آخرین وضعیت اولویت ۹ برای دریافت ارز

۲۶م دیماه ،

بینا- سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از تامین ارز ۱۳ هزار و ۳۳۹ فقره ثبت‌سفارش در مرکز مبادلات ارزی کشور خبرداد و گفت: اولویت ۵ همچنان در صدر گروههای کالایی در تامین ارز قرار گرفته‌ است.
به گزارش بینا، صمد کریمی به مهر گفت: تعداد ثبت‌سفارش‌های تخصیص ارز یافته از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای فعالیت مرکز مبادلات ارزی تا پایان روز کاری ۲۴ دیماه سال جاری، از مرز ۱۳ هزار و ۳۰۰ فقره عبور کرده و به ۱۳ هزار و ۳۳۹ فقره رسیده است.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: گروه ۵ کالایی همچنان در صدر بیشترین دریافت‌کنندگان ارز در میان گروههای کالایی است.
وی تصریح کرد: شاخص‌های مرکزی و پراکندگی آماری فعالیت مرکز مبادلات ارزی کشور، همچنین حاکی از این است که میانگین نرخ مبادله‌ای دلار تا پایان روز کاری ۲۱ دی ماه سال جاری، برابر با ۲۴ هزار و ۹۳۰ ریال، انحراف معیار دلار ۵۷۸ ریال و ضریب تغییرات نرخ مبادله‌ای دلار ۲٫۳۲ درصد بوده است.
وی تاکید کرد: این شاخص‌ها حاکی از موفقیت بانک مرکزی در کنترل و مدیریت نوسانات شدید نرخ ارز در کشور است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا اختصاص ارز مبادله‌ای به گروه ۹ کالایی به تائید مقامات بانک مرکزی رسیده است، تصریح کرد: هم اکنون اولویت‌های ۳ تا ۸ کالایی در مرکز مبادلات ارزی کشور تامین ارز می‌شود اما طبیعتا اگر قرار باشد که وارد تامین ارز گروه تازه کالایی شویم، به طور قطع باید منابع ارزی آن نیز فراهم شود.
به گفته کریمی، اختصاص ارز به گروه ۹ کالایی از سوی بانک مرکزی در حال بررسی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز فهرست کالایی مربوطه را به بانک مرکزی ارسال کرده است که به طور قطع بعد از بررسی کارشناسی، تامین منابع ارزی و تائید مقامات بانک مرکزی، تخصیص ارز به این گروه کالایی نیز آغاز می‌شود.
وی اظهار داشت: بدیهی است با پوشش تقاضای ارز گروه ۹ کالایی، واردات کلیه کالاهای مشمول نرخ مبادله‌ای از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور تامین شده و سهم بازار بین بانکی و مرکز، در بازار ارز کشور به حداکثر خود خواهد رسید و تنها بخش کوچکی از تقاضاهای مربوط به گروههای کالایی و مصارف خدماتی از سوی شبکه‌ صرافی‌های مجاز پوشش داده خواهد شد.
به گفته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، در چنین فضایی، بازار ارز کشور در صورت تقویت جانب عرضه و افزایش سرعت تامین مالی تجارت به ویژه برای ارزهای پرمتقاضی، می‌تواند در کنترل و مدیریت بازار ارز کشور، به اهداف تعیین شده نزدیک تر شده و نوسانات سینوسی نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز را نیز تحت تاثیر عملکرد خود قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به شرایط ویژه کشور تعامل سازنده سیستم بانکی کشور با شبکه صرافی‌های مجاز، سبب هم‌افزایی در بازار ارز کشور شده و صرافی های مجاز همانند قبل نقش معناداری در نقل و انتقالات وجوه ارزی خواهند داشت.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.