آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران

نوشته شده در تاریخ ۰۴/آذر/ – ۱۰:۲۵ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

ملموس‌ترین نتیجه اقتصادی مذاکرات ایران و ۱+۵؛

خبرگزاری : یکی از ملموس‌ترین نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران بوده‌ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، در پی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بخش قابل توجهی از دارایی‌هایی ایران که به بهانه‌های مختلف در خارج کشور بلوکه شده بود، آزاد شده و بخش دیگری نیز در فرایند آزادسازی قرار دارد.

بر اساس توافق نخست در ژنو، ۴٫۲ میلیارد دلار از این دارایی‌ها آزاد شد. در مرحله بعد قرار شد ۲٫۸ میلیارد دلار از این دارایی‌ها (در مجموع ۷ میلیارد دلار) به تدریج در اختیار ایران قرار گیرد. آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده،‌ ۱۴ آبان ماه قسط‌ چهارم از دور دوم آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران به حساب این بانک واریز شده‌ است.

در این دوره، با احتساب واریز قسط چهارم، مبلغ ۱٫۹ میلیارد دلار از کل ۲٫۸ میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی واریز شده‌است. 

با این حساب تا کنون ایران ۶٫۱ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را دریافت کرده‌است. اما آن طور که در توافق سوم آذر ماه اعلام شد، ایران قرار است تا هفت ماه آینده که دور بعدی مذاکرات برگزار می‌شود، ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار و در مجموع حدود ۵ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های خود را دریافت کند.

در واقع با مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ دست کم ۱۱ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده‌ است. این در حالی است که تسهیل تجارت ایران با کشورهای اروپایی، رفع موانع بر سر راه بیمه کشتی‌ها و نیز امکان خرید قطعات هواپیما از دیگر مزایای اقتصادی این توافقات بوده‌ است.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.