آزادی ۴۰ زندانی توسط یک هیئت عزاداری در تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی هیئت موکب ولیه الله تبریز که پیش از این مقدمات آزادسازی ۳۸ زندانی جرایم غیرعمد استان را فراهم کرده بود، همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی، زمینه آزادی دو زندانی دیگر را فراهم کرد تا چهلمین زندانی هم به آغوش گرم خانواده بازگردد.

مدیر ستاد دیه اذربایجان‌شرقی در این رابطه به ایسنا گفت: هیئت موکب ولیه الله تبریز که به نیت ۷۲ شهید کربلا، آزادی ۷۲ زندانی جرایم غیرعمد را نیت کرده است، همزمان با اربعین حسینی و با مراجعه به ستاد دیه استان مقدمات آزادسازی چهلمین زندانی را نیز فراهم کرد.

رسول تقی‌پور با قدردانی از حرکت نوع‌دوستانه و امام حسین پسندانه این هیئت عزاداری، گفت: این هیئت عزاداری نیت کرده تا در روزها و ماه‌های آتی نیز مقدمات آزادی مابقی زندانیان را نیز فراهم کنند تا نیت آزادی ۷۲ زندانی را که از محرم سال گذشته کلید زده‌اند، محقق شود.

وی با اشاره به اجرای طرح «هر هیئت، آزادی یک زندانی» توسط هیئت‌های عزاداری استان در قالب کمک‌های مومنانه نیز گفت: امسال بیش از ۴۰ هیات حسینی و ۲۰ خانواده در این طرح شرکت کرده و موجبات آزادی ۲۷ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۴۰۲ نفر زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان محبوس هستند، گفت: از این تعداد ۲۱۳ نفر در زندان‌ تبریز، ۵۷ نفر در زندان مراغه و مابقی در سایر زندان‌های استان حضور دارند.

در کنار عزاداری‌ها، گره از مشکلات نیازمندان هم باز کنیم

مسئول هیئت موکب ولیه الله تبریز هم در این رابطه به ایسنا گفت: از سال ۹۸ نیت کردیم تا به پاس گرامیداشت ۷۲ شهید کربلا، ۷۲ زندانی جرایم غیرعمد را آزاد کنیم که تاکنون موفق به آزادسازی ۴۰ زندانی شده‌ایم و ان‌شاءالله با عنایت الهی تلاش خواهیم کرد تا در روزها و ماه‌های آتی، زمینه آزادسازی ۳۲ زندانی را نیز بتوانیم فراهم کرده و به دین خود عمل کنیم.

وی با تاکید بر این‌که کار هیئت فقط صرف برگزاری عزاداری نیست و می‌تواند زمینه ساز گره گشایی امور مردم نیز باشد، افزود: البته، برگزاری عزاداری و سوگواری هم لازم است، اما شرایط ایجاب می‌کند تا در کنار عزاداری‌ها و سوگواری‌ها، در این رابطه نیز قدم برداریم.

مسئول هیئت موکب ولیه الله تبریز که علاقمند به ذکر نامش نیست، به تبلیغات سوء علیه فرهنگ غنی شیعی و عزاداری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: هیئت‌های عزاداری در این شرایط بیش از پیش وظیفه دارند تا کاری کنند که بازتاب مثبت داشته و گره از مشکلات مردم باز کند.

وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم تا در کنار عزاداری‌ها، بتوانیم گره از مشکلات مردم هم باز کرده و از نیازمندان دستگیری کنیم، افزود: تلاش در راستای آزادی زندانی جرایم غیرعمد نیز اقدام امام حسین(ع) پسندانه است و روایات بسیاری مبنی بر اهمیت گره گشایی از مشکلات و دستگیری از نیازمندان و همچنین شاد کردن دل بندگان خدا وارد شده است.

وی ادامه داد: کاری ثواب‌تر از کمک به زندانیان جرایم غیرعمد سراغ نداشتیم و در حال حاضر در این راستا قدم برمی‌داریم، البته در سایر کارهای خیر هم تلاش می‌کنیم، اما اولویت‌مان در حال حاضر ازادی زندانیان جرایم غیرعمد بوده و از خداوند متعال طلب توفیق در این رابطه داریم.

ثواب شاد کردن دل بندگان در احادیث و روایات

یک کارشناس مسائل مذهبی نیز با اشاره به آزادسازی ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیات موکب ولیه الله تبریز، به ایسنا گفت: این حرکت همواره در ذهن آن خانواده و جامعه خواهد ماند که هیئت تعطیل‌بردار نیست و اگر امروز هیئت‌ها به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانند تجمع برگزار کنند، اما با این کارهای خداپسندانه راه خود را ادامه می‌دهند.

حجت‌الاسلام رسول برگی در رابطه با اهمیت کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد گفت: نقل است از حضرت فاطمه زهرا(س) که پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکه بنده مومنی را آزاد کند، به ازای هر عضوی از آن بنده، عضوی از او در آتش جهنم آزاد گردد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد شاد کردن دل بندگان نیز افزود: خداوند به حضرت داوود وحی کرد که گاه بنده‌ای از بندگان من کار نیکی انجام می‌دهد و به سبب آن بهشت را برای او مباح می‌گردانم. حضرت داوود گفت: پروردگارا آن کار نیک و حسنه چیست؟ حق تعالی فرمود: او به شاد نمودن دل بنده من می‌پردازد، اگرچه به اندازه یک دانه خرما باشد، من آن را نیز می‌پذیرم و آن کار را برای او ثبت می‌کنم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.