آخرین سفیر کانادا در ایران: نباید ارتباط دیپلماتیک‌ با ایران را قطع می‌کردیم

۳۰م دیماه ،

آخرین سفیر کانادا در ایران گفت که به عقیده وی کانادا نباید ارتباط دیپلماتیک‌اش را با ایران قطع کند، زیرا چنین کاری پیام اشتباهی برای جامعه بین‌المللی می‌فرستد: این که گفت‌وگوی سیاسی با ایران “بی‌نتیجه” است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان ماندی، آخرین سفیر کانادا در ایران که در سال ۲۰۰۷ و به دنبال ایجاد تنش در روابط ایران و کانادا تهران را ترک کرد و به سبب بسته شدن سفارت کانادا در ایران در سال ۲۰۱۲ آخرین سفیر کانادا در ایران محسوب می‌شود در یک سخنرانی، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که با دقت دربارهٔ سیاست بین‌المللی این کشور فکر کنیم و من خواستار این هستم که مردم به آن بیندیشند.

به گزارش روزنامه کانادایی لیدر-پست، ماندی در سخنرانی‌اش که “قمار هسته‌یی ایران، کانادا و دوره دوم اوباما” نام داشت با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران مدعی شد که اگر مذاکرات بین آمریکا و ایران هم‌چنان با شکست مواجه شود ایران در دو تا چهار ماه آینده “ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کافی برای یک زرادخانه‌های هسته‌یی کوچک خواهد داشت”.

ماندی اذعان کرد که ایران هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است، اما آمریکا و متحدانش ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۴ دست به یک واکنش نظامی بزنند.

آخرین سفیر کانادا در ایران گفت که اجتناب از یک درگیری نظامی نیازمند تغییر مذاکرات و رسیدن به نتیجه‌ای است که برای هر دو طرف جذاب باشد.

ماندی گفت که این کار نیازمند توافق‌نامه‌ای است که حرکت به سمت یک بحران را کند می‌کند و منافع امنیت‌ ملی مشروع ایران و منافع ژئوپولتیک این کشور را به رسمیت می‌شناسد.

وی گفت: من فکر نمی‌کنم ما بتوانیم براساس منزوی کردن این کشور توافق‌نامه قابل قبولی بسازیم و آن‌ها نشان داده‌اند که قدرت کافی برای تاثیرگذاری چشم‌گیری روی بسیاری از کشورها از جمله سوریه، عراق و یا افغانستان دارند.

ماندی تاکید کرد که اقدام نظامی علیه ایران اگر چه یک پیروزی تاکتیکی به حساب می‌آید تنها برنامه هسته‌یی ایران را به تعویق می‌اندازد و علاوه بر آن تلفات غیرنظامی به دنبال خواهد داشت و سبب حمایت هرچه بیش‌تر طبقه متوسط از دولت ایران خواهد شد، زیرا “آن‌ها بر این عقیده‌اند که کشورشان نباید مورد حمله قرار گیرد”.

آخرین سفیر کانادا در ایران از موضع باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اجتناب از درگیری و رسیدن به یک توافق‌نامه سیاسی حمایت کرد، اما گفت که اگر ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌یی بگیرد این می‌تواند رییس‌جمهور آمریکا را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.

ماندی گفت: من دوست ندارم در موقعیت اوباما قرار بگیرم، زیرا در آن صورت مجبور می‌شود تصمیم بگیرد که آیا باید دست به اقدام نظامی بزند و یا عقب‌نشینی کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.