آرشیو ملی داده های فضایی ایران راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از افتتاح پروژه آرشیو ملی داده های فضایی و مرکز داده سازمان فضایی ایران با حضور سرپرست سازمان فضایی ایران در مرکز فضایی البرز برگزار شد.

سرپرست سازمان فضایی ایران در این مراسم گفت: ارائه خدمات به کاربران یکی از رسالت های سازمان فضایی ایران است و علاوه بر افتتاح پروژه آرشیو ملی داده های فضایی، سازمان فضایی ایران پروژه ای مشترک برای پایش عرصه کشاورزی برای سه محصول برنج، چای و پنبه در سه استان شمالی کشور تعریف و در دست اجرا دارد.

حمید فاضلی افزود: یکی از اهداف سازمان فضایی ایران ترویج فرهنگ استفاده از داده های ماهواره ای برای کاربران مختلف است.

وی افزود: در سامانه داده های فضایی با بهره برداری از داده های ماهواره ای و پردازش آنها می توانیم یک آرشیو بسیار غنی برای ارائه اطلاعاتی مانند وضع ریزگردها، پایش خشکی مناطق مختلف ایران، وضع عرصه های کشاورزی ایران و پوشش گیاهی جنگلها و مراتع ایران در اختیار داشته باشیم.

فاضلی گفت: با ایجاد این سامانه اطلاع رسانی و آرشیو داده های فضائی پس از پرتاب ماهواره های ایرانی ظفر و طلوع به فضا می توان از یک سامانه بزرگ فضائی که کاملا به دست متخصصان ایرانی ساخته و پرداخته شده برای انجام تحقیقات فضایی در ایران استفاده کرد.

ساماندهی و گردآوری اطلاعات ماهواره ای در قالب یک پورتال و در اختیار گذاشتن این اطلاعات برای کاربران اینترنتی از جمله اهداف بهره برداری از آرشیو ملی داده های فضایی است و سامانه پایش و هشدار بلایای طبیعی، پورتال مکانی داده های سنجش از دور، سامانه پردازش تصاویر ماهواره ای و سامانه آرشیو داده های سنجش از دور از جمله امکانات این سامانه اطلاع رسانی خواهد بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.