آزادی ۴۸ زائر ایرانی پس از ۱۵۸ روز/ پرونده

۲۱م دیماه ،

سید صادق روحانی: روز قبل این ۴۸ ایرانی پس از ۱۵۸ روز آزادی شدند. ( ایـــنــــجـــا) اما ماجرا از اینجا آغاز شد که اتوبوس حامل ایرانی‌ها ساعت یازده صبح روز ۱۴ تیر در منطقه زینبیه دمشق ربوده شد( ایــــنــــجــــا). فردای روز ربایش شبکه العربیه فیلمی را منتشر کرد که در آن هنگ البراء (دسته ای از مخالفان مسلح بشار اسد موسوم به ارتش آزاد) که مسئولیت ربودن اتباع ایرانی را بر عهده داشت، مدعی شد که تعدادی از “زائران” ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشند. (ایـــنـــجـــا) این فیلم را می‌توانید ایــنــجــا ببینید.

پس از گروگان گیری زائران ایرانی، رسانه های غربی خبرهای را مبنی بر نظامی بودن آنها منتشر کردند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تکذیب و اعلام کرد که بهره گیری از چنین حربه ای در موضوع توقیف خودرو زائران و ربایش مومنین خداجو و زائران بارگاه اهل بیت (ع) فاقد اعتبار وجاهت قانونی و ناشی از عدم تعهد و مسئولیت پذیری این گونه رسانه ها است.

در این مدت هر از گاهی مقامات ایرانی خبر از پیگیری‌ها در این باره می‌دادند. حتی علی اکبر صالحی به ترکیه رفت و در حدود دو ساعت و نیم پشت در‌های بسته با همتای ترک خود به گفت وگو نشست. صالحی پس از این نشست، اعلام کرد که طرف‌ ترک قبول کرده است که تمامی تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های ایرانی به کار خواهد بست (ایـــنـــجــــا).

آنگونه که خبرگزاری رویترز اعلام کرد صالحی همچنین نامه‌ای را به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نوشت و از این سازمان خواسته تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های ایرانی انجام دهد(ایـــنـــــجــــا).

صالحی همچنین مهرماه به قطر سفر کرد و خواهان تلاش این کشور برای آزادی گروگان های ایرانی شد.(ایــنــجــا)

روز دهم دی ماه در حالی که نزدیک به ۷ ماه از ماجرای گروگان‌ها می‌گذشت علی اکبر صالحی عنوان کرد که رایزنی هایی بسیاری تاکنون انجام شده است و مردم به زودی خبرهای خوشی در این باره خواهند شنید.(ایــنـــجــا) منظور صالحی خبری بود که روز قبل انتشار یافت و آن آزادی گروگان‌های ایرانی بود( ایـــنــــجــــا)

ساعاتی پس از آن نیز اولین تصاویر از این گروگان‌ها انتشار یافت که می‌توانید ایــــنــــجـــا آن‌ها را ملاحظه کنید.

اما بهای آزادی این گروگان‌ها چه بود؟ یک رسانه ترک پیش از آزادی گروگان‌ها اعلام کرد: قرار است که امروز چهارشنبه دولت سوریه دو هزار و ۱۳۰ فرد بازداشت شده را که در بین آنها اتباع ترک می باشند، آزاد کند. این روند در پی میانجیگری ترکیه و قطر برای آزاد سازی ۴۸ اتباع ایرانی که توسط گروههای مسلح ربوده شدند، صورت می گیرد.( ایـــنــجــا) خبری که هیچ منبع رسمی در ایران آن را تایید نکرد.
تکذیب آزادی زائران ایرانی در قبال آزادی بعضی زندانیان
در این باره عضو مجلس نمایندگان سوریه به شبکه العالم گفت: میانجیگری بعضی طرف های خارجی به آزادی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه کمک کرد. “شریف شحاده” در مصاحبه با شبکه خبری العالم هر گونه ارتباط زائران ربوده شده ایرانی با سیاست را نفی کرد و گفت: این اشخاص نیز مانند سایر زائران ایرانی برای زیارت اماکن مقدس به سوریه آمده بودند.
وی افزود: میانجیگری بعضی طرف های خارجی ضمن هماهنگی با ایران، به آزادی زائران ایرانی منجر شد و هیچ مذاکره ای میان دولت سوریه و اشخاص مسلح برای آزادی آنها صورت نگرفته است.
شحاده آزادی زائران ایرانی در قبال آزادی بعضی زندانیان را تکذیب کرد و گفت: دولت سوریه در زمانی مناسب زندانیانی را که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نشده است، آزاد می کند.
«آیا ایران برای آزادی ۴۸ زائر ایرانی معاوضه ای انجام داده است؟» فیلم توضیحات سخنگوی وزارت خارجه را نیز می توانید (ایـــنـــجـــا )ملاحظه کنید.

در همین حال سفیر ایران در دمشق، با اشاره به چند ماه گفت‌وگو و تلاش برای آزادی اتباع ایرانی ربوده‌شده در دمشق، از تلاش‌های حکومت سوریه و بعضی کشورهای دوست در این خصوص قدردانی کرد.
محمدرضا رئوف‌شیبانی سفیر ایران در دمشق از تلاش های سوریه و کشورهای دوست و موسسات خیریه و بشر دوستانه منطقه ای برای آزادی اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه تشکر و قدردانی کرد.
وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل شرایتون دمشق که در پی آزادی اتباع ایرانی ربوده شده با حضور رسانه ها برگزارشد، از اتباع ایرانی آزاد شده استقبال کرد.
شیبانی در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: از همه کسانی که در این اقدام بزرگ اخلاقی که شادی را برای خانواده های ربوده شدگان به ارمغان آورد، تشکر می کنم و امیدوارم همه ربوده شدگان در سوریه از جمله اتباع لبنانی ربوده شده در ریف حلب، آزاد شوند.
شیبانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آزادی اتباع ایرانی با مشارکت نهادهای رسمی سوری و منطقه ای و پس از مذاکرات طولانی و دشوار که پنج ماه طول کشید، انجام شد زیرا شروطی که ربایندگان مطرح کرده بودند، بسیار دشوار بود اما تلاش هایی که سوریه در این خصوص بعمل آورد، در نهایت سبب موفقیت این گفت وگوها و آزادی اتباع ایرانی شد. سفیر ایران در دمشق، با اشاره به ربوده شدن دو مهندس ایرانی که در زمینه برق فعالیت دارند ابراز امیدواری کرد که این دو نفر هم هرچه زودتر آزاد شوند.
نخستین فیلم از آزادی زائران ایرانی در سوریه را (ایـــنـــجـــا) ملاحظه کنید.
وزارت امور خارجه کشورمان شب قبل با صدور بیانیه ای اعلام کرد: به حول و قوه الهی و با تلاشهای شبانه روزی و همه جانبه وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران، ۴۸ زائر ایرانی از بند اسارت رهایی یافتند.

در این بیانیه، وزارت امور خارجه بازگشت این عزیزان را به آغوش ملت تبریک گفته و از خانواده های آنان که با صبر و تحمل خود مسئولین و دست اندرکاران را برای آزادی آنها یاری نمودند صمیمانه تشکر کرده است.

همچنین وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تقدیر از تلاشهای کشور دوست و برادر سوریه و مساعدت کشورهای قطر و ترکیه در آزادی این زائران و با تأکید مجدد بر ضرورت احترام به اصول بشر دوستانه تصریح شده در کنوانسیونهای بین المللی مبنی بر پرهیز از تعرض به اشخاص بی گناه و بی دفاع، گروگانگیری زائران ایرانی را اقدامی مغایر با اصول انسانی، مخل امنیت و ثبات منطقه ای و بر خلاف تعاملات مبتنی بر همزیستی مسالمت جویانه دانسته است.

وزرات امور خارجه در این بیانیه اظهار امیدواری کرده است که با توقف هر چه سریعتر درگیریها و خشونتها در سوریه و آغاز روند گفتگوهای ملی بویژه در سایه طرح سیاسی حل بحران توسط دولت سوریه، شاهد برقراری آرامش و امنیت فراگیر و پایدار در این کشور باشیم تا در پرتو آن ملت مقاوم و آگاه سوریه بتواند با تمسک به همدلی و وحدت ملی همچون قبل دست رد به سینه بدخواهان و مداخله گران خارجی زده و کشورشان را به سوی شکوفایی، رشد و توسعه و امنیت پایدار رهنمون سازد.


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.