آزادسازی چندین ارتفاع استراتژیک در “عملیات ثارالله”

فروردین ۱۴۰۳

در تاریخ ۱۵مرداد سال ۱۳۶۱عملیات ثارالله در منطقه قصر شیرین با تلاش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، عملیات محدود ثارالله در تاریخ ۱۳۶۱.۵.۱۵ در منطقه عملیاتی قصر شیرین با هدف آزادسازی ارتفاعات منطقه آغاز شد و رزمندگان اسلام متشکل از جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران با هجوم به دشمن موفق شدند ضمن انهدام چندین دستگاه تانک و نفربر، چندین ارتفاع را آزاد کرده، یک جاده تدارکاتی دشمن را در خاک عراق ‏تهدید و جاده قصر شیرین و سرپل ذهاب را نیز تأمین کنند.

پس از عملیات رمضان و پی‌بردن فرماندهان ایران به تغییر شیوه استحکامات و خطوط پدافندی عراق می‌بایست تاکتیک مناسب و تازه‌ای برای ادامه نبرد با دشمن در پیش گرفته می‌شد، به همین سبب  عملیات محدود “ثارالله” در محور میانی قصر شیرین به اجرا درآمد.

* شرح عملیات

سحرگاه نیمه مرداد ۱۳۶۱ رزمندگان اسلام، عملیاتی را برای آزادسازی چند ارتفاع استراتژیک در محور قصرشیرین در حوالی پاسگاه‌های “پیروزخان” و “قلعه سفید” عراق آغاز کردند.

این عملیات در ساعت ۴:۳۰ بامداد انجام شد و در آن، دو گردان از تیپ‌های “حمزه” و “المهدی” سپاه پاسداران با پشتیبانی یک گردان تانک از تیپ ۲ زرهی سرپل‌ذهاب شرکت داشتند.

در این عملیات که با هدف تأمین جاده قصرشیرین به سرپل‌ذهاب منطقه “قلعه بدرلی” تا “پیروزخان” و از پنج محور صورت گرفت، دو ارتفاع مهم و استراتژیک ایران از اشغال نیروهای عراقی آزاد شد و جاده قصرشیرین سرپل‌ذهاب نیز از زیر دید و تیر دشمن خارج آمد و امنیت آن کاملاً تأمین شد.

علاوه بر آن، جاده تدارکاتی دشمن از پیروزخان به “تنگ بیشکان” در زیر دید و تیر مستقیم نیروهای خودی قرار گرفت.

در این عملیات نیروهای پیادۀ خودی ابتدا به کمک آتش تانک به دشمن یورش بردند و توانستند شش تپه را از اشغال ارتش عراق خارج سازند، اما براثر فشار سنگین و انبوه آتش دشمن، از چهار تپه عقب نشستند و در دو تپه دیگر مستقر شدند.

* خسارت‌های وارده به ارتش بعث و نیروهای خودی

۲۰۰ تن کشته یا زخمی؛ انهدام یک دستگاه تانک، سه دستگاه خودرو و یک انبار مهمات.

از نیروهای خودی نیز ۷۷ تن شهید‌‌ و ۳۰۰ تن مجروح شدند که اکثر آنان زخم‌های سطحی داشتند و سه تن نیز اسیر شدند.

* خلاصه گزارش عملیات

نام عملیات: ثارالله
تلفات دشمن (کشته، مجروح، اسیر) : ۲۹۰ نفر
مکان اجرا: ارتفاعات مهم مشرف به قصر شیرین جبهه میانی
نهادهای عمل کننده: یگان‌هایی از ارتش و سپاه
اهداف عملیات: آزادسازی ارتفاعات مهم مشرف بر منطقه تامین کامل جاده قصر شیرین و سر پل ذهاب و تهدید جاده تدارکاتی دشمن در محور ‹‹ پیروزخان ›› به تنگه بشیرخان در خاک عراق بود.
محدوده زمانی: ۱۳۶۱.۵.۱۵

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.