آرزوی «ایران» پس از ربع قرن انتشار

روزنامه‌ ایران وارد بیست و ششمین سال فعالیت خود شد. روزنامه‌ای که زمانی برای شنیدن صدای دولت راه‌اندازی شد، حالا بعد از یک ربع قرن تلاش مسیری را طی می‌کند که بتواند با مخاطب خود ارتباط جدی‌تری داشته باشد و از راه‌های گوناگون ارتباط بگیرد. این روزنامه به همین منظور و برای آینده‌ی خود، تلاش برای حفظ مرجعیت و تقویت بخش‌های آنلاین و تصویری را متصور است.

مهدی شفیعی ـ مدیر مسوول روزنامه ایران ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با یادآوری اینکه روزنامه ایران در شرایطی وارد بیست و ششمین سال فعالیت خود می‌شود که مطبوعات و حوزه رسانه با تغییر و تحولات جدی مواجه هستند، به پیشینه راه‌اندازی آن پرداخت و گفت: فعالیت موسسه ایران ۲۵ سال پیش با انتشار روزنامه ایران آغاز شد ولی در حال حاضر محدود به روزنامه نمانده و الان موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و یک نهاد رسانه‌ای محسوب می‌شود. روزنامه ایران به مرور و با تلاش مدیران و کسانی که در این ۲۵ سال در این مجموعه فعالیت کردند، سعی کرد با مخاطبان خودش ارتباط برقرار کند. خانواده موسسه ایران در حال حاضر منتشرکننده روزنامه ایران، روزنامه الوفاق به عربی، روزنامه ایران دیلی به زبان انگلیسی و روزنامه ایران ورزشی و ایران سپید است.

او با بیان اینکه متناسب با شرایط امروز و متناسب با شرایطی که روزنامه‌های کاغذی دارند، بسترهای آنلاین و تصویری امروز در موسسه ایران دارای اهمیت زیادی است، اظهار کرد: تمرکز ایران در آینده بر تقویت بخش‌های آنلاین و تصویری خودش است که بتواند با مخاطب خودش ارتباط جدی‌تر و متنوع‌تری داشته باشد.

شفیعی درباره‌ اینکه کدام ویژگی، روزنامه ایران را نسبت به روزنامه‌های دیگر متمایز می‌کند؟ اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که روزنامه ایران دارد این است که ربع قرن حیات خود را با روزنامه‌نگارانی که متعلق به چندین نسل هستند، پشت سر گذاشته است. اعضای تحریریه با سلیقه‌های متفاوت در یک فضای حرفه‌ای علاوه بر اینکه تجربیات خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند، در عین حال متعهد به یک منافع بالاتر از جمله وحدت ملی و همیت ملی هستند. این ظرفیت عظیم و ارزشمندی است که موسسه ایران دارد و قطعا این ظرفیت متعلق به تمام خانواده بزرگ رسانه‌ای کشور است. امیدوارم با تکیه بر این ظرفیت بتوانیم گام‌های پیش‌رو را هم سریع‌تر و هم بلندتر برداریم و بتوانیم وظیفه ارتباط بین دولت و ملت، اینکه صدای ملت باشیم و به نوعی تبیین کننده و اطلاع رسانی سیاست‌های دولت را به نحو احسن و با بهره‌گیری از این ظرفیت خوب و با برنامه‌هایی که پیش رو داریم به درستی انجام دهیم.

شفیعی مهمترین ویژگی روزنامه ایران را از منظر خود، داشتن ظرفیت انسانی و خبرنگارانی دانست که در آن حضور دارند و متعلق به چندین نسل هستند و گفت: روزنامه‌نگاران بسیار توانمندی در روزنامه ایران بوده‌اند و الان در رسانه‌های دیگر هستند و همچنان توانستند شاخ و برگ‌های رسانه‌ای کشور را پرتوان‌تر کنند. فکر می‌کنم این مهم‌ترین ظرفیت روزنامه ایران است.

وی در ادامه درباره‌ گوشه‌گیری مطبوعات ایران و گرایش مردم به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در پاسخ به اینکه مطبوعات برای حفظ جایگاه و مرجعیت خودشان امروز چه باید بکنند؟ اظهار کرد: این اتفاق فقط خاص کشور ما نیست. روزنامه‌های کاغذی طبیعی است، وقتی فضای آنلاینی ایجاد می‌شود که خیلی سریعتر می‌تواند اخبار را به مخاطب برساند و با استفاده از تکنولوژی‌های روز در آن واحد می‌توانید هم ارتباطات گسترده برقرار کنید و هم از اخبار منتشر شده در لحظه خبردار شوید، طبیعی است که اقبال مخاطب برای گرفتن خبر به سمت آنلاین و فضاهای مجازی می‌رود که ما باید آن را جدی بگیریم. اما اینکه بگوییم با این وضعیت عمر روزنامه‌های کاغذی تمام شده است، اینگونه نیست. درست است تیراژ روزنامه‌ها مثل گذشته نیست و افت کرده است ولی همچنان مردم روزنامه را می‌خوانند و مخاطب روزنامه‌ هستند؛ کما اینکه روزنامه‌هایی که منتشر می‌شوند بالاخره سطحی از تیراژ خودشان را حفظ کرده‌اند. بحث این است که بر اساس نظرات کارشناسان روزنامه‌های کاغذی در شرایط امروز چه مسیری را باید پیش بگیرند و مخاطب چه انتظاری از روزنامه دارد. روزنامه‌ها باید اطلاعاتی افزوده بر خبر را بدهند، دیگر نمی‌شود در فضای سنتی، روزنامه‌ها منتشر شوند. ما در روزنامه ایران تلاش کردیم همین مسیر را پیش بگیریم و به سمت بسته‌های خبری و به اصطلاح پس از خبر و تحلیل وقایع برویم.

وی در همین زمینه گفت: در بخش‌های مختلف فرهنگی هنری همیشه مدیاهای جدید مورد اقبال قرار گرفتند و شاید ابتدای ماجرا هم مخاطب یا کارشناسان را نگران کرده است، اما با گذشت زمان هر کدام از رسانه‌ها توانستند، جایگاه خود را پیدا کنند و هر کدام در شرایط  پارادیم جدید با قدرت بیشتری کار خود را ادامه دادند.

شفیعی در پایان از دغدغه‌ مطبوعات داخلی در فضای امروز گفت و در پاسخ به اینکه آیا امروز رقابتی بین مطبوعات داخلی وجود دارد؟ اظهار کرد: رسانه‌ها یک سری اهداف مشترک دارند که به سمتی می‌روند که مخاطب بیشتری جذب کنند و صدای خودشان را به گوش آنها برسانند، حتما این فضای رقابتی وجود دارد. ولی آنچه که مسلم است این است که امروز دغدغه همه رسانه‌های کشور ما جلب اعتماد عمومی و رسیدن به آن جایگاه و اعتباری است که برای حفظ مرجعیت خود حتما باید داشته باشند. بخشی از این ایجاد مرجعیت به حوزه رسانه و خبرنگاران مطبوعاتی برمی‌گردد و بخشی از آن هم به فضای اجتماعی و فضاهایی که در این حوزه نظارت می‌کند. آنچه که امروز اهمیت دارد این است که ما مرجعیت رسانه‌های داخل را ارج بنهیم و قدر بدانیم و بالاخره فضا را فراهم کنیم که این مرجعیتی که همیشه در بحران‌های کشور توانسته در مدیریت قضایا مفید واقع شود، به رسانه‌ها برگردد و مردم ما اخبارشان را از رسانه‌های داخلی ببینند. این مساله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما به عنوان اهالی رسانه است و امیدواریم هر چه بیشتر به آن نزدیک شویم. امیدوارم همه‌ی ما کمک کنیم، چه مدیران، چه سیاست‌مداران و چه اهالی رسانه و مردم که آنچه که مرجعیت رسانه‌ای می‌خوانیم و آنچه که اعتماد عمومی به رسانه‌های کشور هست بیشتر تقویت شود و مرجعیت به سمت رسانه‌های داخل برگردد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.