آرژانتینی‌ها روزنامه حامی استعمار انگلیس را به آتش کشیدند

۱۶م دیماه ،

مردم آرژانتین یک روزنامه این کشور که ادعاهای روزنامه انگلیسی «سان» دربارهٔ جزایر فالکلند را چاپ کرده بود، به آتش کشیدند.‌

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، شبکه خبری «آی‌تی‌وی» گزارش داد که جمعی از فعالان آرژانتین امروز روزنامه انگلیسی زبان «بوینس‌آیرس‌هرالد» که در آرژانتین چاپ می‌شود را به آتش کشیدند.

معترضان از پاسخی که روزنامه «سان» در واکنش به نامه روز قبل «کریستینا فرناندز» ـ جمهور آرژانتین ـ به دیوید کامرون ـ نخست وزیر انگلیس ـ دربارهٔ حاکمیت جزایر مورد مناقشه «فالکلند» (مالویناس) در روزنامه «بوینس‌آیرس‌هرالد» منتشر کرده بود، عصبانی می باشند.

فرناندز دیروز در این نامه خطاب به دیوید کامرون نوشت: «آرژانتین، ۱۸۰ سال پیش در چنین روزی (سوم ژانویه)، در پی اعمال سیاست‌های استعماری قرن نوزدهم، از جزایر مالویناس محروم شد؛ جزایری که ۱۴ هزار کیلومتر با لندن فاصله دارند.»

وی در ادامه از دولت انگلیس خواست تا از قطعنامه ۱۹۶۰ سازمان ملل تبعیت کرده و به «تمام اشکال استعمارگرایی پایان دهد.»

روزنامه سان، امروز ـ جمعه ـ در واکنش به این نامه رئیس جمهور آرژانتین مطلبی را در روزنامه «بوینس‌آیرس‌هرالد» چاپ کرد و نوشت: « آرژانتین ۳۱ سال پیش به جزایر فالکلند حمله کرد که بر اثر آن ۲۵۵ نیروی انگلیسی، ۶۴۹ سرباز ارتش آرژانتین و ۳ شهروند غیر نظامی کشته شدند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه این اقدام بر خلاف اصول سازمان ملل مبنی بر خودمختاری است، تصریح کرد که اظهارات آرژانتین مبنی بر حاکمیت جزایر فالکلند، «بی‌اساس» است.

سان در پایان این یادداشت تاکید کرد که ساکنان جزایر فالکلند تا زمانی که تصمیم نگیرند آرژانتینی باشند، انگلیسی باقی خواهند ماند و آرژانتین باید از جزایر فالکلند دست بکشد.

فعالان آرژانتینی امروز در اعتراض به این مطلب روزنامه سان، نسخه‌هایی از روزنامه «بوینس‌آیرس آرژانتین» را به آتش کشیدند.

مناقشه انگلیس و آرژانتین به جزایر فالکلند مربوط می‌شود که از اهمیت به خصوصی برخوردار است. آرژانتین حق خود برای حاکمیت بر جزایر مالویناس که از سال ۱۸۳۳ توسط انگلیس به اشغال درآمده‌اند را بارها در مجامع بین‌المللی اعلام کرده است.

چندی پیش نیز این کشور با انتشار یافتن بیانیه‌ای در سازمان “یونسکو” بر حق خود در خصوص حاکمیت بر جزایر مالویناس که تحت اشغال انگلیس قرار دارند تاکید کرد.

در مقابل، لندن تأکید دارد سرنوشت این جزایر با همه‌پرسی‌هایی که در این جزایر برگزار می‌شود، تعیین شود. منتقدان می‌گویند انگلیس طی سال‌های پس از جنگ با آرژانتین تعداد بسیاری از مردم کشور خود را در این مجمع الجزایر ساکن کرده است و از نتیجه رفراندوم به سود خود اطمینان دارد.

بدون تردید جزایر مالویناس از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند. این اهمیت تنها به سبب موقعیت جغرافیایی جزایر بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس نیست، بلکه مالویناس نزدیک‌ترین راه برای دستیابی به ثروت‌های قطب جنوب نیز محسوب می‌شود.

در حقیقت تشدید درگیری‌ها در رابطه با جزایر مالویناس با کشف ذخایر نفتی در این جزایر آغاز شد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.