آرامش ایران نشان از اقتدار ایران است

کد خبر: ۸۳۹۵۰

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت – ۰۶:۲۷

 

هاآرتص: آرامش فعلی در ایران دهن کجی به تحریم هاست

کیهان

یک روزنامه صهیونیستی می گوید هر چه قدر بحث های هسته ای برای غرب مهم و حیاتی است، برای مردم ایران یک امر مسلم و طبیعی شده است.
روزنامه هاآرتص در تبلیغات دایمی و انبوه محافل غربی مبنی بر بحرانی نشان دادن اوضاع ایران نوشت: در تهران بحث هسته ای و غنی سازی اورانیوم که تا آن اندازه برای غرب مهم است برای ایرانی ها به یک امر مسلم و طبیعی تبدیل شده است. تهران در هفته هایی که گذشت کاملاً آرام بود. مردم کارهای روزمره خود را انجام می دادند و شهر نیز همان شادابی همیشگی را داشت. گویی نه تحریمی در کار است و نه فشار بین المللی. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار شد که ۲۴۰۰ ناشر ایرانی در کنار ۱۶۰۰ ناشر خارجی از ۷۷ کشور جهان در آن حضور داشتند. هم زمان نمایشگاه نقاشی های خاص و یک هفته قبل از آن نمایشگاه عکاسی درباره علی حاتمی، کارگردان مشهور سینمای ایران برگزار شد. همه این ها در حالی است که فقط رسانه های وابسته به دولت در ایران فعال نیستند بلکه ده ها رسانه غیر دولتی نیز آزادانه فعالیت خود را انجام می دهند و نه فقط در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای ایران آزادانه فعالند. همچنین اخیراً طرفداران محیط زیست در یک حرکت نمادین از سینما «قدس» تهران تا ساختمان شهرداری با لباس های نارنجی مانور زیست محیطی دادند، هم زمان سینماهای ایران نیز فیلمی در همین زمینه به کارگردانی داریوش مهرجویی، کارگردان ایرانی به نمایش درآورند. همه اینها بدین معنا است که ایرانی ها به نمایشگاه می روند، با خیال آسوده به سینما می روند و فیلمشان را می بینند، و به رغم وجود فشارهای اقتصادی بین المللی بحران اقتصادی ویژه ای را امتحان نمی کنند.
این روزنامه می پرسد: سؤال این جا است که پس چگونه می توان گفت تحریم ها اثر خود را گذاشته است؟ کسانی که جدول واقعی آمارهای فروش نفت و گاز ایران را مرور می کنند، می بینند که شاید مقاصد فروش تغییر کرده باشد ولی میزان فروش تغییری نکرده است. این ها همه در حالی است که ایران نه تنها توجهی به تحریم ها نکرده بلکه به هیچ کدام از مطالبات غرب نیز تن نداده است.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه تحلیل هاآرتص با اشاره به اظهارات نماینده ایران در آژانس آمده است: ایران می گوید هرگز در تأسیسات اتمی زیرزمینی فردو را نمی بندد چرا که به هر حال نظارت آژانس بر این تأسیسات امکانپذیر است.
در ادامه تحلیل هاآرتص به دلایل انتخاب بغداد اشاره شده و آمده است: این که مذاکرات در بغداد برگزار می شود این پیام روشن را به ترکیه می دهد که ایران رضایتی از سیاست های رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به ویژه بر سر سوریه ندارد. جایگزینی عراق به جای ترکیه که به انتخاب ایران صورت گرفته، پاسخ کوبنده ای به ترکیه محسوب می شود که در این میان متحمل خسارت دیپلماتیک می شود. به هر حال نشست بغداد محل دیکته غرب به تهران نخواهد بود. خصوصاً پس از آن که دو طرف پذیرفتند که استراتژی تماس های دوجانبه شان بدون پیش شرط باشد، چیزی که در نشست استانبول ثابت شد. همچنین پیش بینی می شود در نشست بغداد نیز ایران شرایط خاص خودش را اعلام کند.
در همین حال دان مریدور وزیر اطلاعات و انرژی اتمی اسرائیل اعلام کرد: سخن گفتن درباره حمله احتمالی به ایران، منافع اسرائیل را به خطر می اندازد.
مریدور، که یکی از معاونان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز به شمار می آید در مصاحبه با وبسایت گفت: هر حرفی که درباره حمله احتمالی به ایران زده می شود اشتباه است و منافع اسرائیل را به خطر می اندازد.
دان مریدور گفت: بهتر است مانند باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به طور مبهم تأکید شود که «تمام گزینه ها از جمله گزینه نظامی» مد نظر است و درباره جزئیات آن صحبتی نشود.
ایران بارها هشدار داده است که به هرگونه حمله نظامی خارجی به مراکز هسته ای خود به شدت پاسخ خواهد داد.
مریدور، تحریم ها را مؤثر دانسته اما گفته است این تحریم ها به اندازه ای قوی نبوده است که ایران را از اهدافش منصرف کند.

بازدید از صفحه اول

Bookmark and Share


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.