آخرین وضعیت بحران سفید در گیلان/ آب و برق بسیاری از مشترکان هنوز قطع است

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق متاثر از بارش شدید برف در استان گیلان را تشریح کرد.

محمدفرید لطیفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اوضاع استان گیلان که از چند روز پیش تحت تاثیر بارش شدید برف قرار گرفته است، گفت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی ما، در حال حاضر راه‌های مواصلاتی اصلی استان گیلان، به جز محور قزوین – رشت و رشت – فومن بازگشایی شده و تلاش برای بازگشایی این دو محور نیز ادامه دارد. ضمن اینکه یک لاین از محور قزوین – رشت نیز بازگشایی شده اما متاسفانه برخی از رانندگان نیز حاضر به همکاری نیستند و اصرار دارند که حتما مسیر را تا رشت ادامه دهند و به شهر قبلی بازنگردند که همین موضوع ازدحام خودرویی را بیشتر کرده است.

وی از اسکان اضطراری ۱۰۰۰ در راه مانده در مساجد، مدارس، راهدارخانه‌ها و … خبر داد و افزود: سرنشینان خودروهایی که در راه مانده بودند با کمک عوامل راهداری و هلال احمر از خودرو خارج شده و در محل‌های امن اسکان داده شده‌اند، اما برخی از خودروها همچنان در طول مسیر مانده‌اند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها در این استان متوقف شده است، اظهارکرد: اما درطول مسیر حدودا ۱۵ کیلومتری قزوین – رشت تعدادی از خودروها متوقف شده‌اند.

لطیفی درمورد وضعیت آب و برق در استان گیلان نیز اظهارکرد: برق حدود ۱۶۵هزار مشترک در ۱۹۴ روستا قطع شده بود که برق ۵۰ هزار مشترک وصل شده است و بیش از۵۰ اکیپ عملیاتی نیز در حال تلاش برای وصل مجدد جریان برق هستند. برق در بخش‌هایی از شهر رشت نیز قطع است و متأسفانه مشکلاتی را برای تامین گرما در منازلی که دارای پکیج و سیستم گرمایشی وابسته به برق هستند، ایجاد کرده است.

وی افزود:‌ همچنین جریان آب ۱۲ هزار مشترک حدود ۵۰ روستا نیز قطع است که برخی از آن ناشی از قطع برق است و تلاش‌ها برای وصل آن در حال انجام است.

به گفته لطیفی، جریان گاز در مناطق وصل است و گزارشی از مشکل عمده در خصوص گازشهری مخابره نشده است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بیشترین تاثیر برف در شهرهای فومن، صومعه‌سرا، ماسال و رضوانشهر بوده است، گفت: ۷۸ نفر نیز به دلیل سقوط از ارتفاع و لیزخوردن و … دچار مصدومیت شده‌اند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

لطیفی با اشاره به استقرار اکیپ‌هایی از هلال احمر، سپاه، ارتش و … در مناطق تحت تاثیر برف در استان گیلان اظهارکرد:‌ عوامل امدادی و خدماتی در سطح استان در حال فعالیت هستند، خودروهای برف روب و تجهیزات از دیگر شهرها و استان‌ها نیز به این مناطق آورده شده است.

وی درباره فعالیت نانوایی‌ها در سطح استان نیز به ایسنا گفت: با توجه به قطعی برق، برخی از نانوایی‌ها در برخی از شهرها تعطیل شدند که با اقدامات انجام شده تعدادی موتور برق به این نانوایی‌ها داده شده و واحدهای سیار نانوایی‌ هم در این مناطق ایجاد شده است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در مورد جایگاه‌های سوخت نیز گفت:‌ با توجه به مسدود بودن محور قزوین – رشت امکان تردد تانکرهای حامل سوخت وجود ندارد، اما سوخت مورد نیاز از نقاط مختلف به این مناطق برده می‌شود و ممکن است جایگاهی به دلیل بسته بودن محور تعطیل باشد، اما گزارشی از تعطیلی جایگاه به دلیل نرسیدن سوخت نداشیم.

لطیفی از مردم خواست که با عوامل پلیس راهور، امدادگران و نیروهای خدماتی همکاری لازم را داشته باشند و به توصیه‌ها و هشدارها گوش کنند.

به گفته وی، اقلام امدادی و بسته‌های ۷۲ ساعته غذایی از سوی هلال احمر در میان در راه‌ماندگان توزیع شده است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در مورد پرواز بالگردهای امدادی در مناطق متاثر از برف نیز گفت:‌ با توجه به وضعیت بدی جوی امکان پرواز بالگردهای امدادی وجود نداشت، اما از امروز در صورت نیاز و تایید کارشناسان پروازی، پرواز مشکلی نخواهد داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.