وی در خصوص واردات خودروهای لوکس و ثبت سفارش آنها نیز گفت: ممکن است خودروهایی که با ارز ۱۲۲۶ ثبت سفارش شده، در گذشته ارز مرجع دریافت کرده باشند اما مراحل قیمت گذاری آنها باید از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گذاری شود.
به گفته وی، واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده و البته اگر ارز مرجع استفاده شده باشد، گمرک موظف است تا قبل از ترخیص مراتب را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده و واردکننده نیز در شبکه نظارت شده سازمان حمایت، خودروی ترخیص شده را توزیع کند.
۳۹۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.