آخرین مسابقه پیرترین دونده ماراتن جهان

سلامت > عمومی
مردی که تصور می‌شود پیرترین دونده ماراتون جهان باشد برای آخرین بار در یک مسابقه دوی استقامت شرکت کرد.

فوجا سینگ ۱۰۱ ساله مسیر ۱۰ کیلومتری مسابقه دو در هنگ کنگ را در ۳۲ دقیقه و ۲۸ ثانیه دوید.

سینگ برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ در مسابقه ماراتن لندن شرکت کرد و بعدها در هشت ماراتن دیگر هم دوید. 

هنگامی که او  در سال ۲۰۱۱ در صدسالگی‌اش در مسابقات ماراتن تورنتو دوید، سالمندترین دونده ماراتن شمرده شد و برای نهمین بار هم در سال قبل در مسابقه ماراتن لندن شرکت کرد.

سینگ در پایان مسیر گفت دلش برای مسابقات دوی رقابتی تنگ خواهد شد، اما اگر مسابقه‌ دویی برای مقاصد خیریه برگزار شود، حاضر است باز هم بدود.

 تا به حال کتاب رکوردهای جهانی گینس نام او را به عنوان سالمندترین دونده ماراتن ثبت نکرده است زیرا تنها پاسپورت او سن بالایش را نشان می‌دهد و او گواهی تولدی که ۱۰۱ سالگی‌اش را ثابت کند، در دست ندارد.

آقای سینگ در دوران جوانی دونده‌ای حرفه‌ای نبود و در پنجاب هند به کشاورزی می‌پرداخت. او در دهه ۱۹۶۰ به بریتانیا مهاجرت کرد و تازه پس  از ۸۹ سالگی به دنبال از دست دادن همسر و پنجمین پسرش دویدن را آغاز کرد. او می‌گوید: “از این مصیبت برای من شادی و موفقیت به بار آمد.”

سینگ که ۱۷۵ سانتی‌متر قد و ۵۲ کیلوگرم وزن دارد، راز عمر طولانی و سالم ماندنش را پرهیز از سیگار و الکل و رژیم غذایی گیاهخواریش می‌داند. او معتقد است که افرادی که گیاهخوار هستند شش تا ۱۰ سال بیشتر از افراد گوشتخوار عمر می‌کنند.

سینگ می‌گوید: “بالا رفتن سن خردمندی آدم را بیشتر می‌کند، اما اگر بنیه، استفامت و زندگی سالم را می‌خواهید به مواد مغذی گیاهی روی آورید. رژیم غذایی من شامل نان، عدس دال، سبزیجات سبزرنگ، ماست و شیر است، برنج و غذاهای سرخ‌شده نمی‌خورم، مقدار زیادی آب و چای زنجبیل‌دار می‌نوشم. شب‌ها زود به بستر می‌روم و صبح زود از خواب بلند می‌شوم و با توسل به خدا افکار منفی را به ذهنم راه نمی دهم.”

او درباره دویدن در ماراتن – که مسافت آن بیش از ۴۲ کیلومتر یا ۲۶ مایل است- می‌گوید: “۲۰ مایل اول ماراتن سخت نیست. اما شش مایل آخر را در حالیکه با خدا راز و نیاز می‌کنم،به پایان می‌برم.”

بهترین زمانی که سینگ در ماراتن به دست آورد، ۵ ساعت و ۴۰ دقیقه در ماراتون تورونتو در سال ۲۰۰۳ بود.

او پس از گذر از صد سالگی در سال ۲۰۱۱ در جریان یک رکوردگیری که در استادیوم بیرچمونت در تورنتوی کانادا انجام شد در گروه سنی خودش چندین رکورد جهانی در دوهای گوناگون از۱۰۰ متر تا ۵۰۰۰ متر را به دست آورد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.