آرشیو وب ایجاد می‌شود

۲ م دیماه ، فارس- با تفاهم سه جانبه اسناد دولتی و غیردولتی موجود در وب جمع‌آوری و آرشیوی به نام آرشیو وب ایجاد می‌‌شود.

با تفاهم‌ سه جانبه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، «آرشیو وب(بایگانی صفحات اینترنتی)» ایجاد می‌شود.

به گفته مرتضی براری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدف از ایجاد آرشیو وب، طراحی یک آرشیو بهینه از وب، با قابلیت جستجو و بازیابی اطلاعات پایگاه اینترنتی‌ها است که در پروژه‌های داده کاوی و تحقیقاتی زیل موافقت‌نامه‌ میان پژوهشگاه ICT، وزارت علوم و کتابخانه ملی استفاده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این موافقت‌نامه مقرر شده، سامانه‌ای طراحی شود که یک آرشیو بهینه از وب باشد و این آرشیو از قابلیت‌های جستجو و بازیابی اطلاعات پایگاه اینترنتی‌ها، جستجو در آرشیو وب، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده، مقایسه تاریخچه یک پایگاه اینترنتی و بررسی تحولات آن در طول زمان برخوردار باشد؛‌ ضمن اینکه با توجه به حجم بسیار بسیار محتوای وب از فضای مورد نیاز نیز استفاده بهینه شود.

وی ادامه داد: به عنوان اولین گام در تحقق این تفاهم پروژه‌ «طراحی و پیاده‌سازی آرشیو وب سازمان اسناد و کتابخانه ملی» که از چندی پیش مطالعات و امکان سنجی آن آغاز شده بود، توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف شده و در مرحله اجرا قرار دارد.

براری تاکید کرد: هدف از این پروژه، پیاده‌سازی آرشیو وب از طریق جمع‌آوری اسناد موجود در وب (دولتی یا غیر دولتی) برای سازمان‌های متولی مانند کتابخانه ملی و سازمان‌های مشابه است که ضمن آن شرایط و امکانات برای دسترسی کاربران نیز فراهم خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: فناوری مورد استفاده در این پروژه به روز، قابل توسعه و مقیاس پذیر در نظر گرفته شده است.

این تفاهم‌نامه، در نسشتی با حضور براری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و مهدی‌نژاد نوری معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به امضا رسید.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.